MyToll walczy o kontrakt na budowę elektronicznego myta

Spółka MyToll odwołała się od wyniku przetargu na budowę elektronicznego systemu opłat w Polsce — dowiedziała się „Rzeczpospolita”

Publikacja: 13.10.2010 14:57

MyToll walczy o kontrakt na budowę elektronicznego myta

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Oferty cenowe w przetargu na budowę systemu e-myta w Polsce złożył — prócz MyToll — austriacki Kapsch. Jak, po przeanalizowaniu złożonych ofert stwierdził GDDKiA, oferta MyToll oparta na systemie satelitarnym kosztowała 6,5 mld zł, tymczasem Kapsch chce za realizację inwestycji przy użycie technologii mikrofalowej 4,9 mld zł. Obie znacznie przekroczyły kosztorys. Rząd chciał na inwestycję przeznaczyć 3,9 mld zł.

Odwołując się od decyzji Komisji Przetargowej MyToll wystąpił o odtajnienie parametrów technicznych jako część procesu decyzyjnego. Według konsorcjum, objęcie systemem wszystkich docelowych odcinków dróg w systemie mikrofalowym wymaga wybudowania stalowych bram kontrolnych iczonych w tysiącach, gdyż odcinki dróg pomiędzy wjazdami i zjazdami z dróg płatnych są krótkie, a na każdym z takich odcinków będzie musiała stanąć bramownica.

— Naszym zdaniem, nie jest możliwe zbudowanie manualnego systemu poboru opłat za kwotę oferowaną przez wykonawcę preferowanego przez rząd, tak, aby spełnić jednocześnie wszystkie wymagane kryteria przy docelowej liczbie kilometrów, z poszanowaniem przepisów prawa budowlanego i wymogów bezpieczeństwa drogowego — mówi Max Staudinger z firmy Efkon, jednego z członków konsorcjum MyToll.

Powołuje się przy tym na kazus Czech. Kapsch budował tam elektroniczny system poboru opłat oparty na technologii mikrofalowej. Kontrakt miał być renegocjowany tak by system mógł być uruchomiony na czas. Początkowo miał objąć tysiąc km autostrad o 1,2 tys. dróg ekspresowych. Inwestycja została zakończona cztery lata temu a 84 proc. dróg, krajowych, które miały być włączone do systemu wciąż jest bezpłatna.

Przedstawiciele Kapsch zapewniają, że zdążą na czas. Elektroniczny system poboru opłat ma w Polsce zacząć działać od lipca przyszłego roku. GDDKiA chce umowę z wykonawcą podpisać w październiku tego roku. — Ten termin wciąż obowiązuje — mówi Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA. — Do odwołania odniesiemy się w piątek — dodaje Hadaj. Na podpisanie umowy przed rozpatrzeniem protestu zgodę musi wydać Krajowa Izba Odwołwacza. Jednak jeżeli MyToll wygra otrzyma odszkodowanie od Sakrbu Państwa.

W latach 2011 – 2018, jak oszacowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do Skarbu Państwa ma wpłynąć z tytułu pobieranych od kierowców opłat 19,5 mld zł. – W poszczególnych latach przychody Skarbu Państwa będą wynosić od ponad 360 mln zł do 3,7 mld zł – mówi Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

System w Polsce ma objąć samochody ciężarowe i autobusy – zastąpi obecnie sprzedawane winiety. Kierowcy samochodów osobowych często korzystający z tras objętych e-mytem będą również mogli dobrowolnie przystąpić do systemu (nie będą np. musieli wówczas każdorazowo zatrzymywać się na punktach opłat, tzw. bramkach). Warunkiem będzie wykupienie jednostki pokładowej służącej do rejestracji przejechanych kilometrów po płatnych drogach.

Oferty cenowe w przetargu na budowę systemu e-myta w Polsce złożył — prócz MyToll — austriacki Kapsch. Jak, po przeanalizowaniu złożonych ofert stwierdził GDDKiA, oferta MyToll oparta na systemie satelitarnym kosztowała 6,5 mld zł, tymczasem Kapsch chce za realizację inwestycji przy użycie technologii mikrofalowej 4,9 mld zł. Obie znacznie przekroczyły kosztorys. Rząd chciał na inwestycję przeznaczyć 3,9 mld zł.

Odwołując się od decyzji Komisji Przetargowej MyToll wystąpił o odtajnienie parametrów technicznych jako część procesu decyzyjnego. Według konsorcjum, objęcie systemem wszystkich docelowych odcinków dróg w systemie mikrofalowym wymaga wybudowania stalowych bram kontrolnych iczonych w tysiącach, gdyż odcinki dróg pomiędzy wjazdami i zjazdami z dróg płatnych są krótkie, a na każdym z takich odcinków będzie musiała stanąć bramownica.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?