Reklama
Rozwiń
Reklama

W ciągu trzech kwartałów spadła sprzedaż motocykli

Japońskim markom nie pomaga wzrost wartości jena

Publikacja: 21.10.2010 03:36

XJ6 Diversion to najlepiej sprzedający się model yamahy

XJ6 Diversion to najlepiej sprzedający się model yamahy

Foto: Fotorzepa

Dla rynku jednośladów to jest kolejny słaby rok. Według opublikowanego wczoraj raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od stycznia do września zarejestrowano w Polsce 123,4 tys. nowych i używanych motocykli oraz motorowerów. To prawie 18 proc. mniej niż przed rokiem. W samym wrześniu spadek w ujęciu rok do roku przekroczył 22 proc. Przy tym w grupie pojazdów nowych spadek był głębszy (-22,1 proc.) niż w przypadku używanych (-10,4 proc.). Nieco lżej przechodzą to załamanie motocykle, w przypadku których spadek liczby rejestracji ograniczył się do wartości jednocyfrowej.

Za to w motorowerach jest dużo gorzej: w pierwszych trzech kwartałach roku liczba ich nabywców stopniała o prawie jedną czwartą.

Na rynku motocykli liderem jest polska marka – Romet Motors. Od początku roku zarejestrowano 1971 nowych maszyn tego producenta, a w pierwszym półroczu firma miała prawie 27-procentowy udział w rynku. Atutem polskiej marki są niższe ceny, zwłaszcza w porównaniu z bardzo silną konkurencją japońską. Za motocykl Rometu trzeba bowiem zapłacić średnio ok. 5 tys. zł, a wprowadzony na rynek w połowie roku droższy model o większej pojemności – Division kosztuje niecałe 8 tys. zł. To i tak kilkakrotnie mniej od maszyn najbardziej rozpoznawalnych marek światowych. Dzięki takim różnicom firma Arkus & Romet Group mogła w zakończonym w czerwcu roku obrotowym wypracować blisko 160 mln zł przychodów. – Na najbliższy rok zakładamy co najmniej 10-procentowy wzrost – mówi „Rz” wiceprezes firmy Bogdan Brzuszek.

W rankingach sprzedaży kolejne miejsca zajmują marki japońskie: Honda (w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2010 roku sprzedała 914 motocykli) oraz Yamaha (896). Obie firmy notują jednak spadki w porównaniu z rokiem ubiegłym – Honda o jedną czwartą, Yamaha o prawie jedną trzecią. Ta druga liczy jeszcze na poprawę wyników dzięki wprowadzonej z początkiem listopada posezonowej obniżce cen dochodzącej do 10 tys. zł. – Zdajemy sobie sprawę, że część osób mogła zwlekać z decyzjami o zakupie. Powinna nam także sprzyjać dobra pogoda – zakłada Joanna Kazanecka z Yamaha Motor Polska.

Ale japońskim markom nie sprzyja wzrost wartości japońskiej waluty. – Kurs jena jest po prostu zabójczy. Nasz dostawca co roku podnosi ceny o 10 – 15 proc. – mówi Paweł Iwanicki, dyrektor działu motocykli w Suzuki Motor Poland. Korzystają na tym marki europejskie. Widać to na przykładzie BMW, które w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku zwiększyło sprzedaż o 35 proc. I to bez wspomagania obniżkami. – Większość naszych motocykli sprzedawana jest pod indywidualne zamówienia klientów – tłumaczy Zbigniew Madany z BMW Polska.

Reklama
Reklama

Polski rynek jednośladów jest jeszcze słaby i niestabilny. Trzy lata temu rósł bardzo szybko, ale rozpoczęty w ubiegłym roku trend spadkowy może się przedłużyć także na rok przyszły.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Dla rynku jednośladów to jest kolejny słaby rok. Według opublikowanego wczoraj raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od stycznia do września zarejestrowano w Polsce 123,4 tys. nowych i używanych motocykli oraz motorowerów. To prawie 18 proc. mniej niż przed rokiem. W samym wrześniu spadek w ujęciu rok do roku przekroczył 22 proc. Przy tym w grupie pojazdów nowych spadek był głębszy (-22,1 proc.) niż w przypadku używanych (-10,4 proc.). Nieco lżej przechodzą to załamanie motocykle, w przypadku których spadek liczby rejestracji ograniczył się do wartości jednocyfrowej.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama