Offsetowe wsparcie Lockheeda dla Grupy Lotos

Gdyby nie offset Lockheed Martin Corporation, wart 468 mln dol., nie dałoby się tak szybko modernizować gdańskiej rafinerii

Publikacja: 01.12.2010 02:03

Offsetowe wsparcie Lockheeda dla Grupy Lotos

Foto: Bloomberg

Amerykański program offsetowy związany z dostawą do Polski samolotów F-16 (tzw. jastrzębi), wart 6028 mln dolarów, wciąż nie ma dobrej opinii. Krytykowano go od początku za ubóstwo oferty technologicznej, zaplanowane, ale niezrealizowane projekty i słabe inwestycje, które nie były w stanie rozpędzić produkcji, zwłaszcza w zakładach zbrojeniowych.

Jeden z projektów kompensacyjnych wynegocjowany w 2003 roku przez Lotos (wyceniany wówczas na 918 mln dol.) pozwolił jednak unowocześnić gdańską rafinerię.

– Dzięki wsparciu Lockheeda i jego przemysłowych partnerów możemy modernizować firmę szybciej, sprawniej i, co ważne, taniej – potwierdza Marcin Zachowicz, rzecznik grupy Lotos. Już samo zaangażowanie potężnej korporacji lotniczej LMC w program rozwoju rafinerii, jeden z największych w Europie, o wartości 1,4 mld euro, sprawiło, że wzrosło zainteresowanie udziałem w finansowaniu przedsięwzięcia ze strony banków i instytucji finansowych – podkreśla. Lockheed pokrywa opłaty z tytułu umów licencyjnych, przy poparciu LMC udało się też zawrzeć korzystne kontrakty na sprzedaż produktów wytwarzanych przez nowe instalacje.

[wyimek]6 mld dol. wynosi wartość zobowiązań offsetowych Lockheeda[/wyimek]

Dzięki amerykańskiemu offsetowi grupie Lotos udało się przede wszystkim pozyskać najnowsze światowe technologie głębokiego przetwarzania ropy, np. odasfaltowania rozpuszczalnikowego SDA od światowego potentata Kellog Brown & Root, łagodnego hydrokrakingu (od Shell Global Solutions) i zgazowania (Shell).

Mimo że już w 2005 roku minister gospodarki zatwierdził wykonanie przez LMC ponad połowy zobowiązań wobec Lotosu uzgodnionych w 2003 roku, pozytywne efekty offsetowej współpracy wciąż trwają – podkreśla Aleksandra Dyka z Departamentu Programów Offsetowych w Ministerstwie Gospodarki. Rok temu Lotos i Lockheed, a także MW Kellog przedłużyły umowę partnerską znacznie wykraczającą poza pierwotne zobowiązania kompensacyjne. Kilka miesięcy przedtem GL udało się natomiast podpisać umowy kredytowe z kilkunastoma bankami, które zamknęły ostatecznie cały proces finansowania modernizacyjnego Programu 10+ – podkreśla Marcin Zachowicz.

Amerykański program offsetowy związany z dostawą do Polski samolotów F-16 (tzw. jastrzębi), wart 6028 mln dolarów, wciąż nie ma dobrej opinii. Krytykowano go od początku za ubóstwo oferty technologicznej, zaplanowane, ale niezrealizowane projekty i słabe inwestycje, które nie były w stanie rozpędzić produkcji, zwłaszcza w zakładach zbrojeniowych.

Jeden z projektów kompensacyjnych wynegocjowany w 2003 roku przez Lotos (wyceniany wówczas na 918 mln dol.) pozwolił jednak unowocześnić gdańską rafinerię.

Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Biznes
Umowa USA-Wielka Brytania gotowa. UE zniecierpliwiona. Nowy papież z Ameryki
Biznes
Cyfrowa rewolucja w samorządach
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem