Offsetowe wsparcie Lockheeda dla Grupy Lotos

Gdyby nie offset Lockheed Martin Corporation, wart 468 mln dol., nie dałoby się tak szybko modernizować gdańskiej rafinerii

Publikacja: 01.12.2010 02:03

Offsetowe wsparcie Lockheeda dla Grupy Lotos

Foto: Bloomberg

Amerykański program offsetowy związany z dostawą do Polski samolotów F-16 (tzw. jastrzębi), wart 6028 mln dolarów, wciąż nie ma dobrej opinii. Krytykowano go od początku za ubóstwo oferty technologicznej, zaplanowane, ale niezrealizowane projekty i słabe inwestycje, które nie były w stanie rozpędzić produkcji, zwłaszcza w zakładach zbrojeniowych.

Jeden z projektów kompensacyjnych wynegocjowany w 2003 roku przez Lotos (wyceniany wówczas na 918 mln dol.) pozwolił jednak unowocześnić gdańską rafinerię.

– Dzięki wsparciu Lockheeda i jego przemysłowych partnerów możemy modernizować firmę szybciej, sprawniej i, co ważne, taniej – potwierdza Marcin Zachowicz, rzecznik grupy Lotos. Już samo zaangażowanie potężnej korporacji lotniczej LMC w program rozwoju rafinerii, jeden z największych w Europie, o wartości 1,4 mld euro, sprawiło, że wzrosło zainteresowanie udziałem w finansowaniu przedsięwzięcia ze strony banków i instytucji finansowych – podkreśla. Lockheed pokrywa opłaty z tytułu umów licencyjnych, przy poparciu LMC udało się też zawrzeć korzystne kontrakty na sprzedaż produktów wytwarzanych przez nowe instalacje.

[wyimek]6 mld dol. wynosi wartość zobowiązań offsetowych Lockheeda[/wyimek]

Dzięki amerykańskiemu offsetowi grupie Lotos udało się przede wszystkim pozyskać najnowsze światowe technologie głębokiego przetwarzania ropy, np. odasfaltowania rozpuszczalnikowego SDA od światowego potentata Kellog Brown & Root, łagodnego hydrokrakingu (od Shell Global Solutions) i zgazowania (Shell).

Mimo że już w 2005 roku minister gospodarki zatwierdził wykonanie przez LMC ponad połowy zobowiązań wobec Lotosu uzgodnionych w 2003 roku, pozytywne efekty offsetowej współpracy wciąż trwają – podkreśla Aleksandra Dyka z Departamentu Programów Offsetowych w Ministerstwie Gospodarki. Rok temu Lotos i Lockheed, a także MW Kellog przedłużyły umowę partnerską znacznie wykraczającą poza pierwotne zobowiązania kompensacyjne. Kilka miesięcy przedtem GL udało się natomiast podpisać umowy kredytowe z kilkunastoma bankami, które zamknęły ostatecznie cały proces finansowania modernizacyjnego Programu 10+ – podkreśla Marcin Zachowicz.

Amerykański program offsetowy związany z dostawą do Polski samolotów F-16 (tzw. jastrzębi), wart 6028 mln dolarów, wciąż nie ma dobrej opinii. Krytykowano go od początku za ubóstwo oferty technologicznej, zaplanowane, ale niezrealizowane projekty i słabe inwestycje, które nie były w stanie rozpędzić produkcji, zwłaszcza w zakładach zbrojeniowych.

Jeden z projektów kompensacyjnych wynegocjowany w 2003 roku przez Lotos (wyceniany wówczas na 918 mln dol.) pozwolił jednak unowocześnić gdańską rafinerię.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?