Naukowcy z Volkswagena i Audi zaprezentowali nieparującą i niezamarzającą szybę samochodową, opracowaną wspólnie z Instytutem Fraunhofera IST z Braunschweigu. Na szkło nałożono bardzo cienką, przeźroczystą warstwę tlenku cynkowo indowego. Dzięki czemu na szybie nie tworzy się warstwa lodu nawet przy temperaturze minus 18 st. C.

– Nazywamy tę warstwę „Low E” (niska emisyjność termiczna). Powłoka nałożona na zewnętrzną stronę szyby zapobiega emisji ciepła – oświadczył Thomas Drescher z Działu Rozwoju Volkswagena.

Przewodząca warstwa „Low E” chroni szybę przed wychłodzeniem w taki sposób, że woda na zewnętrznej stronie nie może się kondensować ani zamarzać. Nie powstaje warstwa lodu, ponieważ wymiana promieniowania z zimnym powietrzem zewnętrznym jest minimalizowana co zapobiega schłodzeniu powierzchni do poziomu poniżej punktu rosy. Ale warunki atmosferyczne, takie jak na przykład chmury, wilgotność powietrza czy wiatr, odgrywają ważną rolę i wpływają na roszenie szyb. – Dlatego warstwa „Low E” nie zawsze zapobiega całkowicie powstawaniu warstwy lodu lub rosy, tylko znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo jej wystąpienia – zaznacza Drescher.

Nowa powłoka ma jednak pewną wadę – zakłóca w samochodzie fale radiowe i telefonii komórkowej. Problem ten ma być rozwiązany do czasu wprowadzenia szyby na rynek.