Netbooki są wypierane z rynku przez tablety

Tanie minilaptopy, najchętniej kupowane komputery ostatnich trzech lat, ustępują miejsca „tabliczkom”

Publikacja: 16.12.2010 04:32

Netbooki są wypierane z rynku przez tablety

Foto: Bloomberg

Na rynku komputerów przenośnych zachodzi właśnie wielka zmiana. Tanie i miniaturowe laptopy, zwane netbookami, przestają być oczkiem w głowie takich producentów, jak HP, Dell czy Samsung. Wypierają je tablety.

W sierpniu globalna sprzedaż netbooków po raz pierwszy była mniejsza niż rok wcześniej. Spadek wyniósł ledwie 4 procent, ale jeszcze wiosną 2009 r. dynamika przekraczała 700 proc.

Producenci pokochali netbooki. Mimo że pojawiły się na rynku pod koniec 2007 r. (wraz z pierwszym modelem Asus Eee), to w kryzysowych latach 2008 i 2009 były jedyną kategorią komputerów, której sprzedaż rosła. Wydatki na IT wstrzymały bowiem i przedsiębiorstwa, i korporacje. Tanie netbooki nie zapewniały wysokich marż i zmusiły np. Microsoft do dłuższego utrzymywania przy życiu systemu operacyjnego Windows XP. Znalazły jednak uznanie konsumentów, którzy do surfowania w sieci i pisania e-maili nie potrzebowali komputerów o dużej mocy.

Dziś sprzedaż komputerów znów rośnie. – Chętniej kupują konsumenci. Ruszyły też odkładane przez kryzys programy odświeżania sprzętu w firmach – mówi Maciej Filipkowski, prezes Dell Polska.

Ale netbooki nie skorzystają na ożywieniu rynku.W rozwiniętych krajach dynamiką sprzedaży ustępują już miejsca tabletom. Według szacunków firmy Taiwan Mobile komputery w formie tabliczek mogą zmniejszyć popyt na netbooki nawet o 40 proc.

[wyimek]4 proc. o tyle spadła rok do roku sprzedaż netbooków w sierpniu [/wyimek]

Zmianę zapoczątkował iPad wprowadzony na rynek w kwietniu. Według prognozy firmy eMarketer w 2010 r. tylko w USA zostanie sprzedanych 8,5 mln tych urządzeń. Kolejne 1,2 mln sprzedadzą inni producenci, głównie Samsung. Jego tablet Galaxy Tab, który w Polsce w ofercie ma sieć komórkową Era, przekroczył właśnie barierę 600 tys. sprzedanych egzemplarzy.

Ile tabletów zostanie sprzedanych w Polsce do końca roku? – nie wiadomo. – Samsung i Apple nie chcą się dzielić danymi – przyznaje Damian Godos, analityk rynku hardware z firmy badawczej IDC. IPad oficjalnie dostępny jest w Polsce od kilkunastu dni, ale wcześniej te tablety nieoficjalnie importowali operatorzy komórkowi i osoby prywatne. Według nieoficjalnych szacunków w Polsce działa około 5 tys. tych urządzeń.

O tym, jak szybko tabletowa rewolucja dotrze do Polski, zdecydują ceny. – Najtańsze netbooki kosztują zwykle tysiąc złotych. Za tableta trzeba zapłacić 2 tysiące złotych i więcej. Pamiętajmy jednak, że na razie dostępne są u nas tylko urządzenia Samsunga i Apple. Większa konkurencja wymusi obniżki cen – zauważa Damian Godos.

Według deklaracji Macieja Filipkowskiego już wkrótce wybór będzie większy. – Prawdopodobnie niedługo w Polsce pojawią się Dell Streak oraz Inspiron Duo – deklaruje prezes. Pierwsze z urządzeń łączy tablet z telefonem, a drugie z laptopem. – Nie tylko klienci indywidualni coraz chętniej korzystają z takich rozwiązań. Niektórym pracownikom bardziej przyda się w pracy tablet niż typowy notebook – komentuje szef Dell Polska.

[i]—współpraca Magdalena Lemańska[/i]

[ramka]

[b]Ceny wciąż wysokie, ale klientów nie brak[/b]

Pierwszy tablet na rynku – iPad firmy Apple – kosztuje za oceanem od 499 do ponad 800 dol. w zależności od pojemności pamięci i wyposażenia w moduł łączności komórkowej 3G. Pierwsze egzemplarze, które pojawiły się w Polsce dzięki nieoficjalnemu importowi (sprzedawały je m.in. Komputronik, Vobis oraz operator komórkowy Plus), kosztowały 3,5 – 4,5 tys. zł, czyli równowartość dobrej klasy laptopa. Po oficjalnej premierze ceny podstawowych modeli spadły jednak do 2 tys. zł. Podobne kwoty (2 – 2,5 tys. zł) trzeba przeznaczyć na konkurencyjnego Samsunga Galaxy Tab. W USA to urządzenie wyceniono na 400 dol. razem z umową z operatorem komórkowym i na 600 dol. bez zobowiązań. Nieco tańszy jest 5-calowy Dell Streak, który prawdopodobnie będzie następnym tabletem na polskim rynku. W USA to urządzenie kosztuje od 300 dol. (przy podpisywaniu umowy z operatorem) do 550 dol. (bez kontraktu). Polska cena Dell Streak na razie jest nieznana, ale niewykluczone, że będzie niższa niż 2 tys. zł. – Sądzę, że najbardziej zainteresowani nowymi urządzeniami będą ludzie biznesu, którzy cenią sobie dużą mobilność tabletów. Dopóki najtańsze netbooki będą kosztowały około tysiąca złotych, popyt na tablety będzie szybko rósł w grupie dobrze sytuowanych klientów – ocenia Damian Godos, analityk firmy IDC. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=t.boguszewicz@rp.pl]t.boguszewicz@rp.pl[/mail][/i]

Na rynku komputerów przenośnych zachodzi właśnie wielka zmiana. Tanie i miniaturowe laptopy, zwane netbookami, przestają być oczkiem w głowie takich producentów, jak HP, Dell czy Samsung. Wypierają je tablety.

W sierpniu globalna sprzedaż netbooków po raz pierwszy była mniejsza niż rok wcześniej. Spadek wyniósł ledwie 4 procent, ale jeszcze wiosną 2009 r. dynamika przekraczała 700 proc.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie