Miała być feta, ale zamarzło

Ostatni odcinek drogi ekspresowej S3 między Szczecinem a Gorzowem Wielkopolskim miał być uruchomiony przed Nowym Rokiem. Przecięcia wstęgi nie będzie, bo nie usunięto lodu

Publikacja: 30.12.2010 20:42

Miała być feta, ale zamarzło

Foto: ROL

– Było otwarcie, Krzysiu? – dopytuje na korytarzu kolegę pracownica szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Nie – odpowiada pan Krzysio. – To co, będzie tylko oddanie drogi? – drąży zdziwiona. Mężczyzna, już nieco zniecierpliwiony, ponownie zaprzecza. – To co będzie? – docieka koleżanka. – Nic nie będzie – odpowiada pan Krzysio i znika rozsierdzony w swoim pokoju.

Trzeci odcinek trasy S3 między Myśliborzem w województwie zachodniopomorskim a obwodnicą Gorzowa nadzór budowlany dopuścił do użytkowania już 23 grudnia. Uroczyste otwarcie planowano na 30 grudnia.

Przez tydzień, "w zasadzie 24 godziny na dobę" – jak informowała w komunikacie GDDKiA – była odśnieżana przez 18 pługów wirnikowych, równiarek, ładowarek, pługosolarek i pługów. Do usunięcia była półmetrowa warstwa śniegu leżącego jeszcze od pierwszych opadów na dwóch jezdniach o szerokości ok. 20 m i długości 26,7 km. Nierówna walka drogowców z zimą zakończyła się kapitulacją tych pierwszych. Śnieg usunęli, ale nie poradzili sobie z lodem.

– Od kilku dni mamy mrozy poniżej 10 stopni C. Przy tak niskich temperaturach gwałtownie spada skuteczność soli i innych substancji chemicznych topiących lód – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiej GDDKiA. – Z przecięcia wstęgi chyba zrezygnujemy. Jak tylko się ociepli, zdejmiemy bariery i poinformujemy kierowców, że już mogą jeździć.

Dwa odcinki ekspresowej S3 oddano do użytku w maju (Klucz – Pyrzyce, 28,2 km) i w październiku (Pyrzyce – Myślibórz, 26,7 km). Na każdym były problemy. Pierwszy blokowały wykopaliska archeologiczne, niewybuchy, szczątki żołnierzy niemieckich z czasów II wojny i trasy lotów nietoperzy. Na drugim po protestach ekologów tunel dla zwierząt zastąpiono 160-metrową estakadą. Na trzecim, także po protestach ekologów, dobudowano przejścia dla zwierząt. Teraz jest 25 przejść dla dużych oraz 120 przepustów dla małych zwierząt i płazów.

Na otwarcie ekspresowej S3 liczącej łącznie 81,6 km kierowcy czekają od lat. Samochody osobowe i tiry zjeżdżające z promów w Świnoujściu jeździły na południe kraju tzw. starą trójką – niebezpieczną dwupasmówką prowadzącą przez wsie i miasteczka, z licznymi ograniczeniami prędkości i fotoradarami na poboczach. Z tej samej trasy korzystali także turyści jadący latem nad Bałtyk. Podróż nową drogą między Szczecinem a Gorzowem ma trwać około godziny i być przyjemniejsza – na poboczach przygotowano dziesięć zjazdów, gdzie można odpocząć.

– Było otwarcie, Krzysiu? – dopytuje na korytarzu kolegę pracownica szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Nie – odpowiada pan Krzysio. – To co, będzie tylko oddanie drogi? – drąży zdziwiona. Mężczyzna, już nieco zniecierpliwiony, ponownie zaprzecza. – To co będzie? – docieka koleżanka. – Nic nie będzie – odpowiada pan Krzysio i znika rozsierdzony w swoim pokoju.

Trzeci odcinek trasy S3 między Myśliborzem w województwie zachodniopomorskim a obwodnicą Gorzowa nadzór budowlany dopuścił do użytkowania już 23 grudnia. Uroczyste otwarcie planowano na 30 grudnia.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej