Mowa o pieniądzach na rozwój Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) czyli głównych szlaków komunikacyjnych biegnących przez Europę. Obecnie polska sieć, czyli kluczowe dla Unii szlaki, obejmuje 4,8 tys. km dróg, 5,2 tys. km torów, osiem lotnisk i cztery porty morskie. Od zeszłego roku zabiegamy o jej rozszerzenie o kolejne 2,5 tys. km dróg, 1,8 tys. km torów kolejowych, w tym m.in. projektowaną linię kolejową dużych prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia.
Na liście TEN-T mają się znaleźć także lotniska w Łodzi i Bydgoszczy oraz port morski w Policach. Ostateczny kształt nowej sieci ma być znany w połowie tego roku.
Przyznane dzisiaj dotacje zostały rozdzielone na podstawie rocznych i wieloletnich zaproszeń do składania wniosków. Zostały przeznaczone głównie na likwidację tzw. „wąskich gardeł" systemu transportowego, na poprawę bezpieczeństwa, na zwiększenie równowagi pomiędzy poszczególnymi gałęziami transportu oraz na zapewnienie wsparcia dla partnerstw publiczno-prywatnych.
Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas powiedział: „Z radością podpisuję dziś decyzję, która daje zielone światło dla 170 mln EUR z funduszy sieci TEN-T, dzięki którym współfinansowanie otrzymają kluczowe projekty w zakresie infrastruktury stanowiące o dodanej wartości Europy.
— Wśród tych projektów znajdują się przedsięwzięcia realizowane w ramach programu wieloletniego w takich obszarach jak autostrady morskie i usługi informacji rzecznej. W ramach programu rocznego realizuje się projekty, które pomagają nam przygotować się pod kątem przyszłych priorytetów transportowych, takich jak stworzenie transportu przyjaznego środowisku, połączenie zachodniej i wschodniej części Europy i zapewnienie wsparcia dla partnerstwa publiczno- prywatnego — powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport.