Hispano Suiza: części dla lotniczych gigantów

Kompletne przekładnie boeingów 737, koła zębate do napędów airbusów i lotniczych silników Rolls-Royce'a, General Electric i francuskiej Snecmy — powstają od dekady w zakładach Hispano Suiza w Sędziszowie Małopolskim w podkarpackiej Dolinie Lotniczej

Publikacja: 28.02.2011 16:29

Hispano Suiza: części dla lotniczych gigantów

Foto: Bloomberg

— Zaczynaliśmy w 2001 r. z garstką fachowców w połowie hali odkupionej od zakładów meblarskich. Dziś nie ma boeinga czy airbusa A 320 a nawet bojowego francuskiego myśliwca rafale, czy maszyn kanadyjskiego Bombardiera, w którym nie kręciłyby się nasze zębatki — mówi Ryszard Łęgiewicz prezes HS Polska. Sędziszowska firma, z 25 mln euro rocznych przychodów należy dziś do giełdowego francuskiego giganta lotniczo- zbrojeniowego Safran, o rocznej sprzedaży sięgającej 12 mld euro, zatrudniającego 50 tys. pracowników.

Produkcja kół zębatych do przekładni lotniczych wymaga niebywałej precyzji i jakości która zagwarantuje pracę mechanizmu przeniesienia napędu i znoszenie ogromnych obciążeń przez 40 tysięcy godzin. Hispano Suiza Polska wytwarzająca 20 tys. kół zębatych dla branż związanych z awiacją i przemysłem kosmicznym rocznie — to w tej dziedzinie absolutna światowa czołówka.

Po ubiegłorocznej czerwcowej powodzi na Podkarpaciu, kiedy do hal fabryki wdarła się woda, Boeing uzależniony od małopolskich przekładni, zakładał gigantyczne straty. — Szefowie amerykańskiego potentata dziękowali fabryce za błyskawiczne przywrócenie produkcji. Determinacja tylko umocniła naszą pozycję — mówi prezes Łęgiewicz.

 

 

Kiedy osiem lat temu tworzył się w południowo wschodniej Polsce technologiczny klaster związany z awiacją startowało w nim 18 firm zatrudniających niespełna 9 tysięcy pracowników. Wartość eksportu samolotowych części sięgała 250 mln dolarów. Dziś stowarzyszenie Dolina Lotnicza liczy 85 spółek, w których pracuje ponad 22 tys. inżynierów i mechaników a zagraniczna sprzedaż komponentów spełniających najwyższe normy bezpieczeństwa przyniosła w 2010 r ok. miliard dolarów przychodów. Niemal od początku istnienia podkarpackiego klastra, wśród największych zagranicznych inwestorów dominowali Amerykanie: Pratt&Whitney, Sikorsky Aircraft, Goodrich ostatnio Hamilton Sundstrand. Sędziszów to ambitna próba utrzymania w naszym kraju przyczółków europejskiego przemysłu. Przed dekadą w budowę zakładów green field inwestowała korporacja Snecma. Teraz Francuzi przywrócili podkarpackim zakładom historyczną markę Hispano — Suiza — używaną od wieku we Francji do oznaczania producenta silników lotniczych (a przed wojną też legendarnych, szybkich samochodów).

 

 

Snecma —Safran już zainwestowały w rozwój sędziszowskiej firmy ponad 50 mln euro. Hispano Suiza Polska nie musiała zwalniać ludzi w kryzysowym dołku, który po 2007 roku kruszył globalną awiację. Teraz przyspiesza rozwój: firma, która zatrudnia obecnie 400 pracowników, produkuje ze specjalnych, lekkich stopów obudowy dla samolotowych przekładni dla większości lotniczych koncernów. Oprócz tego belgijska Tech Space Aero robi w Sędziszowie moduły do sprężarek niskiego ciśnienia a francusko- brytyjski Air Celle — elementy gondoli czyli obudów do silników samolotowych z gondolą dla największego superjubo — Airbusa A 380 włącznie.

— Zaczynaliśmy w 2001 r. z garstką fachowców w połowie hali odkupionej od zakładów meblarskich. Dziś nie ma boeinga czy airbusa A 320 a nawet bojowego francuskiego myśliwca rafale, czy maszyn kanadyjskiego Bombardiera, w którym nie kręciłyby się nasze zębatki — mówi Ryszard Łęgiewicz prezes HS Polska. Sędziszowska firma, z 25 mln euro rocznych przychodów należy dziś do giełdowego francuskiego giganta lotniczo- zbrojeniowego Safran, o rocznej sprzedaży sięgającej 12 mld euro, zatrudniającego 50 tys. pracowników.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca