Toyota stawia na wschodzące rynki

Połowa obrotów na rynkach wschodzących, 10 premier pojazdów hybrydowych i zysk operacyjny na poziomie biliona jenów (12 mld dol.) jak najszybciej — to główne punkty nowej strategii Toyoty do 2015 roku

Publikacja: 09.03.2011 17:50

Toyota stawia na wschodzące rynki

Foto: Bloomberg

Prezes Akio Toyoda przedstawił strategię „Global Vision", która ma otworzyć nowy rozdział firmy, która w ostatnich latach dwukrotnie doświadczyła dużych problemów. Raz w wyniku globalnego kryzysu gospodarczego a potem z akcjami serwisowymi z udziałem 20 milionów pojazdów, które mocno zaszkodziły jej reputacji.

Dwoma filarami nowej strategii są kraje dokonujące przemian ustrojowych (wschodzące rynki) i pojazdy przyjazne dla środowiska. W 2010 r. na wschodzące rynki przypadło 40 proc. sprzedaży.

Zwiększając na nich swą obecność Toyota zamierza osiągnąć zrównoważony portfel sprzedaży między Japonią, USA, Europą i wschodzącymi rynkami. – Od tej pory będziemy budować solidne podstawy generowania zysków, aby nawet w trudnych warunkach, przy średnim kursie dolara za 85 jenów i sprzedaży 7,5 mln pojazdów, moglibyśmy osiągać możliwie jak najszybciej marżę operacyjną 5 proc. i zysk operacyjny około biliona jenów. — stwierdził Toyoda. W tym roku Toyota zakładała marżę 2,9 proc. i zysk operacyjny 550 mld jenów.

— Oznacza to, że nawet gdyby doszło do ponownego spowolnienia gospodarczego i sprzedaż zmalałaby o 20 proc., to nadal będziemy w stanie osiągać zyski. To jest punkt wyjścia naszego planu długotrwałego wzrostu — dodał prezes Toyoty.

Aby osiągnąć zakładane cele liczba dyrektorów w zarządzie zmaleje z 27 do 11, co pozwoli przyspieszyć proces decyzyjny. Toyota zapowiadała to w ubiegłym roku w ramach zmiany globalnej działalności, mającej usprawnić akcje serwisowe. Prezes Toyoda wyjaśnił, że firma zlikwiduje ponadto jeden szczebel personelu zarządzającego, a każdy region geograficzny będzie mieć więcej do powiedzenia w zbliżaniu firmy do klientów.

Drugi filar — hybrydy

Dzięki Priusowi Toyota zdominowała w minionej dekadzie segment pojazdów hybrydowych. Teraz zapowiedziała 10 następnych premier do 2015 r. oprócz oferowanych już 14 wersji. Wydaje się — uważa analityk z Morgan Stanley, Stuart Pearson — że Toyota zakłada, iż w najbliższych 5-10 latach hybrydy będą stanowić kluczową część rynku.

Wyścig w tej dziedzinie trwa, dochodzi do nowych sojuszy, jak ostatnio BMW z PSA Peugeot Citroen, które zainwestują 100 mln euro w spółkę, która ma zapewnić hybrydowy napęd ich pojazdom od 2014 r.

Toyota zakłada, że łączna sprzedaż jej samochodów z małolitrażowymi Daihatsu i ciężarówkami Hino wzrośnie z 8,4 mln w 2010 do 10 mln w 2015 r.

Prezes Akio Toyoda przedstawił strategię „Global Vision", która ma otworzyć nowy rozdział firmy, która w ostatnich latach dwukrotnie doświadczyła dużych problemów. Raz w wyniku globalnego kryzysu gospodarczego a potem z akcjami serwisowymi z udziałem 20 milionów pojazdów, które mocno zaszkodziły jej reputacji.

Dwoma filarami nowej strategii są kraje dokonujące przemian ustrojowych (wschodzące rynki) i pojazdy przyjazne dla środowiska. W 2010 r. na wschodzące rynki przypadło 40 proc. sprzedaży.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Amerykanie bez TikToka. Apple i Google usuwają aplikację ze swoich sklepów
Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego