Toyota stawia na wschodzące rynki

Połowa obrotów na rynkach wschodzących, 10 premier pojazdów hybrydowych i zysk operacyjny na poziomie biliona jenów (12 mld dol.) jak najszybciej — to główne punkty nowej strategii Toyoty do 2015 roku

Publikacja: 09.03.2011 17:50

Toyota stawia na wschodzące rynki

Foto: Bloomberg

Prezes Akio Toyoda przedstawił strategię „Global Vision", która ma otworzyć nowy rozdział firmy, która w ostatnich latach dwukrotnie doświadczyła dużych problemów. Raz w wyniku globalnego kryzysu gospodarczego a potem z akcjami serwisowymi z udziałem 20 milionów pojazdów, które mocno zaszkodziły jej reputacji.

Dwoma filarami nowej strategii są kraje dokonujące przemian ustrojowych (wschodzące rynki) i pojazdy przyjazne dla środowiska. W 2010 r. na wschodzące rynki przypadło 40 proc. sprzedaży.

Zwiększając na nich swą obecność Toyota zamierza osiągnąć zrównoważony portfel sprzedaży między Japonią, USA, Europą i wschodzącymi rynkami. – Od tej pory będziemy budować solidne podstawy generowania zysków, aby nawet w trudnych warunkach, przy średnim kursie dolara za 85 jenów i sprzedaży 7,5 mln pojazdów, moglibyśmy osiągać możliwie jak najszybciej marżę operacyjną 5 proc. i zysk operacyjny około biliona jenów. — stwierdził Toyoda. W tym roku Toyota zakładała marżę 2,9 proc. i zysk operacyjny 550 mld jenów.

— Oznacza to, że nawet gdyby doszło do ponownego spowolnienia gospodarczego i sprzedaż zmalałaby o 20 proc., to nadal będziemy w stanie osiągać zyski. To jest punkt wyjścia naszego planu długotrwałego wzrostu — dodał prezes Toyoty.

Aby osiągnąć zakładane cele liczba dyrektorów w zarządzie zmaleje z 27 do 11, co pozwoli przyspieszyć proces decyzyjny. Toyota zapowiadała to w ubiegłym roku w ramach zmiany globalnej działalności, mającej usprawnić akcje serwisowe. Prezes Toyoda wyjaśnił, że firma zlikwiduje ponadto jeden szczebel personelu zarządzającego, a każdy region geograficzny będzie mieć więcej do powiedzenia w zbliżaniu firmy do klientów.

Drugi filar — hybrydy

Dzięki Priusowi Toyota zdominowała w minionej dekadzie segment pojazdów hybrydowych. Teraz zapowiedziała 10 następnych premier do 2015 r. oprócz oferowanych już 14 wersji. Wydaje się — uważa analityk z Morgan Stanley, Stuart Pearson — że Toyota zakłada, iż w najbliższych 5-10 latach hybrydy będą stanowić kluczową część rynku.

Wyścig w tej dziedzinie trwa, dochodzi do nowych sojuszy, jak ostatnio BMW z PSA Peugeot Citroen, które zainwestują 100 mln euro w spółkę, która ma zapewnić hybrydowy napęd ich pojazdom od 2014 r.

Toyota zakłada, że łączna sprzedaż jej samochodów z małolitrażowymi Daihatsu i ciężarówkami Hino wzrośnie z 8,4 mln w 2010 do 10 mln w 2015 r.

Prezes Akio Toyoda przedstawił strategię „Global Vision", która ma otworzyć nowy rozdział firmy, która w ostatnich latach dwukrotnie doświadczyła dużych problemów. Raz w wyniku globalnego kryzysu gospodarczego a potem z akcjami serwisowymi z udziałem 20 milionów pojazdów, które mocno zaszkodziły jej reputacji.

Dwoma filarami nowej strategii są kraje dokonujące przemian ustrojowych (wschodzące rynki) i pojazdy przyjazne dla środowiska. W 2010 r. na wschodzące rynki przypadło 40 proc. sprzedaży.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej