Polskie pralki podbijają Europę

W 2010 roku eksport sprzętu AGD sięgnął 10 mld zł. Przez pięć lat jego wartość się podwoiła. W tym roku znów wzrośnie

Publikacja: 24.03.2011 02:52

Polskie pralki podbijają Europę

Foto: Fotorzepa, MS Magdalena Starowieyska

Polska już od kilku lat jest największym producentem sprzętu AGD w Europie. Z danych Eurostatu, opracowanych przez organizację producentów CECED Polska, wynika, że w ubiegłym roku jego eksport wzrósł o 30 proc., do niemal 2,5 mld euro (ok. 10 mld zł). I choć liczony w złotych wzrósł mniej, bo o 20 proc., jest to wciąż doskonały wynik.

– W tym roku trend zostanie co najmniej utrzymany. Polskie fabryki są bardzo nowoczesne i efektywne, a dodatkowo ciągle planują nowe inwestycje – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska. Z polskich fabryk na rynki zagraniczne najwięcej trafia pralek – odpowiadają za 27,6 proc. eksportu. Kolejne kategorie to suszarki do ubrań, zmywarki i kuchnie (płyty oraz piekarniki). Branża odpowiada już za niemal 2,1 proc. eksportu z naszego kraju i dalej zyskuje. W ostatnich latach utrzymuje się niemal stały trend wzrostowy – wartość eksportu spadła tylko w 2008 r. (w euro o 7 proc.), a przez ostatnie pięć lat wzrósł o ponad 108 proc.

W Polsce swoje fabryki ma już cała europejska czołówka branży, jak BSH, Indesit, Electrolux, oraz firmy azjatyckie – LG czy Samsung. Na ten rok – jak już wcześniej pisaliśmy – prognozują wzrost produkcji średnio o co najmniej 10 proc. LG do 2012 r. zamierza zwiększyć produkcję lodówek w naszym kraju z ok. 300 tys. sztuk aż do 1,4 mln urządzeń rocznie. Z kolei Samsung po zakupie dwóch zakładów (pralek i lodówek) od polskiej Amiki według naszych informacji docelowo może w nich zwiększyć produkcję nawet o 500 proc., czyli łącznie wytwarzać 3 mln sztuk sprzętu rocznie.

– W 2010 roku odnotowaliśmy 17-proc. wzrost eksportu w stosunku do 2009 r. Na rok 2011 planujemy wzrost o kolejne 15 proc. Już końcówka ubiegłego roku przyniosła wyraźne ożywienie popytu w Europie Zachodniej – mówi Ireneusz Bartnikowski, prezes FagorMastercook. – W ubiegłym roku z taśm produkcyjnych we Wrocławiu zjechało ponad 1,3 mln sztuk dużego sprzętu AGD. W tym roku zakładamy, że nasza produkcja wzrośnie do ponad 1,4 mln sztuk, z czego około dwóch trzecich trafi na eksport – dodaje.

Także, jak już pisaliśmy, nowy zakład – tym razem produkujący kuchenne okapy – zamierza w Polsce zbudować włoski Indesit, który ma już w Łodzi i Radomsku cztery fabryki.

– Sprzedaż na rynkach europejskich rośnie, dlatego zwiększamy produkcję sprzętu w polskich zakładach. W 2010 r. jej 75 proc. trafiło na eksport – mówi Zygmunt Łopalewski, rzecznik Indesit Company Polska.

Dlatego choć sprzedaż AGD w kraju wciąż spada, to firmy są w dobrych nastrojach. Także dla rodzimych producentów eksport staje się coraz ważniejszym kierunkiem – sprzedaż zagraniczna Amiki Wronki w 2010 r. wyniosła 145 mln euro i wzrosła o 9 proc., podczas gdy sprzedaż krajowa o 2,5 proc. Eksport to już ok. 44,5 proc. obrotów. Jak podała spółka, tylko rynki wschodnie do końca 2012 r. mają odpowiadać za ok. 20 proc. sprzedaży. Także Zelmer, największy krajowy producent drobnego sprzętu AGD, coraz mocniej koncentruje się na rynkach ukraińskim i rosyjskim. W 2013 r. mają one stanowić 35 proc. obrotów.

Polska już od kilku lat jest największym producentem sprzętu AGD w Europie. Z danych Eurostatu, opracowanych przez organizację producentów CECED Polska, wynika, że w ubiegłym roku jego eksport wzrósł o 30 proc., do niemal 2,5 mld euro (ok. 10 mld zł). I choć liczony w złotych wzrósł mniej, bo o 20 proc., jest to wciąż doskonały wynik.

– W tym roku trend zostanie co najmniej utrzymany. Polskie fabryki są bardzo nowoczesne i efektywne, a dodatkowo ciągle planują nowe inwestycje – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska. Z polskich fabryk na rynki zagraniczne najwięcej trafia pralek – odpowiadają za 27,6 proc. eksportu. Kolejne kategorie to suszarki do ubrań, zmywarki i kuchnie (płyty oraz piekarniki). Branża odpowiada już za niemal 2,1 proc. eksportu z naszego kraju i dalej zyskuje. W ostatnich latach utrzymuje się niemal stały trend wzrostowy – wartość eksportu spadła tylko w 2008 r. (w euro o 7 proc.), a przez ostatnie pięć lat wzrósł o ponad 108 proc.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku