Airbus ma pieniądze ma A400M

Siedem krajów NATO zaangażowanych w projekt produkcji samolotu transportowego A400M podpisało ostateczną umowę o sfinansowaniu jego produkcji

Publikacja: 07.04.2011 14:33

Airbus ma pieniądze ma A400M

Foto: Bloomberg

Umowę korygującą pierwotny kontrakt z 2003 r. podpisali w siedzibie Airbus Military w Sewilli szef agencji reprezentującej klientów OCCAR, Patrick Bellouard i prezes Domingo Urena w obecności hiszpańskiej minister obrony Carme Chacón, szefów pionów uzbrojenia krajów klienmtów. Porozumienie pozwala uruchomić teraz seryjną produkcję i ratuje 10 tys. miejsc pracy w Airbusie i 40 tys. razem z kooperantami.

Wcześniej firma matka Airbusa, EADS zagroziła rezygnacją z programu, jeśli kraje związane z nim nie pokryją dodatkowych kosztów 5,2 mld euro. Nieplanowane koszty były jeszcze większe, ale EADS zgodzie się przejąć na siebie 4,2 mld euro. Rządom pozostało więc 5,2 mld, na co zgodziły się po długich negocjacjach.

Prezes EADS, Louis Gallois miało czywiste powody do zadowolenia, zwłaszcza, że A400M jest wojskowym samolotem transportowym nowej generacji. Prezes Domingo Urena dodał, że dzięki wspólnym uzgodnieniom program może być kontynuowany

Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia, Luksemburg i Tercja uzgodniły w 2003 r. projekt, który miał wykazać niezależność Europy od amerykańskich producentów sprzętu wojskowego.

Zaprojektowanie i uruchomienie seryjnej produkcji miało zmieścić się w budżecie 20 mld euro. Było to największe przedsięwzięcie wojskowe w Europie, ale z różnych powodów doszło w nim do komplikacji technicznych (silniki), finansowych (kryzys) i opóźnień, powodując wzrost kosztow.

Pierwszy próbny lot A400M odbył się w Sewilli w grudniu 2009 r., niemal dwa lata później niż zakładano. Cztery pierwsze maszyny wykonały dotąd prawie 450 próbnych lotów o łącznym czasie ponad 1400 godzin. Piąta została już zmontowana i przechodzi ostatnią fazę kontroli technicznej przed pierwszym lotem na początku jesieni. W marcu producent zakończył we Francji testy mające ustalić minimalną prędkość wymaganą przy starcie. Certyfikacja samolotów dla celów cywilnych powinna zakończyć się w tym roku.

Pierwszych dostaw (dla Francji) należy spodziewać się na przełomie lat 2012 i 2013.

Ostatecznie Airbus otrzymał zamówienia na 170 samolotów z krajów NATO (Niemcy53, Francja 50, W. Brytania 22). Malezja kupiła 4 sztuki W listopadzie 2009 r. RPA wycofała się z powodu rosnących kosztów produkcji.

Umowę korygującą pierwotny kontrakt z 2003 r. podpisali w siedzibie Airbus Military w Sewilli szef agencji reprezentującej klientów OCCAR, Patrick Bellouard i prezes Domingo Urena w obecności hiszpańskiej minister obrony Carme Chacón, szefów pionów uzbrojenia krajów klienmtów. Porozumienie pozwala uruchomić teraz seryjną produkcję i ratuje 10 tys. miejsc pracy w Airbusie i 40 tys. razem z kooperantami.

Wcześniej firma matka Airbusa, EADS zagroziła rezygnacją z programu, jeśli kraje związane z nim nie pokryją dodatkowych kosztów 5,2 mld euro. Nieplanowane koszty były jeszcze większe, ale EADS zgodzie się przejąć na siebie 4,2 mld euro. Rządom pozostało więc 5,2 mld, na co zgodziły się po długich negocjacjach.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?