Reklama
Rozwiń
Reklama

Powolna agonia Saaba

Szwedzka firma samochodowa nie produkuje od 3 tygodni, bo zalega z zapłatą dostawcom. Jeśli nie uzyska szybko pomocy finansowej, to grozi jej zniknięcie z rynku

Aktualizacja: 27.04.2011 14:28 Publikacja: 27.04.2011 08:36

Powolna agonia Saaba

Foto: AFP

Właściciel Saaba, holenderska firma Spyker Cars wątpi, czy uda się szybko uzgodnić z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym EBI nowy zastrzyk finansowy dla szwedzkiej firmy. We wtorek miała rozmawiać o tym z EBI . W Szwecji nie udało się wznowić produkcji, bo nic nie wyszło z rozmów z rosyjskim  finansistą Władimirem Antonowem. Na środę zwołano zebranie 3700 pracowników  Saaba z Trollhättan.

EBI zgodził się wstępnie na transakcję ze Szwedami, aby złagodzić ich problemy gotówkowe, ale Spyker sprzeciwił się warunkom postawionym przez bank. Saab chce sprzedać zakład w Szwecji i inne nieruchomości Antonowowi, a następnie wynająć je od niego, dzięki czemu zyskałby pieniądze na zapłacenie zaległych faktur.

Europejski bank pożyczył wcześniej Saabowi 400 mln euro. Szwedzki rząd poparł plan sprzedaży fabryki i nieruchomości i następnie leasingu, co było konieczne, bo zastawem pod tę pożyczkę były nieruchomości Saaba. Szwedzka firma wykorzystała 217 mln euro z pieniędzy EBI, teraz bank obniżył pulę do 280 mln, więc Szwedzi mogliby dostać 63 mln euro.

Bank postawił jednak trudne i nowe warunki nowej umowy finansowej. Nieficjalnie wiadomo, że zażądał zwrotu przez Saaba pożyczonych wcześniej pieniędzy w 90 dni po realizacji operacji sprzedaży i wynajęcia sprzedanych nieruchomości. EBI żąda ponadto zobowiązania się Saaba od odkupienia w ustalonym czasie sprzedanych nieruchomości, dodatkowych szczegółów i oficjalnej zgody szwedzkiego urzędu długów, rządu, General Motors i Saaba Automobile na transakcję z Antonowem.

Wiceszefowa EBI, Eva Srejber wyjaśniła dziennikowi „Dagens Industri", że bank wstrzymuje się z realizacją umowy do czasu zaaprobowania przez dawnego właściciela Saaba i obecnego akcjonariusza, czyli przez GM, planu sprzedaży fabryki, a następnie wynajęcia jej.

Reklama
Reklama

Według niepotwierdzonych informacji, rosyjski finansista   przebywał we wtorek w Sztokholmie. Irytuje go  cala sprawa.

Jest gotów pomóc finansowo Saabowi, zainwestować 50 mln euro, czeka na taką zgodę, ale chce zostać właścicielem 30 proc. udziałów szwedzkiej firmy. To z kolei zostało wykluczone w kontrakcie sprzedaży Saaba Spykerowi przez GM   na podstawie informacji CIA, że Rosjanin brał udział w praniu pieniędzy pochodzących z przestępczej działalności. Antonow zaprzecza temu.

Saab przynosił straty przez 20 lat, gdy był własnością General Motors. Spyker uratował go od likwidacji odkupując go od Amerykanów w styczniu 2010 r. za 400 mln dolarów. Szef Spykera Victor Muller liczył na sprzedaż w roku 50 tys. aut, Szwedzi sprzedali 32 tys..W planach mieli wyprodukowanie  80 tys. w tym roku i 120 tys. w 2012 r.

Problemy z gotówką pojawiły się w końcu marca, taśmy montażowe zatrzymywano kilka razy. Saab i Spyker uspokajały inwestorów, że to przejściowe trudności i poradzą sobie z nimi. 6 kwietnia Szwedzi ogłosili zawieszenie produkcji do odwołania. Postój pozbawi ich 3 tys. samochodów.

Saab ma dalej rozmawiać z EBI, jednocześnie Szwedzi i Spyker Cars omawiali różne opcje zapewnienia dodatkowych funduszy, także od Chińczyków, ale nie otrzymali konkretnych zobowiązań. Fiasko rozmów z bankiem może być coup de grace  dla Saaba.

Właściciel Saaba, holenderska firma Spyker Cars wątpi, czy uda się szybko uzgodnić z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym EBI nowy zastrzyk finansowy dla szwedzkiej firmy. We wtorek miała rozmawiać o tym z EBI . W Szwecji nie udało się wznowić produkcji, bo nic nie wyszło z rozmów z rosyjskim  finansistą Władimirem Antonowem. Na środę zwołano zebranie 3700 pracowników  Saaba z Trollhättan.

EBI zgodził się wstępnie na transakcję ze Szwedami, aby złagodzić ich problemy gotówkowe, ale Spyker sprzeciwił się warunkom postawionym przez bank. Saab chce sprzedać zakład w Szwecji i inne nieruchomości Antonowowi, a następnie wynająć je od niego, dzięki czemu zyskałby pieniądze na zapłacenie zaległych faktur.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama