Konkurs PARP-u wygrała firma Jumarpol

Damian Sobczak z firmy Jumarpol z Gliwic zdobył główną nagrodę w I edycji konkursu „Kreowanie jutra”, który zorganizowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Publikacja: 05.07.2011 03:10

Konkurs PARP-u wygrała firma Jumarpol

Foto: ROL

– Chcemy wspierać nie tylko innowacje technologiczne, ale także te organizacyjne, tworzone przez pracowników firm – podkreślała Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP, ogłaszając wyniki I edycji konkursu „Kreowanie jutra". Przy innowacjach organizacyjnych dużo mniej istotne są pieniądze, których brak polscy przedsiębiorcy często wskazują jako główną barierę w rozwoju innowacyjności w swych firmach.

Tymczasem wyniki badań zleconych przez PARP pokazują, że nie mniej ważną przeszkodą może być niski poziom kapitału społecznego i wzajemnego zaufania Polaków, który blokuje naszą kreatywność.

Jak jednak zaznaczała Joanna Podgórska z Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności w PARP, sama kreatywność nie wystarczy do rozwoju innowacji w firmach. Niezbędna jest też odpowiednia postawa pracowników, w tym otwartość na zmiany i na nowe rozwiązania, gotowość do podejmowania ryzyka. W I edycji konkursu, w którym PARP nagradza i promuje pracowników-autorów nowatorskich i racjonalizatorskich pomysłów, promując także pracodawców stwarzających warunki sprzyjające rozwojowi kreatywności załogi, wystartowało 18 projektów z 12 firm.

Główną nagrodę w kategorii kreatywny pracownik zdobył Damian Sobczak, z-ca kierownika ds. utrzymania ruchu w prywatnym przedsiębiorstwie Jumarpol, zatrudniającym 40 osób i specjalizuje się w budowie podziemnych instalacji inżynierskich metodami bezwykopowymi.

Wyróżnienia w tej kategorii zdobyli: Krzysztof Łoś ze Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup oraz zespoły pracowników firm Sitech i Electrolux Poland. Obydwie firmy nagrodzono też w kategorii pracodawca przyjazny kreatywności, w której Sitech zdobyła główną nagrodę.

„Rz" jest patronem medialnym konkursu.

Opinie

Damian Sobczak, I nagroda – Kreatywny pracownik

W moim projekcie chodziło przede wszystkim o to, by poprawić jakość naszej pracy i by ją przyspieszyć. Wiedziałem, jak to zrobić, bo przez wiele lat pracowałem bezpośrednio jako operator wiertnicy. Na co dzień odczuwałem więc problemy, jakie mieliśmy, stosując niedopracowane urządzenia, które często się psuły. W końcu zdecydowaliśmy się popracować nad zmianami. Prace nad projektem inteligentnej głowicy namiarowej do wiertnic hydraulicznych ze śledzeniem teleoptycznym rozpocząłem przed trzema laty. Szefowie zaakceptowali mój pomysł i podjęli ryzyko. Takie projekty dają ogromną satysfakcję także ze względu na uznanie szefów i kolegów.

Piotr Traczewski, współwłaściciel firmy Jumarpol

Planujemy wdrażać co najmniej jeden innowacyjny projekt rocznie, choć w przypadku małych firm, jak nasza, innowacje nie są łatwą sprawą. Nie stać nas na odrębny dział badań i rozwoju ani na to, by nasi pracownicy zajmowali się nowatorskimi pomysłami kosztem codziennych obowiązków. Przede wszystkim musimy przecież dbać o bieżący biznes. Mimo to udało nam się opracować i wdrożyć kilka innowacyjnych projektów. Projekt Damiana sami stosujemy w praktyce od prawie dwóch lat, a korzysta też z niego kilkanaście innych firm. W innowacjach najtrudniej jest zacząć. Potem, po pierwszych sukcesach, nabiera się wiary we własne siły i rośnie gotowość do ryzyka.

– Chcemy wspierać nie tylko innowacje technologiczne, ale także te organizacyjne, tworzone przez pracowników firm – podkreślała Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP, ogłaszając wyniki I edycji konkursu „Kreowanie jutra". Przy innowacjach organizacyjnych dużo mniej istotne są pieniądze, których brak polscy przedsiębiorcy często wskazują jako główną barierę w rozwoju innowacyjności w swych firmach.

Tymczasem wyniki badań zleconych przez PARP pokazują, że nie mniej ważną przeszkodą może być niski poziom kapitału społecznego i wzajemnego zaufania Polaków, który blokuje naszą kreatywność.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się