– Chcemy wspierać nie tylko innowacje technologiczne, ale także te organizacyjne, tworzone przez pracowników firm – podkreślała Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP, ogłaszając wyniki I edycji konkursu „Kreowanie jutra". Przy innowacjach organizacyjnych dużo mniej istotne są pieniądze, których brak polscy przedsiębiorcy często wskazują jako główną barierę w rozwoju innowacyjności w swych firmach.
Tymczasem wyniki badań zleconych przez PARP pokazują, że nie mniej ważną przeszkodą może być niski poziom kapitału społecznego i wzajemnego zaufania Polaków, który blokuje naszą kreatywność.
Jak jednak zaznaczała Joanna Podgórska z Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności w PARP, sama kreatywność nie wystarczy do rozwoju innowacji w firmach. Niezbędna jest też odpowiednia postawa pracowników, w tym otwartość na zmiany i na nowe rozwiązania, gotowość do podejmowania ryzyka. W I edycji konkursu, w którym PARP nagradza i promuje pracowników-autorów nowatorskich i racjonalizatorskich pomysłów, promując także pracodawców stwarzających warunki sprzyjające rozwojowi kreatywności załogi, wystartowało 18 projektów z 12 firm.
Główną nagrodę w kategorii kreatywny pracownik zdobył Damian Sobczak, z-ca kierownika ds. utrzymania ruchu w prywatnym przedsiębiorstwie Jumarpol, zatrudniającym 40 osób i specjalizuje się w budowie podziemnych instalacji inżynierskich metodami bezwykopowymi.
Wyróżnienia w tej kategorii zdobyli: Krzysztof Łoś ze Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup oraz zespoły pracowników firm Sitech i Electrolux Poland. Obydwie firmy nagrodzono też w kategorii pracodawca przyjazny kreatywności, w której Sitech zdobyła główną nagrodę.