Do sieci przed zakupami

Nawet dla osób niekupujących online coraz ważniejsze przy zakupach są informacje z sieci

Publikacja: 06.07.2011 03:28

Do sieci przed zakupami

Foto: Fotorzepa, MAGDA STAROWIEYSKA MAGDA STAROWIEYSKA

W Polsce handel internetowy stanowi wciąż jedynie ok. 3 proc. sprzedaży detalicznej. Jednak tak naprawdę wpływ sieci na decyzje zakupowe jest w wielu branżach znacznie wyższy; w przypadku biletów lotniczych, turystyki czy niektórych kategorii sprzętu elektronicznego bezpośrednio decyduje o  ponad 20 proc. sprzedaży. Dlatego Internet, nawet jeśli tylko pośrednio, staje się przyszłością dla całej branży handlowej.

Takie są wnioski z przeprowadzonych w maju badań na reprezentatywnej próbie Polaków przez firmę IMAS na zlecenie Divante. – Firmy o silnej i znanej marce w handlu tradycyjnym są naturalnie predysponowane do sukcesu w Internecie. Świetnym przykładem jest sieć 1300 sklepów w 28 krajach należąca do Dixon Store Group, która przez swój e-handel generuje 13 proc. globalnej sprzedaży. Dla porównania H&M z siecią 2000 sklepów w 38 krajach poprzez kanał online osiąga 2 proc. całkowitej sprzedaży – mówi Marek Górecki specjalista ds. wdrożeń e-commerce w Divante.

Z raportu wynika, że w jednych branżach wpływ Internetu na zakupy jest znacznie większy niż w innych. Okazuje się, że już co druga rezerwacja hotelowa dokonywana jest pod bezpośrednim wpływem informacji z Internetu. Z czego tylko 27,7 proc. klientów dokonuje jej w formie elektronicznej, a wcześniej także w sieci sprawdza oferty konkurencji. – Sprzedaż przez Internet sprawdza się najlepiej przy wyjazdach urlopowych czy zakupach akcesoriów komputerowych. Dlatego coraz większego znaczenia nabiera stwierdzenie, że przyszłością handlu jest integracja kanałów i umożliwienie klientowi płynnego przechodzenia od online do tradycyjnych kanałów sprzedaży – dodaje Marek Górecki.

Raport pokazuje jednak także inne trendy. – W segmencie turystycznym 8 proc. osób decyduje się na zakup w tradycyjnym miejscu sprzedaży pod wpływem Internetu. Ponad

9 proc. robi odwrotnie – decyduje się na e-zakupy po podjęciu decyzji, np. po rozmowie ze sprzedawcą w biurze podróży. To pozwala obliczyć, czy utrata klientów na rzecz tradycyjnych form sprzedaży jest rekompensowana sprzedażą online. W przypadku wycieczek z pewnością tak – mówi Marcin Piwowarczyk, szef działu badań online IMAS International.

Z danych brytyjskiej firmy badawczej ResearchFarm wynika, że w 2010 r. handel internetowy w Polsce warty był 3,3 mld euro. Do 2015 r. jego wartość ma wzrosnąć do 5,9 mld euro. Polska już teraz jest piątym co do wielkości rynkiem w UE.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

W Polsce handel internetowy stanowi wciąż jedynie ok. 3 proc. sprzedaży detalicznej. Jednak tak naprawdę wpływ sieci na decyzje zakupowe jest w wielu branżach znacznie wyższy; w przypadku biletów lotniczych, turystyki czy niektórych kategorii sprzętu elektronicznego bezpośrednio decyduje o  ponad 20 proc. sprzedaży. Dlatego Internet, nawet jeśli tylko pośrednio, staje się przyszłością dla całej branży handlowej.

Takie są wnioski z przeprowadzonych w maju badań na reprezentatywnej próbie Polaków przez firmę IMAS na zlecenie Divante. – Firmy o silnej i znanej marce w handlu tradycyjnym są naturalnie predysponowane do sukcesu w Internecie. Świetnym przykładem jest sieć 1300 sklepów w 28 krajach należąca do Dixon Store Group, która przez swój e-handel generuje 13 proc. globalnej sprzedaży. Dla porównania H&M z siecią 2000 sklepów w 38 krajach poprzez kanał online osiąga 2 proc. całkowitej sprzedaży – mówi Marek Górecki specjalista ds. wdrożeń e-commerce w Divante.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca