Podobnie jak m.in. Hiszpania, Grecja, Słowacja, czy Włochy mamy 2 miesiąc,e aby udzielić Komisji Europejskiej odpowiedź na tzw. „wezwanie do usunięcia uchybienia".
Brak odpowiedzi lub odpowiedź niesatysfakcjonujące Komisję może sprawić, że organ ten formalnie wezwie Polskę do wdrożenia przepisów, a następnie przekaże sprawę do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Termin ustalony przez Parlament Europejski i Radę Ministrów UE dla wdrożenia nowych przepisów upłynął dnia 25 maja 2011 r. Przesłane dziś zapytania mają formę wezwania do usunięcia uchybienia w ramach unijnego postępowania w sprawie naruszenia prawa.
Jak podaje KE, przepisy o których wdrożenie zabiega Komisja, przyznają przedsiębiorcom i konsumentom nowe prawa dotyczące telefonów, usług mobilnych i dostępu do internetu. Chodzi między innymi o zapewnienie klientom możliwości zmiany operatora telekomunikacyjnego w ciągu jednego dnia, z zachowaniem tego samego numeru telefonu, gwarancję większej przejrzystości oferowanych klientom usług oraz lepszej ochrony ich danych osobowych w sieci.
Według KE, sprawne i spójne wdrożenie przedmiotowych przepisów jest priorytetem tzw. Europejskiej agendy cyfrowej. Proces legislacyjny trwa we wszystkich państwach członkowskich UE i większość z nich poinformowała już Komisję o niektórych przepisach wykonawczych, jednak tylko siedem państw członkowskich (Dania, Estonia, Finlandia, Irlandia, Malta, Szwecja i Wielka Brytania) zgłosiły Komisji pełne wdrożenie nowych przepisów.