E-myto na prywatnych autostradach

Nowy sposób zbierania opłat na prywatnych trasach pojawi się w 2012 r.

Aktualizacja: 23.07.2011 02:19 Publikacja: 23.07.2011 02:17

E-myto na prywatnych autostradach

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Do ogłoszenia przetargu na wybór firmy, która zbuduje elektroniczne systemy poboru opłat na autostradach prywatnych, przygotowuje się zarówno Autostrada Wielkopolska, jak i Stalexport Autostrada Małopolska. AWSA zarządza trasą A2 z Konina do Nowego Tomyśla i kończy budowę odcinka z Nowego Tomyśla do Świecka, a SAM z kolei ma koncesje na zarządzanie 60-km odcinkiem trasy A4 z Krakowa do Katowic.

– Koncesjonariusze nie są zobowiązani do współpracy z Kapschem, który zbudował system e-myta w Polsce i zarządza nim – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Rozmowy z firmami zarządzającymi autostradami na temat uruchomienia e-systemu poboru opłat trwają – dodaje.

Zgodnie z podpisanymi umowami koncesyjnymi koszty dostosowania dróg do nowego systemu płatności w przypadku tras A2 i A4 pokrywają firmy, za A1 z Gdańska do Grudziądza zapłaci państwo.

Trudne negocjacje

W UE obowiązują dwa systemu elektronicznego poboru opłat: elektroniczny obowiązujący m.in. w Niemczech i mikrofalowy, taki jak jest w Polsce czy w Czechach. – Zależy nam na tym, by system był interoperacyjny z tym, który obowiązuje na autostradach niemieckich, i z tym, który działa na pozostałych polskich trasach – mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej. Jak dodaje, rozmowy z Kapschem na temat wejścia firmy na trasę A2 były prowadzone, jednak nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. – Kapsch nie zapewniał wymaganej przez nas interoperacyjności – podsumowuje Kwiatkowska. Wyjaśnia, że spółka planuje jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na budowę systemu e-myta na zarządzanej przez siebie trasie.

Podobne plany ma Stalexport. – Nasz system poboru opłat jest przestarzały, będziemy go zmieniać. Obecnie pracujemy nad specyfikacją przetargową – mówi Emil Wąsacz, prezes Stalexport Autostrada Małopolska. – W pierwszej kolejności chcemy się porozumieć z rządem, tak by nasz system był zgodny z obowiązującym na innych drogach, by kierowca nie odczuwał, że korzysta z innej autostrady. Jeżeli się nie porozumiemy, pójdziemy swoją drogą – mówi Wąsacz.

Rząd ma dużo więcej do powiedzenia w sprawie systemu poboru opłat obowiązującego na trasie A1. – Został powołany zespół roboczy składający się z przedstawicieli rządu i GTC, który ma się zająć wprowadzeniem systemu – mówi Marcin Trzciński reprezentujący GTC.

Dodatkowe koszty

Jeżeli prywatnym firmom, które zarządzają autostradami, i rządowi nie uda się porozumieć w sprawie wprowadzenia systemów poboru opłat, najwięcej niedogodności będą mieli z tego tytułu kierowcy. – Kolejny system będzie wymagał kolejnego urządzenia rejestrującego przejechaną trasę – mówi Tadeusz Wilk, dyrektor departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. To też dodatkowe koszty związane z jego zakupem (lub pobraniem za kaucją).

– Już w tej chwili kierowcy kursujący na trasach międzynarodowych mają kilka takich urządzeń, zaczyna brakować na nie miejsca – podsumowuje Wilk.

Komisja Europejska chce, by docelowo w całej UE został wprowadzony jeden abonament i jedno urządzenie pozwalające zliczać przejechane kilometry. Obecnie, by np. przejechać ciężarówką z Danii do Portugalii, należałoby zainstalować pięć różnych urządzeń i na każde podpisać osobną umowę z poszczególnymi zarządcami dróg. Alternatywą jest np. uiszczenie opłat na bramkach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Do ogłoszenia przetargu na wybór firmy, która zbuduje elektroniczne systemy poboru opłat na autostradach prywatnych, przygotowuje się zarówno Autostrada Wielkopolska, jak i Stalexport Autostrada Małopolska. AWSA zarządza trasą A2 z Konina do Nowego Tomyśla i kończy budowę odcinka z Nowego Tomyśla do Świecka, a SAM z kolei ma koncesje na zarządzanie 60-km odcinkiem trasy A4 z Krakowa do Katowic.

– Koncesjonariusze nie są zobowiązani do współpracy z Kapschem, który zbudował system e-myta w Polsce i zarządza nim – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca