Na przełomie września i października tego roku na rynku ukażą się pierwsze modele ultrabooków – komputerów przenośnych, które mają łączyć wydajność dzisiejszych laptopów z mobilnością tabletów.
Nowa generacja ultracienkich notebooków to efekt współpracy azjatyckich producentów komputerów – Asusa, Lenovo i Acera – oraz Intela, amerykańskiego producenta mikroprocesorów.
Intel zapowiedział, że w ciągu najbliższych trzech – czterech lat w rozwój nowej technologii zainwestuje 300 mln dol. Fundusz zarządzany przez Intel Capital, ramię inwestycyjne firmy, ma wesprzeć producentów sprzętu i oprogramowania do ultrabooków. Intel przewiduje, że pod koniec 2012 roku ten typ urządzeń będzie stanowić aż 40 proc. rynku laptopów.
Termin „ultrabook" oznacza urządzenie o małej wadze i grubości poniżej 21 mm, energooszczędne i wyposażone w wydajny procesor mobilny dorównujący procesorom komputerów stacjonarnych. Notebooki o zbliżonych parametrach wypuściło już na rynek kilka firm, m.in. Asus, Apple, Samsung i Lenovo. Jednak ten segment dopiero raczkuje.
– Wartość rynkową ultrabooków w Polsce w 2011 roku szacujemy na 30 – 40 mln zł – mówi Szymon Winciorek, dyrektor rozwoju biznesu ASUS Polska. – Według GfK Polonia ultrabooki stanowią obecnie około 5 proc. rynku urządzeń mobilnych w naszym kraju – dodaje.