Od początku roku z fabryk Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu wyjechało już 564 969 samochodów. W samym sierpniu zakłady opuściło 44 327 samochodów. Z informacji uzyskanych przez "Rz" wynika, że w ubiegłym miesiącu najwięcej wyprodukował Fiat - 19 039 aut. Na drugim miejscu znalazł się poznański Volkswagen -16 142 samochody, a za nim Opel - 9 146 aut.
Sierpniowa produkcja - 44 327 sztuk - jest o blisko jedną trzecią słabsza od lipcowej (65 168), ale w sierpniu zarówno Fiat jak i Opel przez część dni pauzowały. Ale łączny wynik trzech fabryk liczony od początku roku jest od ubiegłorocznego słabszy o prawie 16 tys. aut. To efekt zmniejszenia produkcji przez Fiata, która w ciągu ośmiu miesięcy skurczyła się o blisko 50 tys. samochodów. Fiat traci, bo spada popyt na samochody na najważniejszym dla fabryki rynku włoskim, a jej najważniejszy model - panda - zostanie wkrótce zastąpiony nową generacją. Także dlatego, że Ford zmniejszył zamówienia na produkowany w tyskiej fabryce model Ka.
Volkswagen i Opel zwiększyły w porównaniu z ubiegłym rokiem 8-miesięczną produkcję - VW z 94.053 do 113.266 samochodów, Opel ze 103.112 do 120.936 aut. Ten wzrost jednak nie wystarcza, by zrekompensować spadki Fiata.
Prognoza na cały rok także nie wygląda pozytywnie. Wskutek spadku popytu zarówno Fiat jak i Opel już przycięły tegoroczne prognozy produkcji. Opel nieznacznie - o 6 tys. sztuk, Fiat natomiast o ok. 50 tys. sztuk. Obydwa zakłady zdecydowały się także na wprowadzenie przestojów: Opel w trzy kolejne piątki września, Fiat - w dwa poniedziałki. Jedynie VW podtrzymuje plany dalszego wzrostu: - Zakładamy, że do końca roku wyprodukujemy ok. 176-178 tys. aut - powiedział "Rz" rzecznik Volkswagen Poznań Piotr Danielewicz.
Co będzie dalej, trudno na razie przewidywać. - Mamy nadzieję, że więcej korekt nie będzie - mówi dyrektor General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak. Gliwicka fabryka przygotowuje się do uruchomienia seryjnej produkcji nowego modelu. W połowie października rusza produkcja 3-drzwiowej astry GTC, na europejskich rynkach bardzo wyczekiwanej. Z kolei rynek włoski bardzo dobrze przyjął nowe auto z Tychów - nowej generacji lancię ypsilon.