Nadwymiarowy mini

Planiści Toyoty uważają, że duże samochody odchodzą powoli do przeszłości i zmaleje popyt nawet na powszechnie spotykane kompakty. Zastąpione zostaną przez małe auta, na przykład przez wyrośniętego Yarisa

Aktualizacja: 09.09.2011 18:45 Publikacja: 09.09.2011 18:38

Toyota Yaris trzeciej generacji wyróżnia się dużym wlotem powietrza

Toyota Yaris trzeciej generacji wyróżnia się dużym wlotem powietrza

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski rp Robert Przybylski

Modele jak Fiat Punto, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, VW Polo zajmują czwartą część europejskiego rynku, czyli ok. 4 mln sztuk. Branża spodziewa się wzrostu popularności aut tego segmentu, oznaczonego B, kosztem kompaktów.

Powodem są wchodzące w 2020 roku normy ograniczające emisję CO2 do 90 gram na km. Właściciele aut o większej emisji będą płacić wysokie podatki. Jednak klienci wybiorą tylko te auta, które zapewnią porównywalny komfort z większymi modelami. Stąd konstruując nowego Yarisa japońscy inżynierowie byli konsekwentni: o 5 cm wydłużyli rozstaw osi w stosunku do poprzednika, długość całkowita nowego auta wzrosła o 10 cm. Jednak nie mieli zamiaru likwidować przewagi aut kompaktowych nad modelami segmentu B: w porównaniu do Aurisa nowy Yaris jest o 26 cm krótszy, ma też o 9 cm mniejszy rozstaw osi. Mimo tych różnic, komfort jazdy Yarisa trzeciej generacji jest zdecydowanie wyższy niż u poprzedników. Auto mniej buja się na poprzecznych nierównościach, jest ciche i prowadzi się stabilnie. Układ kierowniczy nie reaguje nerwowo na ruchy kierownicą. Wydłużenie Yarisa wyraźnie zwiększyło ilość miejsca z tyłu.

Pasażerowie tylnej kanapy mają więcej miejsca na nogi, wzrosła też pojemność bagażnika o ponad 10 litrów, do 286 l. Po złożeniu tylnej kanapy można ją powiększyć do 768 l. Zabrakło jednak miejsca na nogi kierowcy - wnęka jest płytka, więc wyżsi będą siedzieli daleko od kierownicy, która ma zbyt mały zakres regulacji.

Projektanci zrezygnowali z umieszczonego na środku deski rozdzielczej cyfrowego wyświetlacza. Przed kierowcą są wszystkie wskaźniki i to rozwiązanie jest znacznie bardziej czytelne od poprzedniego. Funkcjonalny jest także centralny panel ze sterowaniem wentylacją, klimatyzacją i radiem. Użytkownicy nie powinni uskarżać się na brak schowków: zamykany w desce rozdzielczej oraz otwarte w konsoli centralnej i w drzwiach pozwolą przechować nie tylko atlasy, rękawiczki, kamizelki i inne drobiazgi, ale i kubki oraz butelki różnych rozmiarów. Droższe wersje Yarisa otrzymają m.in. ekran nazwany Touch & Go. Zawiera nie tylko komputer pokładowy, nawigację i kamerę cofania, ale i połączenie z internetem.

Urządzenie automatycznie łączy się z telefonem kierowcy, umożliwiając np. otrzymywanie SMS-ów i odczytywanie ich na dużym wyświetlaczu auta.

Yaris oferowany jest z silnikami benzynowymi o pojemności 1,0 l (69 KM) oraz 1,3 l (99 KM) a także 90-konnym dieslem o pojemności 1,4 l. Najsłabsza, 3-cylindrowa benzyna jest oszczędnym silnikiem w sam raz dla miejskiego autka. Na dłuższych trasach takim samochodem trudno będzie wyprzedzić ciężarówkę, a w pagórkowatym terenie silnik „zdycha" na każdym wzniesieniu. Lepszym wyborem jest mocniejszy silnik, ale wymaga on dopłaty 4 tys. zł. Najsłabsza benzyna współpracuje z 5-stopniową skrzynią, pozostałe z 6-biegowymi przekładniami. Za dodatkowe 5 tys. zł można kupić automat nazwany MultidriveS. W przyszłym roku Toyota wprowadzi do sprzedaży hybrydową wersję, której akumulatory zostaną skryte pod tylną kanapą, dzięki czemu bagażnik będzie miał nie zmienioną pojemność.

Yaris ma aspiracje konkurowania z kompaktami i jego ceny zbliżone są do aut tej klasy. Najtańsza wersja terra z 3-drzwiowym nadwoziem i 69-konnym silnikiem została wyceniona na 39 - 900 zł. Karoseria 5-drzwiowa wymaga dopłaty 1800 zł. Ceny stukonnego Yarisa zaczynają się od 43 - 100 zł, zaś diesla od 55 - 400 zł. Najdroższy diesel w wersji prestige kosztuje 67 - 400 zł.

Dane techniczne Toyota Yaris

Silnik:

3-cylindrowy, 12-zaworowy, o pojemności 998 cm3

Moc maksymalna:

69 KM (51 kW) przy 6000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy:

93 Nm przy 3600 obr./min

Prędkość maksymalna:

155 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h:

15,3 s

Zużycie paliwa:

ok. 5 l/100 km

Cena:

od 39 900 zł

Gwarancja:

3 lata lub 100 tys. km

Konkurencja:

Fiat Grande Punto, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 207

Werdykt

Plusy:

- pojemne wnętrze

- duży komfort jazdy

Minusy

- płytka wnęka na nogi kierowcy

Modele jak Fiat Punto, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, VW Polo zajmują czwartą część europejskiego rynku, czyli ok. 4 mln sztuk. Branża spodziewa się wzrostu popularności aut tego segmentu, oznaczonego B, kosztem kompaktów.

Powodem są wchodzące w 2020 roku normy ograniczające emisję CO2 do 90 gram na km. Właściciele aut o większej emisji będą płacić wysokie podatki. Jednak klienci wybiorą tylko te auta, które zapewnią porównywalny komfort z większymi modelami. Stąd konstruując nowego Yarisa japońscy inżynierowie byli konsekwentni: o 5 cm wydłużyli rozstaw osi w stosunku do poprzednika, długość całkowita nowego auta wzrosła o 10 cm. Jednak nie mieli zamiaru likwidować przewagi aut kompaktowych nad modelami segmentu B: w porównaniu do Aurisa nowy Yaris jest o 26 cm krótszy, ma też o 9 cm mniejszy rozstaw osi. Mimo tych różnic, komfort jazdy Yarisa trzeciej generacji jest zdecydowanie wyższy niż u poprzedników. Auto mniej buja się na poprzecznych nierównościach, jest ciche i prowadzi się stabilnie. Układ kierowniczy nie reaguje nerwowo na ruchy kierownicą. Wydłużenie Yarisa wyraźnie zwiększyło ilość miejsca z tyłu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca