Luksusowe auta omija kryzys

Mimo kryzysu, rośnie sprzedaż luksusowych samochodów. Polacy kupują coraz więcej ferrari, bentleyów, aston martinów

Publikacja: 11.09.2011 15:35

Luksusowe auta omija kryzys

Foto: Bloomberg

Auta kosztujące w granicach miliona złotych znajdują nabywców niezależnie od zawirowań gospodarczych, co potwierdzają dane z polskiego rynku. Według Instytutu Samar, sprzedaż samochodów klasy wyższej (to grupa mercedesa klasy E, BMW serii 5 czy Audi A6) wzrosła w pierwszym półroczu w porównaniu do tego samego okresu 2010 roku o 18 proc., a aut luksusowych o przeszło 27 proc. Jeszcze większe niż przed rokiem powodzenie miał segment samochodów superluksusowych: choć ich miesięczna sprzedaż liczona jest w pojedynczych egzemplarzach, to jednak grupa nabywców powiększyła się o ponad jedną trzecią.

Co ma wzięcie? M.in. Aston Martin, za którego jedną sztukę można kupić dziesięć przyzwoitych aut klasy średniej, np. opli insignia lub volkswagenów passatów. Od stycznia do początku września dysponujący mocno wypchanymi portfelami Polacy kupili już 10 astonów, o ponad 40 proc. więcej niż w tym czasie przed rokiem. Aston Martin sprzedaje się w średniej cenie grubo powyżej miliona złotych, choć importer wcześniej zakładał, że największym wzięciem będą się cieszyć modele w granicach 700 tys. zł. - Na auta luksusowe zawsze znajdą się chętni. Choć wielkość sprzedaży, w porównaniu do całego rynku, jest mało znacząca - zaznacza prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Nie zmienia to faktu, że od stycznia do sierpnia o przeszło połowę wzrosła sprzedaż Bentleya, o połowę – Ferrari. Obie marki mają już swoje salony w Warszawie. Przed podobną szansą wzrostu staje kolejna włoska supermarka – Maserati.

O tym, że samochody sportowe mogą mieć powodzenie nawet na „kryzysowym" rynku świadczą plany importerów: sprowadzająca do Polski Astona, Jaguara i Land Rovera grupa kapitałowa Marvipolu szykuje się do otwarcia w Warszawie salonu brytyjskiego Lotusa. W Polsce maja być dostępne wszystkie modele spełniające europejskie wymogi homologacyjne: Elise, Elise CR, Evora oraz Evora S. Jak powiedział „Rz" brand manager marki Lotus Paweł Kuskowski, importer chce w przyszłym roku sprzedać około 20 samochodów.

Jesienią w salonach ma się także pojawić Chevrolet Camaro, który w Ameryce już stał się autem kultowym. Importer zaoferuje przeszło 400-konny samochód z silnikiem o pojemności 6,2 litra i z topowym wyposażeniem w dwóch rodzajach nadwozia: - Wersja coupe będzie kosztować od 199,9 tys. zł, natomiast kabriolet od 224,9 tys. zł - zapowiada dyrektor generalny Chevrolet Poland Andrzej Żelazny.

Dobra passa drogich marek ciągnie się już kolejny rok z rzędu.  Już w ubiegłym roku o trzy czwarte podskoczył popyt na Porsche, o 44 proc. wzrosła sprzedaż Jaguara, o ponad połowę zwiększyła się sprzedaż Land Rovera i Range Rovera. Ta ostatnia byłaby nawet dużo większa, ale w połowie roku importerowi skończył się "przydział" samochodów.

Gdy cały rynek samochodów osobowych w Polsce słabnie – Od stycznia do końca sierpnia łączna sprzedaż aut osobowych wszystkich marek skurczyła się o 5,6 proc., szczególnie w grupie samochodów małych i kompaktowych, najchętniej kupowanych, całkiem nieźle mają się także marki premium. Są cenowo droższe od porównywalnych parametrami aut marek popularnych. Powodzeniem cieszy się m.in. Volvo, którego sprzedaż wzrosła o przeszło 13 proc. niż w tym czasie przed rokiem. Ten wynik importer zawdzięcza przede wszystkim powodzeniu nowej generacji modelu S60 z klasy średniej oraz terenówce XC60. Konkurencyjne marki niemieckie tymczasem straciły, ale minimalnie: BMW 0,5 proc., Mercedes nieco ponad 1 proc. Jedynie Audi zmniejszyło sprzedaż za 8 miesięcy na poziomie całego rynku – o 5,8 proc. Za to w sierpniu jego sprzedaż podskoczyła prawie o jedną piątą. O jedną piątą skoczyła natomiast sprzedaż włoskiej marki premium - Lancii.

Co z liderami całego polskiego rynku? Pierwsza Skoda zmniejszyła sprzedaż o 3 proc., drugi Ford – o 0,3 proc., trzeci Opel – o 1,9 proc. Jeszcze mocniej spadła sprzedaż znajdujących się na kolejnych miejscach Toyoty i Fiata – odpowiednio o 16,3 i 24 proc.

Auta kosztujące w granicach miliona złotych znajdują nabywców niezależnie od zawirowań gospodarczych, co potwierdzają dane z polskiego rynku. Według Instytutu Samar, sprzedaż samochodów klasy wyższej (to grupa mercedesa klasy E, BMW serii 5 czy Audi A6) wzrosła w pierwszym półroczu w porównaniu do tego samego okresu 2010 roku o 18 proc., a aut luksusowych o przeszło 27 proc. Jeszcze większe niż przed rokiem powodzenie miał segment samochodów superluksusowych: choć ich miesięczna sprzedaż liczona jest w pojedynczych egzemplarzach, to jednak grupa nabywców powiększyła się o ponad jedną trzecią.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?