– Do oliwek z Hiszpanii należy 90 proc. polskiego rynku i kraj ten nie chce stracić pozycji lidera – mówi „Rz" Małgorzata Kozakiewicz z biura radcy handlowego Ambasady Hiszpanii w Polsce. Dlatego już piąty rok z rzędu Hiszpanie prowadzą kampanię, która ma zachęcać Polaków do kupowania ich oliwek. Jej tegoroczna edycja kosztować będzie 197 tys. euro, czyli ok. 850 tys. zł. W 2011 r. po raz trzeci odbywa się także kampania (koszt: 100 tys. euro) zachęcająca do kupowania hiszpańskiej oliwy z oliwek. Od siedmiu lat Hiszpania promuje również wina.
Aktywni w Polsce są też Włosi. W tym roku Włoski Instytut Handlu Zagranicznego zorganizował 25 projektów dotyczących promocji Italii. Siedem z nich dotyczyło branży rolno-spożywczej. Magdalena Muszyńska z sekcji promocji handlu Ambasady Republiki Włoskiej wyjaśnia, że kluczowe dla Włochów jest zwiększenie w Polsce sprzedaży ich hitów eksportowych, m.in. makaronów, oliwy z oliwek oraz przetworów pomidorowych.
Producenci z Włoch znaleźli się także w grupie wystawców tegorocznych targów spożywczych Polagra Food w Poznaniu. Swoje produkty pokazały tam firmy z 25 krajów, w tym np. ze Sri Lanki i Pakistanu. – W tym roku gościliśmy 117 zagranicznych wystawców, w ubiegłym – 61 – informuje Anna Smolińska z biura prasowego Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Andrzej Kalicki, szef Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/
FAPA), uważa, że Polska jest w dalszym ciągu atrakcyjnym rynkiem dla producentów i dystrybutorów żywności. – Szczególnie chodzi o tę najbardziej przetworzoną oraz trafiającą do gastronomii – dodaje Kalicki.