Reklama

Zapłacimy mniej za dłuższe przejazdy koleją

Jest szansa, że z końcem października stanieją bilety kolejowe na remontowanych trasach, dowiedziała się „Rzeczpospolita”

Publikacja: 23.09.2011 04:40

Zapłacimy mniej za dłuższe przejazdy koleją

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Obniżenie wysokości opłat za dostęp do torów zarządził Urząd Transportu Kolejowego. Decyzja ma zostać podpisana jeszcze w tym tygodniu. Wszystko przez trwające obecnie remonty na większości szlaków kolejowych.

W maju zaczęły do UTK wpływać skargi przewoźników na PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządcę torów. Szefowie kolejowych spółek skarżyli się, że PKP PLK pobiera opłaty za korzystanie z torów równie wysokie jak przed rozpoczęciem prac remontowych i wprowadzeniem objazdów mimo oferowania gorszej jakości usługi. Straty liczą w dziesiątkach milionów złotych.

Postępowanie bliskie końca

– Kończymy postępowanie w sprawie prawidłowości naliczania przez zarządców infrastruktury PKP PLK opłat za dostęp do infrastruktury – mówi „Rz" Krzysztof Jaroszyński, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Bierzemy pod uwagę przede wszystkim linie, na których są prowadzone remonty i modernizacje. W wyniku tego czas przejazdu w niektórych relacjach wydłuża się znacząco, co niekorzystnie odbija się na pasażerach – dodaje szef UTK.

Wszystko zależy od upustu

Janusz Malinowski, szef PKP Intercity, walcząc o obniżki, zapowiadał, że po ich wprowadzeniu pasażerowie będą mogli liczyć na obniżkę cen biletów.

– Po wprowadzeniu przez PKP PLK zmian spadną nam koszty dostępu do torów, które obecnie wynoszą 20 – 25 proc. kosztów uruchomienia pociągów – mówi „Rz" szef PKP Intercity. – To, w jakiej wysokości będzie to obniżka, okaże się w listopadzie. Wtedy będziemy analizować, czy i o ile możemy obniżyć ceny biletów na trasach, na których pasażerowie odczuwają największe utrudnienia – dodaje Janusz Malinowski.

Reklama
Reklama

Jak wyjaśnia, obniżka okaże się niemożliwa, jeżeli upust wprowadzony przez PKP PLK będzie symboliczny. To na tym, by pasażerowie skorzystali na zmianie, zależy UTK.

– Ważne jest zrównoważenie interesów przewoźników i zarządców infrastruktury w ten sposób, aby realne korzyści odnieśli pasażerowie – podkreśla szef urzędu nadzorującego rynek kolejowy w Polsce.

Korzyści także dla przewoźników towarowych

Korzyści z decyzji o obniżeniu stawek odczują również przewoźnicy towarowi, na największą skalę PKP Cargo, największy przewoźnik na polskim rynku towarowych przewozów kolejowych.

– W związku z zamknięciami linii, wprowadzaniem objazdów i wydłużeniem czasu przejazdu pociągów nasze koszty wzrosły o ok. 50 mln zł rocznie. To 5 proc. kwoty, jaką przekazujemy PKP PLK za korzystanie z torów – mówi „Rz" Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

– Nie przerzucaliśmy kosztów na naszych klientów. Prowadzone są remonty na niespotykaną skalę, a na żadne formy rekompensaty jak dotąd nie mogliśmy liczyć – podsumowuje Balczun.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Reklama
Reklama

Opłaty

Opłaty za korzystanie z torów przez przewoźników stanowią od 20 do ponad 30 proc.  ponoszonych przez nich kosztów. Ich wysokość zależy od długości trasy, wagi pociągu i jakości torów, z których przewoźnik korzysta. W założeniu mają odpowiadać kosztom, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe muszą wydać na utrzymanie linii. Najmniejsze stawki płacą przewoźnicy poruszający się najlżejszym taborem, czyli autobusami szynowymi. Im lepszej jakości są tory i prędkość poruszania się po nich jest większa (kategoria IV i V torów tym wyższe są opłaty. Uzasadniając wniesienie skargi do UTK, szef PKP Intercity wyjaśniał, że zarządca nalicza opłaty jak za korzystanie z linii kategorii IV czy V, podczas gdy odcinki odpowiadały kat. I lub II.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama