Zapłacimy mniej za dłuższe przejazdy koleją

Jest szansa, że z końcem października stanieją bilety kolejowe na remontowanych trasach, dowiedziała się „Rzeczpospolita”

Publikacja: 23.09.2011 04:40

Zapłacimy mniej za dłuższe przejazdy koleją

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Obniżenie wysokości opłat za dostęp do torów zarządził Urząd Transportu Kolejowego. Decyzja ma zostać podpisana jeszcze w tym tygodniu. Wszystko przez trwające obecnie remonty na większości szlaków kolejowych.

W maju zaczęły do UTK wpływać skargi przewoźników na PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządcę torów. Szefowie kolejowych spółek skarżyli się, że PKP PLK pobiera opłaty za korzystanie z torów równie wysokie jak przed rozpoczęciem prac remontowych i wprowadzeniem objazdów mimo oferowania gorszej jakości usługi. Straty liczą w dziesiątkach milionów złotych.

Postępowanie bliskie końca

– Kończymy postępowanie w sprawie prawidłowości naliczania przez zarządców infrastruktury PKP PLK opłat za dostęp do infrastruktury – mówi „Rz" Krzysztof Jaroszyński, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Bierzemy pod uwagę przede wszystkim linie, na których są prowadzone remonty i modernizacje. W wyniku tego czas przejazdu w niektórych relacjach wydłuża się znacząco, co niekorzystnie odbija się na pasażerach – dodaje szef UTK.

Wszystko zależy od upustu

Janusz Malinowski, szef PKP Intercity, walcząc o obniżki, zapowiadał, że po ich wprowadzeniu pasażerowie będą mogli liczyć na obniżkę cen biletów.

– Po wprowadzeniu przez PKP PLK zmian spadną nam koszty dostępu do torów, które obecnie wynoszą 20 – 25 proc. kosztów uruchomienia pociągów – mówi „Rz" szef PKP Intercity. – To, w jakiej wysokości będzie to obniżka, okaże się w listopadzie. Wtedy będziemy analizować, czy i o ile możemy obniżyć ceny biletów na trasach, na których pasażerowie odczuwają największe utrudnienia – dodaje Janusz Malinowski.

Jak wyjaśnia, obniżka okaże się niemożliwa, jeżeli upust wprowadzony przez PKP PLK będzie symboliczny. To na tym, by pasażerowie skorzystali na zmianie, zależy UTK.

– Ważne jest zrównoważenie interesów przewoźników i zarządców infrastruktury w ten sposób, aby realne korzyści odnieśli pasażerowie – podkreśla szef urzędu nadzorującego rynek kolejowy w Polsce.

Korzyści także dla przewoźników towarowych

Korzyści z decyzji o obniżeniu stawek odczują również przewoźnicy towarowi, na największą skalę PKP Cargo, największy przewoźnik na polskim rynku towarowych przewozów kolejowych.

– W związku z zamknięciami linii, wprowadzaniem objazdów i wydłużeniem czasu przejazdu pociągów nasze koszty wzrosły o ok. 50 mln zł rocznie. To 5 proc. kwoty, jaką przekazujemy PKP PLK za korzystanie z torów – mówi „Rz" Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

– Nie przerzucaliśmy kosztów na naszych klientów. Prowadzone są remonty na niespotykaną skalę, a na żadne formy rekompensaty jak dotąd nie mogliśmy liczyć – podsumowuje Balczun.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Opłaty

Opłaty za korzystanie z torów przez przewoźników stanowią od 20 do ponad 30 proc.  ponoszonych przez nich kosztów. Ich wysokość zależy od długości trasy, wagi pociągu i jakości torów, z których przewoźnik korzysta. W założeniu mają odpowiadać kosztom, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe muszą wydać na utrzymanie linii. Najmniejsze stawki płacą przewoźnicy poruszający się najlżejszym taborem, czyli autobusami szynowymi. Im lepszej jakości są tory i prędkość poruszania się po nich jest większa (kategoria IV i V torów tym wyższe są opłaty. Uzasadniając wniesienie skargi do UTK, szef PKP Intercity wyjaśniał, że zarządca nalicza opłaty jak za korzystanie z linii kategorii IV czy V, podczas gdy odcinki odpowiadały kat. I lub II.

Obniżenie wysokości opłat za dostęp do torów zarządził Urząd Transportu Kolejowego. Decyzja ma zostać podpisana jeszcze w tym tygodniu. Wszystko przez trwające obecnie remonty na większości szlaków kolejowych.

W maju zaczęły do UTK wpływać skargi przewoźników na PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządcę torów. Szefowie kolejowych spółek skarżyli się, że PKP PLK pobiera opłaty za korzystanie z torów równie wysokie jak przed rozpoczęciem prac remontowych i wprowadzeniem objazdów mimo oferowania gorszej jakości usługi. Straty liczą w dziesiątkach milionów złotych.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca