Tablet Amazona konkurencją dla iPada

Największa e-księgarnia świata chce podbić rynek tabletów, tak jak zawojowała branżę e-czytników

Publikacja: 28.09.2011 19:14

Jeff Bezos, prezes Amazon.com, prezentuje tablet Kindle Fire

Jeff Bezos, prezes Amazon.com, prezentuje tablet Kindle Fire

Foto: Bloomberg

W środę Amazon, największa internetowa księgarnia na świecie, pokazał swój długo zapowiadany tablet o nazwie Kindle Fire. W segmencie techno-gadżetów firma ta zasłynęła już najlepiej sprzedającym się na świecie e-czytnikiem Kindle. Teraz, oferując swój pierwszy, niezwykle atrakcyjny cenowo tablet, ma szansę zachwiać pozycją iPada jako lidera tego rynku.

- Jeszcze nie wyprodukowano hitu mogącego zagrozić iPadowi - mówił przed kilkoma tygodniami Neil Mawston, dyrektor firmy analitycznej Strategy Analytics. - Na rynku tabletów brak jednoznacznego lidera, ale teraz ma szansę stać się nim Amazon. Aby móc rywalizować z Applem, firma ta musi jednak przedstawić naprawdę wyjątkową ofertę.

I rzeczywiście, oferta okazała się wyjątkowa - przede wszystkim ze względu na cenę wyznaczoną przed producenta na 199 dol. Tablet ma co prawda mniejszy rozmiar niż iPad - jego ekran liczy sobie bowiem 7 cali średnicy - ale i tak zapowiada silną konkurencję dla produktu z logo jabłuszka. W odpowiedzi na tę premierę kurs akcji Amazona podskoczył o 3,2 proc., osiągając 321,29 dol.

Amazon to istny kombajn multimedialno-czytelniczy, potęga opierająca swój sukces na rozprowadzaniu e-booków, filmów i muzyki. Jego przychody w 2010 roku wzrosły o 40 proc., osiągając 34 mld dol., a zysk netto wzrósł o 28 proc. do 1,15 mld dol. Samych tylko e-booków firma ma w przyszłym roku sprzedać 750 mln sztuk, jak szacują analitycy Citi.

Wspomaganiu tej sprzedaży służyło włączenie do oferty e-czytników Kindle, które - z racji tego, że obsługują wyłącznie książki - przestały jednak Amazonowi wystarczać. E-czytniki okazały się nie być tak chodliwym towarem, jak dawniej prognozowano: dotychczasowa sprzedaż Kindle, najpopularniejszego tego typu urządzenia na rynku, osiągnęła 10 mln sztuk, a w tym roku ma się zwiększyć o kolejne 17 mln egzemplarzy. Wygląda to blado w porównaniu do tegorocznych prognoz sprzedaży iPada, flagowego tabletu Apple'a, który w 2011 roku ma się rozejść w niemal 50 mln egzemplarzy (wg Gartnera).

Własny tablet, a więc urządzenie dedykowane multimediom, jest dla Amazona strzałem w dziesiątkę zaspokajającym wszystkie potrzeby tej e-księgarni. Z tego powodu firma zdecydowała się na subsydiowanie tego urządzenia. Poniesione nakłady ma nadzieję odzyskać dzięki zakupom, jakie właściciele tych urządzeń będą robić w e-księgarni. Cena nowego e-czytnika Kindle Touch, który również miał dziś premierę, jest równie atrakcyjna: nie przekracza 100 dol.

- Gotowość Amazona do sprzedawania sprzętu ze stratą dla siebie, w zestawieniu z siłą tej marki, szeroką ofertą e-księgarni i jej mocą reklamową, czynią z tego tabletu jedynego realnego rywala iPada - mówi Sarah Rotman Epps, analityk firmy Forrester, dodając, że w czwartym kwartale tego roku Amazon może sprzedać 3 - 5 mln swoich sztuk Kindle Fire. Dla porównania: Apple sprzedał od kwietnia do czerwca 9,3 mln iPadów.

Kindle Fire ma dotykowy ekran, oferuje możliwość darmowego przechowywania danych w chmurze i wyposażony jest w łączność Wi-Fi. jednak najbardziej zaskakuje sposób potraktowania systemu operacyjnego Android 2.2, w który wyposażone jest to urządzenie: został on pozbawiony wszystkich aplikacji Google'a, takich jak Google Maps. Zamiast tego użytkownik otrzymuje wbudowaną w system aplikację do obsługi Amazon App Store i program Kindle do czytania książek.

W środę Amazon, największa internetowa księgarnia na świecie, pokazał swój długo zapowiadany tablet o nazwie Kindle Fire. W segmencie techno-gadżetów firma ta zasłynęła już najlepiej sprzedającym się na świecie e-czytnikiem Kindle. Teraz, oferując swój pierwszy, niezwykle atrakcyjny cenowo tablet, ma szansę zachwiać pozycją iPada jako lidera tego rynku.

- Jeszcze nie wyprodukowano hitu mogącego zagrozić iPadowi - mówił przed kilkoma tygodniami Neil Mawston, dyrektor firmy analitycznej Strategy Analytics. - Na rynku tabletów brak jednoznacznego lidera, ale teraz ma szansę stać się nim Amazon. Aby móc rywalizować z Applem, firma ta musi jednak przedstawić naprawdę wyjątkową ofertę.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni