Reklama

Tablet Amazona konkurencją dla iPada

Największa e-księgarnia świata chce podbić rynek tabletów, tak jak zawojowała branżę e-czytników

Publikacja: 28.09.2011 19:14

Jeff Bezos, prezes Amazon.com, prezentuje tablet Kindle Fire

Jeff Bezos, prezes Amazon.com, prezentuje tablet Kindle Fire

Foto: Bloomberg

W środę Amazon, największa internetowa księgarnia na świecie, pokazał swój długo zapowiadany tablet o nazwie Kindle Fire. W segmencie techno-gadżetów firma ta zasłynęła już najlepiej sprzedającym się na świecie e-czytnikiem Kindle. Teraz, oferując swój pierwszy, niezwykle atrakcyjny cenowo tablet, ma szansę zachwiać pozycją iPada jako lidera tego rynku.

- Jeszcze nie wyprodukowano hitu mogącego zagrozić iPadowi - mówił przed kilkoma tygodniami Neil Mawston, dyrektor firmy analitycznej Strategy Analytics. - Na rynku tabletów brak jednoznacznego lidera, ale teraz ma szansę stać się nim Amazon. Aby móc rywalizować z Applem, firma ta musi jednak przedstawić naprawdę wyjątkową ofertę.

I rzeczywiście, oferta okazała się wyjątkowa - przede wszystkim ze względu na cenę wyznaczoną przed producenta na 199 dol. Tablet ma co prawda mniejszy rozmiar niż iPad - jego ekran liczy sobie bowiem 7 cali średnicy - ale i tak zapowiada silną konkurencję dla produktu z logo jabłuszka. W odpowiedzi na tę premierę kurs akcji Amazona podskoczył o 3,2 proc., osiągając 321,29 dol.

Amazon to istny kombajn multimedialno-czytelniczy, potęga opierająca swój sukces na rozprowadzaniu e-booków, filmów i muzyki. Jego przychody w 2010 roku wzrosły o 40 proc., osiągając 34 mld dol., a zysk netto wzrósł o 28 proc. do 1,15 mld dol. Samych tylko e-booków firma ma w przyszłym roku sprzedać 750 mln sztuk, jak szacują analitycy Citi.

Wspomaganiu tej sprzedaży służyło włączenie do oferty e-czytników Kindle, które - z racji tego, że obsługują wyłącznie książki - przestały jednak Amazonowi wystarczać. E-czytniki okazały się nie być tak chodliwym towarem, jak dawniej prognozowano: dotychczasowa sprzedaż Kindle, najpopularniejszego tego typu urządzenia na rynku, osiągnęła 10 mln sztuk, a w tym roku ma się zwiększyć o kolejne 17 mln egzemplarzy. Wygląda to blado w porównaniu do tegorocznych prognoz sprzedaży iPada, flagowego tabletu Apple'a, który w 2011 roku ma się rozejść w niemal 50 mln egzemplarzy (wg Gartnera).

Reklama
Reklama

Własny tablet, a więc urządzenie dedykowane multimediom, jest dla Amazona strzałem w dziesiątkę zaspokajającym wszystkie potrzeby tej e-księgarni. Z tego powodu firma zdecydowała się na subsydiowanie tego urządzenia. Poniesione nakłady ma nadzieję odzyskać dzięki zakupom, jakie właściciele tych urządzeń będą robić w e-księgarni. Cena nowego e-czytnika Kindle Touch, który również miał dziś premierę, jest równie atrakcyjna: nie przekracza 100 dol.

- Gotowość Amazona do sprzedawania sprzętu ze stratą dla siebie, w zestawieniu z siłą tej marki, szeroką ofertą e-księgarni i jej mocą reklamową, czynią z tego tabletu jedynego realnego rywala iPada - mówi Sarah Rotman Epps, analityk firmy Forrester, dodając, że w czwartym kwartale tego roku Amazon może sprzedać 3 - 5 mln swoich sztuk Kindle Fire. Dla porównania: Apple sprzedał od kwietnia do czerwca 9,3 mln iPadów.

Kindle Fire ma dotykowy ekran, oferuje możliwość darmowego przechowywania danych w chmurze i wyposażony jest w łączność Wi-Fi. jednak najbardziej zaskakuje sposób potraktowania systemu operacyjnego Android 2.2, w który wyposażone jest to urządzenie: został on pozbawiony wszystkich aplikacji Google'a, takich jak Google Maps. Zamiast tego użytkownik otrzymuje wbudowaną w system aplikację do obsługi Amazon App Store i program Kindle do czytania książek.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama