Litwini przyśpieszają z Rail Baltica

Inwestycja dostała dziś status „projektu wagi państwowej". Oznacza to szybszą budowę i więcej pieniędzy

Aktualizacja: 11.10.2011 13:25 Publikacja: 11.10.2011 12:10

Litwini przyśpieszają z Rail Baltica

Foto: Bloomberg

Sejm Litwy uznał dziś, że Rail Baltica jako „wspólny system transportu europejskiego jest przyszłością Litwy". Posłowie przyznali inwestycji taki sam status jaki ma m.in budowa elektrowni atomowej, terminalu LNG czy połączonego systemu energetycznego z Polską i Szwecją.

- Pieniądze na projekt Rail Baltica są przez Unię wydzielane cały czas, ale nie możemy powiedzieć, żeby sama budowa szybko posuwała się do przodu - przyznał poseł Bronius Baradauksas cytowany przez agencję Regnum.

Linia kolejowa ma połączyć Helsinki, Tallin, Rygę, Kowno, Warszawę z Berlinem. Strona litewska liczy, że już w 2014 r będzie można szybko (120 km/h) podróżować z Kowna do stolic Europy.

Prace po stronie litewskiej trwają od ubiegłego roku i skończą się w 2013 r. Główną trudnością będzie zmiana szerokości torów z obowiązującej od czasów carskich szerokich - 1520 mm na węższe europejskie - 1435 mm.

Litwini poprowadzą linię po istniejących nasypach, co zaoszczędzi czasu i pieniędzy na wykup gruntów. Koszt po stronie litewskiej to ok. 750 mln euro. Jeżeli projekt dofinansuje Unia to 230 mln euro.

Po stronie polskiej trasa ma pobiec przez Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Zdaniem Czecha Paweł Teliczka unijnego koordynatora projektu Rail Baltica, przełożenie trasy z Warszawy do Helsinek kosztować będzie ok. 3 mld euro.

Ostatniego dnia września Siim Kallas unijny komisarz ds. transportu zapowiedział, że prace przy budowie trasy muszą nabrać tempa. Dzień wcześniej włączenie się w szybszą realizację zapowiedziała Estonia.

W Polsce prace idą ślamazarnie. W połowie września PKP rozpisało pierwszy przetarg na projekt i wykonanie modernizacji linii na odcinku Warszawa-Rembertów-Zielonka-Tłuszcz. Projekt ma uwzględniać prędkość pociągów osobowych do 160 km/h i towarowych-120 km/h.

Termin składania ofert upływa 31 października. Zwycięzca będzie miał 36 miesięcy na wykonanie.

Sejm Litwy uznał dziś, że Rail Baltica jako „wspólny system transportu europejskiego jest przyszłością Litwy". Posłowie przyznali inwestycji taki sam status jaki ma m.in budowa elektrowni atomowej, terminalu LNG czy połączonego systemu energetycznego z Polską i Szwecją.

- Pieniądze na projekt Rail Baltica są przez Unię wydzielane cały czas, ale nie możemy powiedzieć, żeby sama budowa szybko posuwała się do przodu - przyznał poseł Bronius Baradauksas cytowany przez agencję Regnum.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?