Reklama

Chińczycy przejmują Saaba

Właściciel Saaba, Swedish Automobile (Swan) zawarł z chińskimi partnerami umowę o sprzedaży 100 proc. firmy samochodowej za 100 mln euro. Jeśli sąd zgodzi się na kontynuowanie reorganizacji, Saab może się uratować

Publikacja: 28.10.2011 12:09

Chińczycy przejmują Saaba

Foto: Bloomberg

Swedish  Automobile podpisał  list intencyjny z Pang Da i Youngman Lotus o sprzedaniu i kupnie przez nie  100 proc.  akcji w Saab Automobile AB i Saab Great  Britain za sumę 100 mln euro – głosi komunikat  ze Sztokholmu.

Po  tej  informacji mianowany przez sąd rejonowy zarządca komisaryczny r Saaba, Guy Lofalk wycofał wniosek o odstąpienie od reorganizowania  firmy samochodowej. Sąd rejony w Vaenersborgu miał w piątek odnieść  się do wniosku zarządcy.

Lofalk  wystąpił z taka inicjatywa w ubiegłym tygodniu, gdy załamały się rozmowy z firmami chińskimi o przekazaniu 245 mln euro w zamian za połowę udziałów. Wówczas holenderska Swan i  firmy chińskie  nie  zdołały dotrzymać  umowy partnerskiej o udzieleniu Saabowi  kredytu pomostowego  70 mln euro na trwającą restrukturyzację.  Dziennik „Svenska Dagbladet" podał  wtedy, że Pang Da i Youngman zaoferowały zaledwie  200 mln koron (21,9 mln euro) za kupno całego Saaba.

Po uzgodnieniu  ceny  niemal pięciokrotnie wyższej charyzmatyczny prezes Saaba, Victor Muller nie ukrywał emocji  i radości wobec dziennikarza agencji prasowej TT. – Teraz przyszłość  firmy jest naprawdę  zapewniona. Wygląda też bardzo jasno. Mamy teraz pełno  pieniędzy dla zapewnienia  jej rozkwitu , więc bardzo cieszę się – przyznał.

- Przez ostatnie dwa lata nie miałem życia. Moim zadaniem było uratowanie  te j firmy, Chyba  to osiągnąłem. Możemy być spokojni, że opracowany biznesplan zostanie zrealizowany i znajda się  na to środki  finansowe. A teraz pójdę wyspać się , porządnie.  Żadnych więcej Saabów, tylko spać – dodał.

Reklama
Reklama

Firma matka podała, że list intencyjny z Chińczykami będzie ważny  do 15 listopada, o ile Saab Automobile będzie  mógł  kontynuować  reorganizację  Chińskie e firmy przekażą 100 mln euro ratami, a ważnym elementem tej transakcji  jest ich zobowiązanie zapewnienia długoterminowego finansowania  Saaba.

Muller, którego firma Swan, wcześniej Spyker  Cars, kupiła  w styczniu 2010 r. Saaba od General Motors  za 400 mln dolarów ratując  go od bankructwa stwierdził  teraz,  że uzgodniona cena sprzedaży  jest dobra – jeśli wziąć pod uwagę  obecną  sytuacje  szwedzkiej  firmy i  fakt, że od 6 miesięcy nie  wyprodukowała  ani  jednego samochodu.

Produkcja w  Trollhaettan  ustała praktycznie od kwietnia, bo kooperanci przestali przysyłać podzespoły, gdyż  Saab nie  miał pieniędzy na zapłacenie  zaległych faktur. Załoga 3700 ludzi nie  dostawała w terminie wypłat w ostatnich 4 miesiącach.

Po informacji o umowie  z Chińczykami akcje  Swan w  Amsterdamie skoczyły  o  32 proc. do 1,03 euro. Na mocy umowy z Pang Da i Youngmanem Saab podąży śladami innej szwedzkiej  firmy samochodowej, Volvo, którą  w  sierpniu 2010 kupiła chińska Geely za  1,2 mld dolarów.

Swedish  Automobile podpisał  list intencyjny z Pang Da i Youngman Lotus o sprzedaniu i kupnie przez nie  100 proc.  akcji w Saab Automobile AB i Saab Great  Britain za sumę 100 mln euro – głosi komunikat  ze Sztokholmu.

Po  tej  informacji mianowany przez sąd rejonowy zarządca komisaryczny r Saaba, Guy Lofalk wycofał wniosek o odstąpienie od reorganizowania  firmy samochodowej. Sąd rejony w Vaenersborgu miał w piątek odnieść  się do wniosku zarządcy.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
SoftBank sprzedaje akcje Nvidii. Zainwestuje miliardy w sztuczną inteligencję
Biznes
Warren Buffett przekazuje miliardy i stanowisko CEO. Nadchodzi nowa era Berkshire
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama