Lancia z Kanady

Lancia nie poddaje się i wraca do dużych samochodów. Ostatni taki model, który nazywał się Thesis, okazał się finansową katastrofą z powodu małego popytu

Publikacja: 31.10.2011 14:46

Nowa lancia thema to włoska wersja chryslera 300 M

Nowa lancia thema to włoska wersja chryslera 300 M

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Kolejne podejście jest znacznie bezpieczniejsze: marka przechrzciła na lancię nowego chryslera 300 – od listopada zaoferuje go w Europie pod nazwą thema.

Konstruktorzy z Detroit tworząc auto, mierzyli wysoko – wzorowali się na audi A8. Dlatego nie zadowolili się starą platformą chryslera 300, lecz stworzyli całkowicie nową, oznaczoną LX. Jest znacznie sztywniejsza od poprzedniej, m.in. dzięki laserowemu spawaniu oraz nylonowym wzmocnieniom blach w miejscu połączeń słupków A i B z dachem. Samochód o sztywnym nadwoziu i tylnym napędzie prowadzi się pewnie i precyzyjnie.

Jedynym słabym punktem układu kierowniczego jest jego mała czułość przy jeździe na wprost. Inżynierowie solidnie opracowali także aerodynamikę, zastosowali sporo osłon aerodynamicznych oraz usztywnień płaskich powierzchni, aby ograniczyć głośność. Efekt? Auto ma ciche wnętrze, i to nawet przy prędkościach powyżej

150 km/h oraz sięgających 4 tys. na min obrotach silnika. Moje odczucia zostały potwierdzone pomiarami. Według inżynierów Chryslera tak zwany indeks głośności, czyli wskaźnik pokazujący, jak cicho jest przy 140 km/h (100 procent to cisza zupełna), dla nowego chryslera 300 i lancii themy wynosi 76,8, gdy konkurencyjny hyundai genesis ma 74,1, lexus LS 460 osiągnął 72, a jaguar XF 62,6.

Odpowiedzialny za marketing marki Andrea Pallard wspomina, że gdy w 2009 roku Fiat połączył się z Chryslerem, ostateczny projekt stylistyczny auta nie był zakończony i można było wprowadzić niezbędne dla lancii zmiany. – W fabryce w kanadyjskim Brampton wprowadziliśmy technologię produkcji Fiata, co podniosło jakość aut. Zamontowaliśmy w niej np. przyrząd do wykonywania pomiarów nadwozi, jakiego wcześniej tam nie mieli – wylicza Pallard.

Reklama
Reklama

Rachunek za te wszystkie prace i przygotowanie fabryki jest godny luksusowego modelu – wyniósł miliard dolarów.

Samochód ma także zupełnie nowe wnętrze. – Zmieniliśmy też materiały tapicerki, aby spełniały wymagania europejskich klientów, którzy w przeciwieństwie do Amerykanów oczekują od auta nie tylko funkcjonalności – wyjaśnia szef marketingu. Zniknęły spotykane w poprzedniej wersji drobne niedoskonałości, jak np. rozłażący się plastik lub niestarannie odlane gumowe elementy na kierownicy.

Przyjemne w dotyku, miękkie pianki deski, drewniane wstawki i chromowe listwy są dobrze spasowane. Dla Europejczyków Lancia przygotowała także diesla – dostawcą jest włoska firma VM Motori, należąca po połowie do Fiata i GM. Trzylitrowy, 6-cylindrowy diesel został przygotowany kilka lat temu dla cadillaca i jest nie tylko cichy oraz pozbawiony wibracji. W najmocniejszej, 239-konnej wersji ma 550 Nm momentu obrotowego i z łatwością rozpędza 2-tonowe auto. Spala przy tym ok. 8 l oleju napędowego na 100 km. Za rok 5-stopniowe skrzynie biegów zostaną zastąpione przez 8-stopniowe i producent prognozuje, że spalanie zmniejszy się o 30 proc. Te modele będą miały także system start-stop. W ofercie znalazły się także 6-cylindrowe silniki benzynowe. Nie ma planów importu do Europy wersji 8-cylindrowych, bo są zbyt paliwożerne. Producent nie przygotował kombi. – Klienci z tych aut przesiedli się do SUV-ów – zauważył Pallard.

Chrysler Thema wejdzie do sprzedaży w połowie listopada i wtedy też poznamy ceny modelu. We Włoszech kosztuje ponad 41 tys. euro.

Lancia Thema

Silnik: 6-cylindrowy,

24-zaworowy diesel o pojemności 2987 cm3

Reklama
Reklama

Moc maksymalna:

239 KM (176 kW) przy 4000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 440 Nm przy 1800-2800 obr./min

Prędkość maksymalna:

230 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h:  s

Reklama
Reklama

Zużycie paliwa:

ok. 7,7 l/100 km

Gwarancja: 2 lata

Konkurencja: Volvo S80, Hyundai Genesis

Werdykt

Reklama
Reklama

Kolejne podejście jest znacznie bezpieczniejsze: marka przechrzciła na lancię nowego chryslera 300 – od listopada zaoferuje go w Europie pod nazwą thema.

Konstruktorzy z Detroit tworząc auto, mierzyli wysoko – wzorowali się na audi A8. Dlatego nie zadowolili się starą platformą chryslera 300, lecz stworzyli całkowicie nową, oznaczoną LX. Jest znacznie sztywniejsza od poprzedniej, m.in. dzięki laserowemu spawaniu oraz nylonowym wzmocnieniom blach w miejscu połączeń słupków A i B z dachem. Samochód o sztywnym nadwoziu i tylnym napędzie prowadzi się pewnie i precyzyjnie.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Biznes
102 przypadki konfiskaty prywatnych majątków w Rosji. Miliardy dolarów na wojnę
Biznes
Największy atak na Ukrainę, InPost z kolejnym przejęciem, Polska celem hakerów
Biznes
Czy grozi nam cybernetyczna kapitulacja? Wojna w internecie się nasila
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama