Polacy nie kupują nowych aut

W październiku sprzedaż w salonach spadła o ponad 16 proc.

Publikacja: 05.11.2011 01:06

Polacy nie kupują nowych aut

Foto: Fotorzepa/Piotr Nowak

 

W autosalonach wieje nudą. I nic nie wskazuje na to, by miało się to szybko zmienić. – Oczekiwanego przez dilerów powrotu klientów indywidualnych nie będzie – twierdzą analitycy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To właśnie ta grupa odpowiada za spadek sprzedaży nowych samochodów. Jeszcze w styczniu jej udział w rynku wynosił 64 proc. A we wrześniu spadł do zaledwie 41 proc. A naprawdę był jeszcze mniejszy.

Dlaczego? Bo także auta kupowane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne wykazywane są w statystykach po stronie osób fizycznych. – To oznacza, że faktyczny udział indywidualnych klientów w liczbie kupowanych aut jest na poziomie zbliżonym do 30 procent – mówi prezes Samaru Wojciech Drzewiecki. W wypadku niektórych marek udział klientów indywidualnych w łącznej sprzedaży zmalał nawet d0 10 proc.

Od początku roku liczba rejestrowanych nowych aut zmalała w porównaniu do dziesięciu miesięcy ubiegłego roku o 7,4 proc. do 223,2 tys. sztuk. Najbardziej skurczyła się sprzedaż w grupie marek popularnych. Ale zaczyna także słabnąć popyt na auta z segmentu premium.

Najwięcej traci Fiat – rejestracje skurczyły się od stycznia o przeszło jedną czwartą. Mocno zmalał także udział marki w rynku: z 8,1 do 6,4 proc. Podobnie jest z Toyotą. Japońska marka zmniejszyła swoją sprzedaż o przeszło 20 proc. W rezultacie jej rynkowy udział jest teraz mniejszy od ubiegłorocznego o 1 pkt proc. Ale inni także tracą. W pierwszej dziesiątce o największej sprzedaży zaledwie dwóch importerów – Nissan oraz Hyundai – poprawiło wyniki (za to znacznie: o 15 i 7,6 proc.). Kia zaliczyła spadek dwucyfrowy, a najmniejszy – niecałe 2 proc. – Volkswagen.

Na spadek popytu wśród klientów indywidualnych wpływa niepewna sytuacja gospodarcza i rosnące koszty utrzymania: obawa przed utratą pracy oraz drożejące paliwa i kredyty. A firmy powstrzymuje od zakupu wprowadzony z początkiem stycznia dwuletni brak możliwości odliczenia pełnego VAT. Duża część przedsiębiorców wymieniała z tego powodu auta przed końcem ubiegłego roku. W rezultacie rejestracje w zeszłym miesiącu są niższe od ubiegłorocznych o 16,6 proc.

Sytuacja na rynku nowych aut pogarsza się także za granicą. Według europejskiego stowarzyszenia producentów ACEA w ciągu trzech kwartałów 2011 roku rejestracje w Wielkiej Brytanii zmalały o 5 proc., we Włoszech o 11,3 proc., w Hiszpanii nawet o 20,7 proc. przy 1,1-procentowym spadku całego europejskiego rynku. Kłopoty zaczynają się nawet w Niemczech. Według niemieckiego VDA po sierpniowym wzroście liczby rejestrowanych samochodów na poziomie przeszło 8 proc. w październiku zmalał on do 1 proc.

Samar szacuje, że w całym 2011 roku sprzedaż nowych aut w Polsce zmaleje o jedną dziesiątą.

W autosalonach wieje nudą. I nic nie wskazuje na to, by miało się to szybko zmienić. – Oczekiwanego przez dilerów powrotu klientów indywidualnych nie będzie – twierdzą analitycy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To właśnie ta grupa odpowiada za spadek sprzedaży nowych samochodów. Jeszcze w styczniu jej udział w rynku wynosił 64 proc. A we wrześniu spadł do zaledwie 41 proc. A naprawdę był jeszcze mniejszy.

Dlaczego? Bo także auta kupowane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne wykazywane są w statystykach po stronie osób fizycznych. – To oznacza, że faktyczny udział indywidualnych klientów w liczbie kupowanych aut jest na poziomie zbliżonym do 30 procent – mówi prezes Samaru Wojciech Drzewiecki. W wypadku niektórych marek udział klientów indywidualnych w łącznej sprzedaży zmalał nawet d0 10 proc.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku