Zmiany czekają nas w grudniu (nowy rozkład wejdzie w życie 11 grudnia 2011 r.), wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów. Jak mówi Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, nadchodzący rok przyniesie odwrócenie złego trendu, który trwał kilkanaście lat, czyli wydłużania czasu podróży kursujących pociągów. Jak wyjaśnia, suma odcinków, na których prędkość przejazdu pociągu się zwiększy, będzie większa niż długość odcinków o obniżonej prędkości.
W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za modernizację i bieżące utrzymanie torów zakończyła modernizację 430 km linii kolejowych. – Są pierwsze efekty - pociągi z Warszawy do Poznania będą jeździć 17 minut krócej, a ze stolicy do Szczecina – o 16 minut krócej – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK. Dzięki zakończeniu prac został wznowiony ruch między Łodzią a Łowiczem.
PKP Intercity udało się uruchomić osiem pociągów, które będą wybrane trasy pokonywać szybciej niż inne na tej samej trasie. Jeden pociąg dziennie będzie pokonywać trasę z Poznania do Warszawy w 2 godziny i 29 minut. Obecnie podróż z Warszawy do Krakowa trwa od trzech do pięciu godzin. Jeden pociąg dziennie będzie jechał przez 2 godziny 42 minuty. Tyle samo ma trwać podróż ze stolicy do Katowic, a jeden z pociągów z Warszawy do Łodzi ma mieć czas przejazdu 1 h 35 minut. Najbardziej odczuwalnie skróci się czas przejazdu z Gdyni do Warszawy (do 5 h 12 min z prawie 7 godzin) i z Bydgoszczy do Gdańska (do 2 godzin z 3 h i 20 minut).
Prace modernizacyjne, który wydłużają czas przejazdu pociągów wciąż trwają na trasie z Gdyni do Warszawy, z Warszawy do Krakowa i Katowic czy z Wrocławia do Poznania. W grudniu rozpoczną się na ośmiu odcinkach między Krakowem a Rzeszowem.
Przewoźnicy, dzięki zakończeniu części realizowanych przez PKP PLK prac mogli zacząć obsługiwać nowe połączenia. Pociągi będą od grudnia kursować m.in. z Warszawy do Przemyśla przez Skarżysko Kamienna i Stalową Wolę, z Sopotu do Zakopanego – przez Kraków, a ni jak dotąd przez Katowice. Ten ostatni pociąg będzie w weekendy i w sezonie wakacyjnym kursował równeież do Krynicy. Pociąg Tetmajer z Gdyni do Krakowa w weekendy i święta będzie wydłużał trasę – do Zakopanego.