W tym roku na mapie drogowej Polski przybędzie ok. 180 km autostrad, z tego ok. 170 km to drogi wybudowane przez prywatnych koncesjonariuszy. Po zaplanowanym na dziś otwarciu nowego, liczącego 106 km odcinka A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami, wybudowanego z półrocznym wyprzedzeniem, czas przejazdu z Poznania do Berlina skróci się z czterech godzin do dwóch. Autostrada Wielkopolska szacuje, że po wprowadzeniu opłat za korzystanie z trasy ruch będzie wynosił ok. 140 – 150 tys. samochodów na dobę.
W październiku Gdańsk Transport Company oddał 65 km trasy A1 z Grudziądza do Torunia. Dzięki temu podróż z Gdańska do miasta Kopernika skróciła się o połowę – do niewiele ponad godziny. Oba odcinki zostały oddane do użytku znacznie przed czasem i oba przez pierwszy okres będą bezpłatne. A1 do połowy stycznia przyszłego roku, trasa A2 z Nowego Tomyśla do niemieckiej granicy – do 21 maja 2012 roku.
W tym roku dzięki pracom Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przybyło 6 km śląskiego odcinka autostrady A1 między Maciejowem a Sośnicą. Także w tym roku ma zakończyć się budowa ok. 2-km łącznika pomiędzy zbudowaną przez AWSA trasą A2 z autostradą niemiecką. W sumie ten rok ma przynieść kierowcom 230 km nowych, szybkich dróg. Dla porównania w zeszłym do użytku oddanych zostało 156 km, kolejnych 767 km zostało wyremontowanych.
W przyszłym roku sieć ma powiększyć się o kolejne 642 km nowych autostrad i kolejne 444 km nowych tras ekspresowych. Wszystkie budowane w systemie tradycyjnym, czyli bez wsparcia partnera prywatnego.
Za pożyczone pieniądze
Finansowanie inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego biorą na siebie koncesjonariusze – w obu przypadkach i budowy trasy A1 z Gdańska do Torunia, i autostrady A2 z Konina do Świecka – dostali wsparcie Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Budowę trasy A2 EBI sfinansował wyjątkowo w 62 proc. Zwyczajowo kwota wsparcia nie przekracza 50 proc. wartości inwestycji.