Marszałkowie chcą podzielić Przewozy Regionalne

Spółka ma zostać podzielona pomiędzy samorządy z początkiem 2013 r. Trwa praca nad szczegółami

Publikacja: 06.12.2011 02:07

Przychody i straty

Przychody i straty

Foto: Rzeczpospolita

Nowo powstałe spółki mają przejąć od Przewozów Regionalnych obsługę połączeń.

Jak powiedział Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego, plany podziału należącego do 16 marszałków przewoźnika zostały sformułowane podczas ostatniego posiedzenia konwentu marszałków. – Po pierwsze, nie mamy pieniędzy, a po drugie, każdy ma się zająć swoimi problemami, a nie problemami sąsiadów – powiedział Matusiewicz, wyjaśniając decyzję marszałków. Jego zdaniem problemem jest sięgające 730 mln zł zadłużenie PR, a także rosnąca co roku kwota samorządowych dotacji do kolejowych przewozów pasażerskich.

Przewozy Regionalne, największy obecnie kolejowy przewoźnik pasażerski, w ręce marszałków trafiły w grudniu 2008 r. Spółka miała zostać oddłużona, tak się jednak nie stało. O tym, że firma jest nadal – mimo deklaracji resortu infrastruktury – zadłużona, marszałkowie dowiedzieli się po przeprowadzeniu audytu, już po jej przejęciu.

Za uruchomienie zamawianych pociągów płacą marszałkowie. Z roku na rok dotacje w większości województw rosną. Spółka, by pokryć wydatki, podnosiła poziom dofinansowania. Zgodnie z zapowiedziami władz przewoźnika marszałkowie mieli pokrywać 100 proc. deficytu. Samorządy jednak kwestionowały zasadność części wydatków.

Głównym wierzycielem Przewozów Regionalnych jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – zarządca torów. Porozumienie w sprawie spłaty zadłużenia wciąż nie zostało wynegocjowane.

Pomysł podziału Przewozów pojawił się już w chwili przejęcia spółki przez samorządy. Marszałkowie, wzorując się na województwie mazowieckim, które jako pierwsze uruchomiło swoją spółkę przewozową, zakładali swoje firmy.

Tylko w tym roku na polskie tory wjechały Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie i Koleje Dolnośląskie. Powołanie swojego przewoźnika rozważa województwo zachodniopomorskie.

Na trasach międzywojewódzkich PR są jedyną kolejową konkurencją dla PKP Intercity.

Nowo powstałe spółki mają przejąć od Przewozów Regionalnych obsługę połączeń.

Jak powiedział Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego, plany podziału należącego do 16 marszałków przewoźnika zostały sformułowane podczas ostatniego posiedzenia konwentu marszałków. – Po pierwsze, nie mamy pieniędzy, a po drugie, każdy ma się zająć swoimi problemami, a nie problemami sąsiadów – powiedział Matusiewicz, wyjaśniając decyzję marszałków. Jego zdaniem problemem jest sięgające 730 mln zł zadłużenie PR, a także rosnąca co roku kwota samorządowych dotacji do kolejowych przewozów pasażerskich.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni