Spółki drogowe liczą na kontrakty

Kończą się budowy dróg. Spółki liczą na kontrakty w branżach kolejowej i energetycznej

Publikacja: 21.12.2011 03:18

Spółki drogowe liczą na kontrakty

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

W przy­szłym ro­ku Ge­ne­ral­na Dy­rek­cja Dróg Kra­jo­wych i Au­to­strad ma za­pła­cić fak­tu­ry war­te ok. 29 mld zł. W la­tach ko­lej­nych fak­tu­ry za no­wo wy­bu­do­wa­ne dro­gi bę­dą jed­nak war­te gó­ra 10 mld zł. W tym ro­ku rząd po­dzie­lił kon­trak­ty war­te 8 mld zł i ko­lej­nych ogła­szać nie pla­nu­je. – Przez dwa – trzy la­ta in­we­sty­cji dro­go­wych prak­tycz­nie nie bę­dzie, po­tem ry­nek zno­wu oży­je – mó­wi Da­riusz Blo­cher, pre­zes Bu­di­mek­su.

Fir­my szu­ka­ją no­wych źró­deł przy­cho­dów. – Nie ma szan­sy, by kon­trak­ty po­zy­ski­wa­ne na ko­lei czy w ener­ge­ty­ce zre­kom­pen­so­wa­ły spa­dek przy­cho­dów z bu­dow­nic­twa dro­go­we­go, ale na pew­no zła­go­dzą kon­se­kwen­cje bra­ku ta­kich zle­ceń. Zwol­nie­nia w II po­ło­wie 2013 r. bę­dą jed­nak nie­unik­nio­ne – uwa­ża Da­riusz Blo­cher. Obec­nie w bran­ży dro­go­wej pra­cu­je ok. 155 tys. osób. – Pra­ce mo­że stra­cić oko­ło 15 – 20 proc. z nich – pod­su­mo­wu­je szef Bu­di­mek­su.

Ko­lej na ko­lej

Naj­bar­dziej na­tu­ral­nym ryn­kiem eks­pan­sji dla firm dro­go­wych jest bran­ża ko­le­jo­wa. Swo­ją po­zy­cję na niej bu­du­ją od kil­ku lat. Jak sza­cu­je Da­riusz Blo­cher, ry­nek bu­do­wy to­rów bę­dzie wart ok. 10 mld zł rocz­nie. W tym ro­ku PKP Pol­skie Li­nie Ko­le­jo­we, spół­ka od­po­wie­dzial­na za bu­do­wę i utrzy­ma­nie to­rów, wy­da na in­we­sty­cje ok. 3,5 mld zł. W przy­szłym na ry­nek ma już tra­fić pra­wie 6 mld zł. Ko­lej ma jed­nak w no­wej per­spek­ty­wie unij­nej na la­ta 2013 – 2020 znacz­nie więk­sze szan­se na uzy­ska­nie wspar­cia niż dro­go­wcy.

O ko­lej­ne kon­trak­ty ko­le­jo­we pla­nu­je się ubie­gać Bil­fin­ger Ber­ger Bu­dow­nic­two. – Koń­czy­my bu­do­wę tu­ne­lu na Okę­cie i sta­cji ko­le­jo­wej Sta­dion. Od daw­na sta­ra­my się zdy­wer­sy­fi­ko­wać na­szą dzia­łal­ność – mó­wi Piotr Kle­dzik, pre­zes Bil­fin­ge­ra. – Star­tu­je­my w ko­lej­nych prze­tar­gach ko­le­jo­wych i w po­stę­po­wa­niach na re­ali­za­cje in­we­sty­cji hy­dro­tech­nicz­nych. – Zgod­nie z naj­now­szą stra­te­gią pol­ski od­dział, czy­li Bil­fin­ger Ber­ger Bu­dow­nic­two, ma też roz­sze­rzać swo­ją dzia­łal­ność mo­sto­wą, dro­go­wą i ko­le­jo­wą na Eu­ro­pę, m.in. na Skan­dy­na­wię, Niem­cy, Au­strię czy Wiel­ką Bry­ta­nię – pod­su­mo­wu­je Kle­dzik.

Śmie­ci i ener­ge­ty­ka

O kon­trak­ty na ryn­ku in­we­sty­cji ener­ge­tycz­nych czy zle­ce­nia na bu­do­wę spa­lar­ni śmie­ci ubie­ga się m. in. Po­li­mex­-Mo­sto­stal, spół­ki z gru­py PBG czy Bu­di­mex. – Bu­do­wa dróg ni­gdy nie by­ła na­szym głów­nym biz­ne­sem – za­peł­ni­ła lu­kę, ja­ka po­wsta­ła po za­koń­cze­niu in­we­sty­cji zwią­za­nych z ochro­ną śro­do­wi­ska – mó­wi Krzysz­tof Woch, rzecz­nik Hy­dro­bu­do­wy Pol­ska z gru­py PBG. – Bio­rąc pod uwa­gę spo­sób roz­li­cza­nia kon­trak­tów dro­go­wych, czy­li ko­niecz­ność an­ga­żo­wa­nia znacz­nych wła­snych środ­ków w trak­cie trwa­nia prac i ni­skie mar­że, stra­te­gia gru­py PBG nie prze­wi­dy­wa­ła dal­sze­go an­ga­żo­wa­nia się w du­że pro­jek­ty dro­go­we. Po prze­ję­ciu Ra­fa­ko i za­wią­za­niu stra­te­gicz­ne­go part­ner­stwa z Al­sto­mem li­czy­my na kon­trak­ty na ryn­ku ener­ge­tycz­nym i ma­my na to du­że szan­se – pod­su­mo­wu­je Woch. War­tość te­go ryn­ku sza­cu­je się na ok. 50 mld zł. Więk­szość prze­tar­gów bę­dzie roz­strzy­ga­na w 2012 ro­ku, re­ali­zo­wa­na – od ro­ku 2013. Mo­wa m.in. o bu­do­wach blo­ków ener­ge­tycz­nych w Ko­zie­ni­cach, Ja­worz­nie, Beł­cha­to­wie czy Opo­lu.

Bu­di­mex li­czy, że ry­nek ener­ge­tycz­ny przy­nie­sie spół­ce kil­ka­set mln zł przy­cho­dów rocz­nie po 2013 r. Spół­ka in­te­re­su­je się rów­nież ryn­kiem uty­li­za­cji śmie­ci. – I to za­rów­no wy­wo­że­niem i uty­li­za­cją, jak i bu­do­wa­niem spa­lar­ni – wy­ja­śnia Da­riusz Blo­cher. Sek­tor usłu­go­wy jest wart ok. 35 – 40 mld zł rocz­nie. W Pol­sce pla­no­wa­na jest obec­nie bu­do­wa 12 spa­lar­ni – koszt każ­dej z nich to ok. 600 mln zł. – W cią­gu czte­rech lat te in­we­sty­cje po­chło­ną 7 mld zł, to nie jest du­żo – twierdzi Blo­cher. Bu­di­mex ubie­ga się o kon­trak­ty w Kra­ko­wie i Bia­łym­sto­ku.

Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski od czerwca bez Brzoski. Przedsiębiorca odchodzi z zespołu ds. deregulacji
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE