Komisja Europejska rozpoczęła swoje śledztwo w 2017 r., jednak formalnie wszczęto je rok później. Według unijnych urzędników menedżerowie Volkswagena, Daimlera i BMW umówili się co do wprowadzenia określonych katalizatorów i filtrów dla silników produkowanych przez siebie samochodów.
Komisja Europejska zarzuca koncernom, że w ten sposób ograniczyły konkurencję na rynku innowacji w Europie, a tym samym odebrały klientom możliwość zakupu bardziej przyjaznych dla środowiska pojazdów - pomimo tego, że dysponowali takimi technologiami.
Jeśli te ustalenia potwierdzą się, może oznaczać to złamanie europejskiego prawa antymonopolowego, nawet jeśli w tym przypadku nie chodzi o zmowę cenową.
Jak zaznaczyła Komisja Europejska, śledztwo w tej sprawie prowadzone jest niezależnie od głośnej na całym świecie afery spalinowej.
"Współpraca jest czymś normalnym"
W pierwszej reakcji koncern Volkswagena zapowiedział rozważenie możliwości złożenia skargi. Zajmiemy stanowisko po przeanalizowaniu akt śledztwa – oświadczyło kierownictwo koncernu. Jego zdaniem współpraca między producentami w kwestiach technicznych jest na świecie czymś normalnym. Na poparcie przytoczono argument, że w ubiegłym roku Komisja Europejska sama przyznała, że rozmowy między koncernami nie muszą oznaczać łamania przepisów antymonopolowych.