Pasażerowie skarżyli się najczęściej na opóźnienia lotów. Jak do tej pory od 2005 roku, czyli od początku istnienia przy ULC Komisji Ochrony Praw Pasażerów, najczęstszymi były skargi na odwołane rejsy.
W ubiegłym roku na opóźnione loty skarżyło się 980 osób, na odwołanie rejsu – 726, a na odmowę przyjęcia na pokład – 62 osoby.
Wzrost ilości skarg w 2011 r. w odniesieniu do roku 2010 oraz lat wcześniejszych wynika głównie ze stale rosnącej świadomości prawnej osób korzystających z cywilnego transportu lotniczego. Coraz częściej pasażerowie stawiając się do odprawy biletowo-bagażowej wiedzą jakie przewoźnik lotniczy ma wobec nich obowiązki jeśli dojdzie do sytuacji opóźnienia ich lotu, odwołania lotu bądź jeśli przewoźnik odmówi przyjęcia pasażera na pokład samolotu.
- Wzrost ilości skarg spowodowany jest także faktem, że coraz bardziej aktywnie działają firmy występujące w imieniu pasażerów. Prowadza one sprawy pasażerów od złożenia reklamacji do przewoźnika po uzyskanie decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego kończącego postępowanie prowadzone przez Komisję Ochrony Praw Pasażerów – wyjaśnia Katarzyna Krasnodębska, rzecznik Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W 2011 roku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał 105 decyzji nakładających na przewoźników kary administracyjne za nieprzestrzeganie praw pasażerów. Suma kar wyniosła 452,3 tys. zł. Najniższa kara to 200 zł. Najwyższa 48 tys. zł.