Miliony na promocję żywności

W 2011 r. Agencja Rynku Rolnego wypłaciła z funduszy promocji żywności niemal 38 mln zł. Dzięki nowym przepisom, zdobycie zgromadzonych w nich pieniędzy będzie znacznie prostsze

Publikacja: 23.01.2012 16:50

Miliony na promocję żywności

Foto: Bloomberg

- Bardziej elastyczne prawo sprawi, że beneficjentom będzie łatwiej ubiegać się o pieniądze zgromadzone na krajowych funduszach promocyjnych. Pozwoli to także na szybsze reagowanie, gdy dana branża znajdzie się w sytuacji kryzowej – mówi „Rz" Piotr Kondraciuk, dyrektor biura promocji Agencji Rynku Rolnego.

Nowe rozporządzenie dotyczące udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocyjnych weszło w życie w połowie stycznia. Zakłada ono, że beneficjent będzie mógł złożyć wniosek o dofinansowanie nawet dzień przed rozpoczęciem działania, na które potrzebuje pieniędzy. Wcześniej musiał zrobić to do 60 dni przed tym terminem. Szybciej musi teraz działać także ARR. Na rozpatrzenie wniosku ma do 30, a nie, jak było wcześniej, do 60 dni.

Składając wniosek tuż przed planowaną imprezą lub startem kampanii promocyjnej organizacja branżowa bierze na siebie ryzyko, że pieniędzy jednak nie dostanie. Piotr Kondraciuk tłumaczy, że jest ono jednak minimalne.

– Do tej pory liczba wniosków, których nie udało się zrealizować z powodu zbyt późnego ich złożenia była większa od tych odrzuconych z powodów merytorycznych – wyjaśnia dyrektor.

Ponadto według nowego rozporządzenia beneficjent składa wniosek o udzielenie wsparcia wyłącznie na zadanie zamieszczone w planie finansowym danego funduszu promocji. - Wnioski o udzielenie wsparcia składa się po akceptacji zadania przez komisję zarządzającą i wprowadzeniu zadania do planu finansowego danego funduszu. Nie można składać wniosków na zadania, których nie ma w planie finansowym – wyjaśnia Piotr Kondraciuk.

Pieniądze na promocję żywności gromadzone na 9 funduszach. Od początku ich istnienia, a więc o połowy 2009 r., producenci wpłacili na nie ponad 80 mln zł. Natomiast ARR wypłaciła beneficjentom ponad 54 mln zł. Tylko w ubiegłym roku dostali oni niemal 38 mln zł.

W 2011 r. najwięcej wniosków rozpatrzonych pozytywnie mieli na swoim koncie mleczarze. Było ich 90. Im także ARR wypłaciła  w ubiegłym roku najwięcej, bo 13,5 mln zł.

Kolejne miejsce pod względem wypłaconych pieniędzy  w 2011 r. zajęły branże drobiarska (9,9 mln zł) oraz mięsa wieprzowego (5,8 mln zł).

Natomiast pod względem złożonych wniosków w czołówce znaleźli się producenci owoców i warzyw (70) oraz drobiarze (44).

- Bardziej elastyczne prawo sprawi, że beneficjentom będzie łatwiej ubiegać się o pieniądze zgromadzone na krajowych funduszach promocyjnych. Pozwoli to także na szybsze reagowanie, gdy dana branża znajdzie się w sytuacji kryzowej – mówi „Rz" Piotr Kondraciuk, dyrektor biura promocji Agencji Rynku Rolnego.

Nowe rozporządzenie dotyczące udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocyjnych weszło w życie w połowie stycznia. Zakłada ono, że beneficjent będzie mógł złożyć wniosek o dofinansowanie nawet dzień przed rozpoczęciem działania, na które potrzebuje pieniędzy. Wcześniej musiał zrobić to do 60 dni przed tym terminem. Szybciej musi teraz działać także ARR. Na rozpatrzenie wniosku ma do 30, a nie, jak było wcześniej, do 60 dni.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?