Reklama

Pojawiają się przetargi na utrzymanie tras

Do wzię­cia są kon­trak­ty na utrzy­ma­nie 1000 km za ok. 200 mln zł

Publikacja: 03.02.2012 05:48

Wydatki na bieżące utrzymanie dróg i ich remonty

Wydatki na bieżące utrzymanie dróg i ich remonty

Foto: Fotorzepa

Pierw­szy, w lu­tym te­go ro­ku, ma się po­ja­wić prze­targ na utrzy­ma­nie 35 km tra­sy eks­pre­so­wej nr 5 z Gnie­zna do Klesz­czo­wej. Naj­póź­niej w mar­cu ma­ją zo­stać ogło­szo­ne prze­tar­gi na utrzy­ma­nie 178,5 km bu­do­wa­nej jesz­cze au­to­stra­dy A4 z Krzy­ża do gra­ni­cy z Ukra­iną. Po nich po­ja­wią się na­stęp­ne. W pry­wat­ne rę­ce ma też pójść utrzy­ma­nie byd­go­skie­go od­cin­ka au­to­stra­dy A1 od To­ru­nia do Stry­ko­wa. Mo­gą nań zo­stać ogło­szo­ne czte­ry od­ręb­ne po­stę­po­wa­nia. Ko­lej­ne dwa do­ty­czyć bę­dą ka­to­wic­kie­go od­cin­ka A1 od gra­ni­cy pań­stwa do So­śni­cy. Z ko­lei w ma­ju ma­ją zo­stać ogło­szo­ne po­stę­po­wa­nie na utrzy­ma­nie olsz­tyń­skie­go frag­men­tu S7 z El­blą­ga do Mi­łom­ły­na i z Olsz­ty­na do Ni­dzi­cy oraz tra­sy S5 z Lesz­na do Ra­wi­cza o dłu­go­ści 29 km.

– Na ry­nek w tym ro­ku tra­fią prze­tar­gi na bie­żą­ce utrzy­ma­nie wszyst­kich dróg, któ­rych bu­do­wa ma się za­koń­czyć w tym ro­ku – mó­wi An­drzej Ma­cie­jew­ski, za­stęp­ca ge­ne­ral­ne­go dy­rek­to­ra dróg kra­jo­wych i au­to­strad od­po­wie­dzial­ny za utrzy­ma­nie tras. To ok. 1 tys. km. Jak do­da­je, z cza­sem po­ja­wią się rów­nież zle­ce­nia obej­mu­ją­ce już ist­nie­ją­ce i eks­plo­ato­wa­ne tra­sy.

– Prze­tar­gi bę­dą ogła­sza­ne w sys­te­mie „utrzy­maj stan­dard". Za­kres prac obej­mu­je zi­mo­we od­śnie­ża­nie i let­nią kon­ser­wa­cję (m.in. ko­sze­nie traw) we­dług stan­dar­du okre­ślo­ne­go w spe­cy­fi­ka­cji. Nie bę­dzie za­wie­rał bie­żą­cych re­mon­tów, na to bę­dzie­my ogła­szać od­ręb­ne po­stę­po­wa­nia – wy­ja­śnia Ma­cie­jew­ski. Kon­trak­ty ma­ją być za­wie­ra­ne co naj­mniej na okres czterech lat.

Pierw­szy ta­ki prze­targ zo­stał ogło­szo­ny pod ko­niec 2010 r. Ce­na utrzy­ma­nia 1 km dro­gi S3 Szcze­cin – Go­rzów wy­nio­sła 200 tys. rocz­nie. Ko­lej­ny – z koń­ca ubie­głe­go ro­ku – obej­mo­wał au­to­stra­do­wą ob­wod­ni­cę Wro­cła­wia. Tu koszt spadł do 179 tys. zł za ki­lo­metr rocz­nie.

Do prze­ka­za­nia za­rzą­dza­nia dro­ga­mi pry­wat­nym fir­mom przy­mie­rza­ją się też sa­mo­rzą­dy. Na ra­zie efek­ty roz­cza­ro­wu­ją. Wła­dze wo­je­wódz­twa dol­no­ślą­skie­go w dru­giej po­ło­wie ze­szłe­go ro­ku ogło­si­ły prze­targ na re­mont i utrzy­ma­nie 12-ki­lo­me­tro­we­go od­cin­ka dro­gi przez 12 lat. Eks­per­ci wy­li­czy­li kosz­ty pro­jek­tu na ok. 12 mln zł. Tym­cza­sem naj­tań­sza ofer­ta opie­wa­ła na 47 mln zł, a naj­dro­ższa – na 115 mln zł.

Reklama
Reklama

Na roz­strzy­gnię­cie cze­ka po­stę­po­wa­nie na za­rzą­dza­nie 40-km od­cin­kiem tra­sy A2 z Ko­ni­na do Dą­bia. Naj­tań­sza ofer­ta wy­no­si 36 mln zł za czte­ry la­ta, a naj­dro­ższa 69,6 mln zł, czy­li od 225 tys. do 435 tys. zł za km rocz­nie. Ofer­ty zło­ży­ły m.in. Przed­się­bior­stwo Ro­bót Dro­go­wych i Mo­sto­wych S., Po­ldim i Skan­ska.

Ge­ne­ral­na Dy­rek­cja Dróg Kra­jo­wych i Au­to­strad li­czy, że w ka­żdym ko­lej­nym prze­tar­gu bę­dzie star­to­wa­ło co­raz wię­cej firm. Po­stępo­wa­nia­mi są za­in­te­re­so­wa­ne za­rów­no mniej­sze pod­mio­ty zaj­mu­ją­ce się głów­nie re­mon­ta­mi tras, jak i gi­gan­ci spe­cja­li­zu­ją­cy się w bu­do­wie au­to­strad.  – To spo­sób na ure­gu­lo­wa­nie kwe­stii utrzy­ma­nia dróg, któ­ra te­raz ku­le­je – mó­wi Woj­ciech Ma­lu­si, pre­zes Ogól­no­pol­skiej Izby Go­spo­dar­czej Dro­go­wnic­twa. – Po­ja­wie­nie się ta­kich prze­tar­gów to, przy ma­ra­zmie in­we­sty­cyj­nym, szan­sa dla firm, któ­re nie za­ła­pa­ły się na kon­trak­ty na bu­do­wę dróg.

– Te­mat jest cie­ka­wy i wart za­cho­du, in­te­re­su­ją się nim fir­my ró­żnej wiel­ko­ści, zwłasz­cza je­że­li prze­tar­gi bę­dą do­ty­czy­ły od­cin­ków o dłu­go­ści kil­ku­dzie­się­ciu km. Pry­wat­ne fir­my mo­gą utrzy­my­wać tra­sy le­piej i ta­niej niż GDD­KiA – mó­wi Ma­rek Mi­cha­łow­ski, pre­zes Związ­ku Pra­co­daw­ców Bu­dow­nic­twa.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama