Pojawiają się przetargi na utrzymanie tras

Do wzię­cia są kon­trak­ty na utrzy­ma­nie 1000 km za ok. 200 mln zł

Publikacja: 03.02.2012 05:48

Wydatki na bieżące utrzymanie dróg i ich remonty

Wydatki na bieżące utrzymanie dróg i ich remonty

Foto: Fotorzepa

Pierw­szy, w lu­tym te­go ro­ku, ma się po­ja­wić prze­targ na utrzy­ma­nie 35 km tra­sy eks­pre­so­wej nr 5 z Gnie­zna do Klesz­czo­wej. Naj­póź­niej w mar­cu ma­ją zo­stać ogło­szo­ne prze­tar­gi na utrzy­ma­nie 178,5 km bu­do­wa­nej jesz­cze au­to­stra­dy A4 z Krzy­ża do gra­ni­cy z Ukra­iną. Po nich po­ja­wią się na­stęp­ne. W pry­wat­ne rę­ce ma też pójść utrzy­ma­nie byd­go­skie­go od­cin­ka au­to­stra­dy A1 od To­ru­nia do Stry­ko­wa. Mo­gą nań zo­stać ogło­szo­ne czte­ry od­ręb­ne po­stę­po­wa­nia. Ko­lej­ne dwa do­ty­czyć bę­dą ka­to­wic­kie­go od­cin­ka A1 od gra­ni­cy pań­stwa do So­śni­cy. Z ko­lei w ma­ju ma­ją zo­stać ogło­szo­ne po­stę­po­wa­nie na utrzy­ma­nie olsz­tyń­skie­go frag­men­tu S7 z El­blą­ga do Mi­łom­ły­na i z Olsz­ty­na do Ni­dzi­cy oraz tra­sy S5 z Lesz­na do Ra­wi­cza o dłu­go­ści 29 km.

– Na ry­nek w tym ro­ku tra­fią prze­tar­gi na bie­żą­ce utrzy­ma­nie wszyst­kich dróg, któ­rych bu­do­wa ma się za­koń­czyć w tym ro­ku – mó­wi An­drzej Ma­cie­jew­ski, za­stęp­ca ge­ne­ral­ne­go dy­rek­to­ra dróg kra­jo­wych i au­to­strad od­po­wie­dzial­ny za utrzy­ma­nie tras. To ok. 1 tys. km. Jak do­da­je, z cza­sem po­ja­wią się rów­nież zle­ce­nia obej­mu­ją­ce już ist­nie­ją­ce i eks­plo­ato­wa­ne tra­sy.

– Prze­tar­gi bę­dą ogła­sza­ne w sys­te­mie „utrzy­maj stan­dard". Za­kres prac obej­mu­je zi­mo­we od­śnie­ża­nie i let­nią kon­ser­wa­cję (m.in. ko­sze­nie traw) we­dług stan­dar­du okre­ślo­ne­go w spe­cy­fi­ka­cji. Nie bę­dzie za­wie­rał bie­żą­cych re­mon­tów, na to bę­dzie­my ogła­szać od­ręb­ne po­stę­po­wa­nia – wy­ja­śnia Ma­cie­jew­ski. Kon­trak­ty ma­ją być za­wie­ra­ne co naj­mniej na okres czterech lat.

Pierw­szy ta­ki prze­targ zo­stał ogło­szo­ny pod ko­niec 2010 r. Ce­na utrzy­ma­nia 1 km dro­gi S3 Szcze­cin – Go­rzów wy­nio­sła 200 tys. rocz­nie. Ko­lej­ny – z koń­ca ubie­głe­go ro­ku – obej­mo­wał au­to­stra­do­wą ob­wod­ni­cę Wro­cła­wia. Tu koszt spadł do 179 tys. zł za ki­lo­metr rocz­nie.

Do prze­ka­za­nia za­rzą­dza­nia dro­ga­mi pry­wat­nym fir­mom przy­mie­rza­ją się też sa­mo­rzą­dy. Na ra­zie efek­ty roz­cza­ro­wu­ją. Wła­dze wo­je­wódz­twa dol­no­ślą­skie­go w dru­giej po­ło­wie ze­szłe­go ro­ku ogło­si­ły prze­targ na re­mont i utrzy­ma­nie 12-ki­lo­me­tro­we­go od­cin­ka dro­gi przez 12 lat. Eks­per­ci wy­li­czy­li kosz­ty pro­jek­tu na ok. 12 mln zł. Tym­cza­sem naj­tań­sza ofer­ta opie­wa­ła na 47 mln zł, a naj­dro­ższa – na 115 mln zł.

Na roz­strzy­gnię­cie cze­ka po­stę­po­wa­nie na za­rzą­dza­nie 40-km od­cin­kiem tra­sy A2 z Ko­ni­na do Dą­bia. Naj­tań­sza ofer­ta wy­no­si 36 mln zł za czte­ry la­ta, a naj­dro­ższa 69,6 mln zł, czy­li od 225 tys. do 435 tys. zł za km rocz­nie. Ofer­ty zło­ży­ły m.in. Przed­się­bior­stwo Ro­bót Dro­go­wych i Mo­sto­wych S., Po­ldim i Skan­ska.

Ge­ne­ral­na Dy­rek­cja Dróg Kra­jo­wych i Au­to­strad li­czy, że w ka­żdym ko­lej­nym prze­tar­gu bę­dzie star­to­wa­ło co­raz wię­cej firm. Po­stępo­wa­nia­mi są za­in­te­re­so­wa­ne za­rów­no mniej­sze pod­mio­ty zaj­mu­ją­ce się głów­nie re­mon­ta­mi tras, jak i gi­gan­ci spe­cja­li­zu­ją­cy się w bu­do­wie au­to­strad.  – To spo­sób na ure­gu­lo­wa­nie kwe­stii utrzy­ma­nia dróg, któ­ra te­raz ku­le­je – mó­wi Woj­ciech Ma­lu­si, pre­zes Ogól­no­pol­skiej Izby Go­spo­dar­czej Dro­go­wnic­twa. – Po­ja­wie­nie się ta­kich prze­tar­gów to, przy ma­ra­zmie in­we­sty­cyj­nym, szan­sa dla firm, któ­re nie za­ła­pa­ły się na kon­trak­ty na bu­do­wę dróg.

– Te­mat jest cie­ka­wy i wart za­cho­du, in­te­re­su­ją się nim fir­my ró­żnej wiel­ko­ści, zwłasz­cza je­że­li prze­tar­gi bę­dą do­ty­czy­ły od­cin­ków o dłu­go­ści kil­ku­dzie­się­ciu km. Pry­wat­ne fir­my mo­gą utrzy­my­wać tra­sy le­piej i ta­niej niż GDD­KiA – mó­wi Ma­rek Mi­cha­łow­ski, pre­zes Związ­ku Pra­co­daw­ców Bu­dow­nic­twa.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca