Test Lanci Ypsilon

Do Lanci Ypsilon przykleiła się etykietka kobiecego auta, ale ten niewielki samochód może zafascynować też panów.

Aktualizacja: 21.02.2012 21:39 Publikacja: 21.02.2012 21:35

Lancia Ypsilon wygląda jak auto trzydrzwiowe. Klamki ukryto w obramowaniu tylnych, bocznych szyb

Lancia Ypsilon wygląda jak auto trzydrzwiowe. Klamki ukryto w obramowaniu tylnych, bocznych szyb

Foto: Fotorzepa, Jacek Karolonek jkar Jacek Karolonek

O nowym Ypsilonie zrobiło się głośno zanim jeszcze auto pojawiło na ulicach. I to nie dlatego, iż miała to być pierwsza od 25 lat mała Lancia z pięcioma drzwiami, ale przez to, że produkcję tego samochodu ulokowano w polskiej fabryce Fiata. Eleganckie, ale niszowe i drogie auto zastąpiło popularną, tanią Pandę.

Lancia Ypsilon kusi wyrafinowaną, typowo włoską urodą. Okrągłe kształty nadwozia, oryginalnie wyrysowane klosze tylnych lamp, charakterystyczna osłona chłodnicy nawiązująca do innych modeli marki, sprawiają, że auto zawsze będzie wyróżniać się na ulicy. Pomoże w tym jeszcze wybór aż szesnastu wersji kolorystycznych nadwozia i cztery kombinacje lakierów dwubarwnych.

W środku, jak to w miejskim samochodzie, przestrzeni nie ma zbyt wiele. W pierwszym rządzie jest dość wąsko, a na tylnej, dwuosobowej kanapie, osoby o wzroście powyżej 180 cm będą głową podpierały dach. Bez problemu mieszczą się tam za to dziecięce foteliki, a dodatkowa para drzwi ułatwia do nich dostęp.

Kierowca, nawet gdy maksymalnie obniży fotel, siedzi bardzo wysoko niczym na barowym stołku. Wrażenie to potęguje jeszcze krótkie siedzisko. Plusem jest dobra widoczność na drogę.

Regulowana tylko w pionie kierownica sprawia, że trzeba dłuższą chwilę pobawić się z ustawieniami fotela, aby skomponować optymalną pozycję do jazdy.

Wnętrze Lanci Ypsilon sprawia wrażenie eleganckiego, choć trudno mówić o prawdziwym luksusie. Tworzywa mają ładną, przyjemną w dotyku fakturę, ale miękki plastik ograniczono tylko do czoła deski rozdzielczej, w innych miejscach jest już twardo. Dobrze wygląda czarne „fortepianowe" tworzywo na centralnym panelu, ładny jest też wyświetlacz klimatyzacji.

Wskaźniki ulokowano pośrodku deski rozdzielczej – po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów można się przyzwyczaić do takiego rozwiązania. W dobrym, widocznym miejscu – na lewym słupku – umiejscowiono nawigację.

Czego mi zabrakło? Oryginalnych detali, pomysłowych stylistycznych smaczków, które pieszczą próżność kierowcy i utwierdzają go w przekonaniu, że warto było na to wszystko wydać więcej pieniędzy. Większa i starsza siostra Ypsilona – Delta zapewnia już takie doznania.

Jest jednak coś co w małej Lanci urzeka – jazda. Auto prowadzi się nad wyraz dobrze. Zawieszenie dzielnie sobie radzi z nierównościami i zapewnia całkiem wysoki, jak na  mały samochód, komfort podróżowania. Ypsilon posłusznie reaguje na komendy kierowcy, a jego reakcję są jak najbardziej przewidywalne.

Najbardziej zaskoczyło mnie jak to auto zachowuje się przy „autostradowych" prędkościach. Szybka jazda nie jest zazwyczaj żywiołem miejskich samochodów. Po przekroczeniu 120 km/h często pojawiają się nieprzyjemne wibracje, hałas, które na dłuższą metę stają się męczące. W Ypsilonie aż tak brutalnie nie czuje się prędkości, co więcej, często mamy wrażenie, że samochód jedzie wolniej niż wynika to ze wskazań prędkościomierza.

Po części to zasługa mocnego silnika, w który był wyposażony testowany egzemplarz. 1,3 litrowy, przyzwoicie wyciszony, turbodiesel o mocy 95 KM idealnie nadaje się do rozpędzania ważącego niewiele ponad 1100 kg auta. Na pochwałę zasługuje także ekonomika jednostki napędowej. Średnie spalanie daje się utrzymać na poziomie 5 – 5,5 l/100 km.  Za auto z takim silnikiem trzeba zapłacić co najmniej 59 900 zł.

Najtańsza Lancia Ypsilon, ze słabym „benzyniakiem" 1,2l/69 KM wyceniona została na 44 900 zł. Godna uwagi jest wersja z jednostką TwinAir. Ten nowoczesny, dobrze oceniany, silnik o pojemności zaledwie 0,9 litra wytwarza aż 85 KM. Cena takiego auta zaczyna się od 53 900 zł.

Dane techniczne

Silnik: turbodiesel o pojemności 1248 cm sześc.  
Moc maksymalna: 95 KM przy 4000 obr./min. 
Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 1500 obr./min. 
Prędkość maksymalna: 183 km/h
Przyspieszenie 0 – 100 km/h: 11,4 s.
Średnie zużycie paliwa: ok. 5 l/100 km
Cena: od 59 900 zł
Konkurencja: Citroen C3, Ford Fiesta, Toyota Yaris

Plusy

+ oryginalne nadwozie
+ dobre właściwości jezdne
+ niskie zużycie paliwa

Minusy

+ mało miejsca w środku
+ niezbyt wygodne fotele
+ wysoka cena

O nowym Ypsilonie zrobiło się głośno zanim jeszcze auto pojawiło na ulicach. I to nie dlatego, iż miała to być pierwsza od 25 lat mała Lancia z pięcioma drzwiami, ale przez to, że produkcję tego samochodu ulokowano w polskiej fabryce Fiata. Eleganckie, ale niszowe i drogie auto zastąpiło popularną, tanią Pandę.

Lancia Ypsilon kusi wyrafinowaną, typowo włoską urodą. Okrągłe kształty nadwozia, oryginalnie wyrysowane klosze tylnych lamp, charakterystyczna osłona chłodnicy nawiązująca do innych modeli marki, sprawiają, że auto zawsze będzie wyróżniać się na ulicy. Pomoże w tym jeszcze wybór aż szesnastu wersji kolorystycznych nadwozia i cztery kombinacje lakierów dwubarwnych.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej