Spół­ka za­ofe­ro­wa­ła w grud­niu ubie­głe­go ro­ku oko­ło 900 mln m sześc. po­jem­no­ści w pod­ziem­nych ma­ga­zy­nach ga­zu. Mi­mo że w po­przed­nich la­tach wie­le firm na­rze­ka­ło na brak mo­żli­wo­ści ma­ga­zy­no­wa­nia błę­kit­ne­go pa­li­wa w Pol­sce, to żad­na fir­ma, po­za sa­mym PGNiG, nie wy­ka­za­ła za­in­te­re­so­wa­nia re­zer­wa­cją miej­sca i za­ku­pem usług ma­ga­zy­no­wych.

Pod ko­niec ze­szłe­go ro­ku we­szła w ży­cie no­wa ta­ry­fa, któ­ra ob­ni­ży­ła kosz­ty ma­ga­zy­no­wa­nia ga­zu w Pol­sce. – Obec­nie po­je­dyn­czy pa­kiet obej­mu­ją­cy 500 tys. m sześc. po­jem­no­ści łącz­nie z za­tło­cze­niem i po­bra­niem su­row­ca z ma­ga­zy­nu kosz­tu­je od 75 tys. zł do oko­ło 380 tys. zł w za­le­żno­ści od ma­ga­zy­nu i szyb­ko­ści, z ja­ką mo­żna ten ga­z za­łto­czyć lub go ode­brać z ma­ga­zy­nu – in­for­mu­je Sła­wo­mir Hinc, wi­ce­pre­zes ds. fi­nan­so­wych PGNiG. Przy­po­mi­na, że ma­ga­zy­ny słu­żą do po­kry­wa­nia ró­żnic w zu­ży­ciu ga­zu po­mię­dzy la­tem i zi­mą. Ze wzglę­du na obec­nie obo­wią­zu­ją­cą ta­ry­fę na gaz, któ­ra nie jest zró­żni­co­wa­na w za­le­żno­ści od pór ro­ku, od­bior­cy mo­gą jed­nak nie być za­in­te­re­so­wa­ni ma­ga­zy­no­wa­niem su­row­ca na wła­sną rę­kę. W wa­run­kach wol­ne­go ryn­ku ce­ny ga­zu la­tem są du­żo ni­ższe niż zi­mą, co za­chę­ca do ku­po­wa­nia tań­sze­go su­row­ca i je­go ma­ga­zy­no­wa­nia.

– Jesz­cze w pierw­szym kwar­ta­le te­go ro­ku za­ofe­ru­je­my no­we wol­ne po­jem­no­ści w roz­bu­do­wa­nych w 2011 r. ma­ga­zy­nach w Stra­cho­ci­nie oraz Mo­gil­nie. Bę­dzie to od­po­wied­nio oko­ło 180 mln m sześc. oraz oko­ło 30 mln m sześc. po­jem­no­ści czyn­nej – twier­dzi Hinc. Do­da­je, że du­żo więk­sza ofer­ta po­ja­wi się po za­koń­cze­niu roz­bu­do­wy ma­ga­zy­nu w Wierz­cho­wi­cach, co po­win­no wy­da­rzyć się jesz­cze w tym ro­ku.

PGNiG po­sia­da sześć ma­ga­zy­nów na gaz wy­so­ko­me­ta­no­wy o łącz­nej po­jem­no­ści 1,8 mld m sześc. wo­bec 14,4 mld m sześc. su­row­ca, ja­ki Pol­ska zu­ży­ła w ubie­głym ro­ku. Zgod­nie ze stra­te­gią roz­wo­ju do 2015 r. fir­ma za­mie­rza zwięk­szyć po­jem­no­ści ma­ga­zy­nów do po­nad 3 mld m sześc. Wszyst­kie in­we­sty­cje zwią­za­ne z ich roz­bu­do­wą ma­ją kosz­to­wać oko­ło 3,5 mld zł.