Wielki egzamin w Genewie

Przemysł samochodowy będzie musiał przez dwa najbliższe dni udowodnić, że jest sobie w stanie pogodzić z kryzysem. I jak to zrobi, skoro w Europie bardzo trudno jest ciąć miejsca pracy

Publikacja: 04.03.2012 15:49

Wielki egzamin w Genewie

Foto: ROL

Nieoficjalnymi spotkaniami prasowymi oraz wielkimi premierami rozpocznie się Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie. Potrwa dwa tygodnie. Zapowiedzianych jest 140 premier, a Andre Hefti, dyrektor salonu, spodziewa się 700 tys. zwiedzających.

Wysyp premier

Najważniejsze są jednak dwa dni prasowe, kiedy to producenci zaplanowali premiery nowych aut. Jeszcze dziś wieczorem poznamy wyniki konkursu Car of the Year, który wybrało 59 dziennikarzy prasy motoryzacyjnej.

Rok temu ten tytuł przypadł nissanowi leaf. W tym roku o to miano, niesłychanie cenione przez producentów, ubiegają się citroen DS5, nowy fiat panda, nowa toyota yaris, ford focus, opel ampera, range rover evoque i volkswagen up.

Wśród premier z pewnością interesująca będzie najnowsza „500" – auto czterodrzwiowe, budowane na platformie punto, najnowszy model Chevroleta Cruze kombi z nowym napędem i nowymi silnikami. Auto będzie wyposażone w kamerę, urządzenie start/stop, a właściciel, aby je otworzyć, nie będzie potrzebował klucza. Renault pochwali się elektrycznym zoe, a Fiat pokaże najbardziej luksusowy model Ferrari California.

Tegoroczna wystawa w Genewie to także wielki japoński „comeback". W niespełna rok po katastrofalnym w skutkach trzęsieniu ziemi i tsunami japońskie koncerny chcą udowodnić, że nie wypadły z gry.

Każdy z producentów – Lexus, Suzuki, Mazda, Honda, Toyota – pokaże w Genewie modele, które wprowadzi na rynek jeszcze w tym roku, oraz auta koncepcyjne, które zostaną wprowadzone do produkcji, jeśli tylko zyskają przychylne oceny.

Już teraz budzą zainteresowanie toyota Ft Bh – miejskie auto hybrydowe, suzuki regina oraz nowy swift. Przy tym Regina, mimo że jest nadal modelem koncepcyjnym, niemal na 100 procent wejdzie do seryjnej produkcji, prawdopodobnie jako G70.

Lexus FL-Lc to prawdziwa rakieta, która bardzo się spodobała podczas tegorocznego salonu w Detroit i mimo że nadal jest nazywane „konceptem", prawdopodobnie również zostanie wprowadzone do seryjnej produkcji.

Kevin Hunter, szef Calty Design Center, gdzie powstał najnowszy Lexus, mówił w Detroit, że nie pamięta, kiedy projektanci mieli tyle frajdy przy projektowaniu auta.

Mazda pokaże MX5 w specjalnej edycji Spring, a Seat najnowszy model Toledo.

Swój debiut będzie miał również Abarth 695 tributo Maserati – auto wyprodukowane rzeczywiście we współpracy z Maserati, mające komponenty z kultowego sportowego auta z 1,4 litrowym silnikiem 16-zaworowym T-jet o mocy 180 KM, elektrycznie sterowaną skrzynią biegów i kołami Maserati. To ma być dowód na to,  ile jeszcze w motoryzacji może się wydarzyć.

Czas trudnych decyzji

Bez względu jednak na to, jak  piękne byłyby auta , to ktoś musi je jeszcze kupić. W tej chwili producenci stoją przed bardzo trudną decyzją o konieczności ograniczenia mocy produkcyjnych. W Europie zamknięcie fabryki czy cięcia zatrudnienia są znacznie trudniejsze niż np. w USA, gdzie podczas kryzysu zamknięto dziesięć z 64 fabryk, a tym samym wykorzystanie mocy wzrosło z 64 do 82 proc.

W Europie jest 241 fabryk, które wykorzystują 60 – 65 proc. mocy. Nie ma teraz żadnego motoryzacyjnego eksperta, który by uważał, że sprzedaż w tym roku wyniesie więcej niż 14 mln aut. Prawdopodobnie będzie to o wiele mniej.

Salon w Genewie zawsze jest wydarzeniem. Nie jest większy niż jesienna wystawa odbywająca się przemiennie w Paryżu i Frankfurcie, ale jest pierwszą europejską w roku.

W tym roku w hali Palexpo „przyklejonej" do międzynarodowego lotniska pojawi się 260 wystawców z 30 krajów. Obecnych ma być aż 700 najróżniejszych marek. To wszystko wskazuje, że w to, iż kryzys ma potrwać długo, mało kto wierzy.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?