Firmy szukają nowych rynków, nie wycofują się z Europy

Polskie fir­my szu­ka­ją na świe­cie no­wych ryn­ków, ale nie wy­co­fu­ją się z Eu­ro­py

Publikacja: 29.03.2012 03:34

Firmy szukają nowych rynków, nie wycofują się z Europy

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski

Unia Eu­ro­pej­ska i kra­je stre­fy eu­ro po­zo­sta­ją klu­czo­wy­mi ryn­ka­mi dla eks­por­te­rów. I na­wet je­śli obec­nie są to trud­ne ryn­ki, to fir­my nie po­win­ny gwał­tow­nie zmie­niać kie­run­ków sprze­da­ży za­gra­nicz­nej – pod­kre­śla­ją ana­li­ty­cy Mi­ni­ster­stwa Go­spo­dar­ki w ana­li­zie prze­ka­za­nej „Rz".

Z tą opi­nią przed­się­bior­cy zga­dza­ją się tyl­ko czę­ścio­wo, tłu­ma­cząc, że szu­ka­nie no­wych kie­run­ków eks­por­to­wych nie ozna­cza wy­co­fy­wa­nia się z Eu­ro­py. A eko­no­mi­ści zwra­ca­ją uwa­gę na to, że w dłu­giej per­spek­ty­wie zmia­ny w struk­tu­rze pol­skie­go eks­por­tu są nie­unik­nio­ne ze wzglę­du na ro­sną­ce zna­cze­nie ryn­ków wscho­dzą­cych w świa­to­wej go­spo­dar­ce.

Ana­li­ty­cy re­sor­tu go­spo­dar­ki zwra­ca­ją uwa­gę, że choć ryn­ki te są obec­nie trud­ne dla eks­por­te­rów, to po­pyt za gra­ni­cą na­dal po­wi­nien ro­snąć. – Na­stą­pi po­wol­na od­bu­do­wa ko­niunk­tu­ry, któ­ra ro­ku­je oży­wie­nie eks­por­to­we na ba­zie do­tych­cza­so­wych re­la­cji han­dlo­wych – tłumaczą eks­per­ci. Do­da­ją, że w naj­bliż­szym cza­sie moż­na prze­wi­dy­wać pew­ną re­orien­ta­cję na­sze­go eks­por­tu na ryn­ki re­pu­blik nad­bał­tyc­kich.

– Znacz­nie  ła­twiej jest wy­co­fać się z ja­kie­goś ryn­ku, niż po­wró­cić. To dru­gie mo­że być nie­moż­li­we ze wzglę­du na kon­ku­ren­cję firm z in­nych kra­jów – przy­zna­je Jan Kar­wow­ski, szef fir­my Da­ar, pro­du­cen­ta bo­rów­ki. Ale i on, i Hen­ryk Or­fin­ger, współ­wła­ści­ciel La­bo­ra­to­rium Ko­sme­tycz­ne­go Dr Ire­na Eris, pod­kre­śla­ją, że szu­ka­nie no­wych ryn­ków nie ozna­cza re­zy­gna­cji z Eu­ro­py: – Eu­ro­pa jest dla pol­skich ko­sme­ty­ków bar­dzo trud­nym ryn­kiem. Wy­ni­ka to z kwe­stii men­tal­nych. Trud­no skło­nić Niem­ców czy Fran­cu­zów, by uży­wa­li pol­skich ko­sme­ty­ków, stąd po­szu­ki­wa­nia no­wych ryn­ków – tłu­ma­czy Hen­ryk Or­fin­ger.

To­masz Sta­rzyk z wy­wia­dow­ni go­spo­dar­czej Dun & Brad­stre­et przy­zna­je, że fir­my co­raz czę­ściej szu­ka­ją, spraw­dza­ją i za­ma­wia­ją da­ne go­spo­dar­cze o spół­kach z Ro­sji, Ru­mu­nii, Li­twy, Ja­po­nii, Buł­ga­rii, Ukra­iny, Es­to­nii i Tur­cji. – To do­wód, że pol­skie spółki interesują się co­raz bar­dziej ryn­ka­mi wschod­ni­mi oraz kra­ja­mi na po­łu­dnio­wym wscho­dzie Eu­ro­py – mó­wi Sta­rzyk.

An­drzej Pu­ta z HSBC Bank Pol­ska do­da­je: – Zmia­ny w struk­tu­rze pol­skie­go eks­por­tu są nie­unik­nio­ne ze wzglę­du na ro­sną­ce zna­cze­nie ryn­ków wscho­dzą­cych w świa­to­wej go­spo­dar­ce.

Unia Eu­ro­pej­ska i kra­je stre­fy eu­ro po­zo­sta­ją klu­czo­wy­mi ryn­ka­mi dla eks­por­te­rów. I na­wet je­śli obec­nie są to trud­ne ryn­ki, to fir­my nie po­win­ny gwał­tow­nie zmie­niać kie­run­ków sprze­da­ży za­gra­nicz­nej – pod­kre­śla­ją ana­li­ty­cy Mi­ni­ster­stwa Go­spo­dar­ki w ana­li­zie prze­ka­za­nej „Rz".

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię