Reklama

Firmy szukają nowych rynków, nie wycofują się z Europy

Polskie fir­my szu­ka­ją na świe­cie no­wych ryn­ków, ale nie wy­co­fu­ją się z Eu­ro­py

Publikacja: 29.03.2012 03:34

Firmy szukają nowych rynków, nie wycofują się z Europy

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski

Unia Eu­ro­pej­ska i kra­je stre­fy eu­ro po­zo­sta­ją klu­czo­wy­mi ryn­ka­mi dla eks­por­te­rów. I na­wet je­śli obec­nie są to trud­ne ryn­ki, to fir­my nie po­win­ny gwał­tow­nie zmie­niać kie­run­ków sprze­da­ży za­gra­nicz­nej – pod­kre­śla­ją ana­li­ty­cy Mi­ni­ster­stwa Go­spo­dar­ki w ana­li­zie prze­ka­za­nej „Rz".

Z tą opi­nią przed­się­bior­cy zga­dza­ją się tyl­ko czę­ścio­wo, tłu­ma­cząc, że szu­ka­nie no­wych kie­run­ków eks­por­to­wych nie ozna­cza wy­co­fy­wa­nia się z Eu­ro­py. A eko­no­mi­ści zwra­ca­ją uwa­gę na to, że w dłu­giej per­spek­ty­wie zmia­ny w struk­tu­rze pol­skie­go eks­por­tu są nie­unik­nio­ne ze wzglę­du na ro­sną­ce zna­cze­nie ryn­ków wscho­dzą­cych w świa­to­wej go­spo­dar­ce.

Ana­li­ty­cy re­sor­tu go­spo­dar­ki zwra­ca­ją uwa­gę, że choć ryn­ki te są obec­nie trud­ne dla eks­por­te­rów, to po­pyt za gra­ni­cą na­dal po­wi­nien ro­snąć. – Na­stą­pi po­wol­na od­bu­do­wa ko­niunk­tu­ry, któ­ra ro­ku­je oży­wie­nie eks­por­to­we na ba­zie do­tych­cza­so­wych re­la­cji han­dlo­wych – tłumaczą eks­per­ci. Do­da­ją, że w naj­bliż­szym cza­sie moż­na prze­wi­dy­wać pew­ną re­orien­ta­cję na­sze­go eks­por­tu na ryn­ki re­pu­blik nad­bał­tyc­kich.

– Znacz­nie  ła­twiej jest wy­co­fać się z ja­kie­goś ryn­ku, niż po­wró­cić. To dru­gie mo­że być nie­moż­li­we ze wzglę­du na kon­ku­ren­cję firm z in­nych kra­jów – przy­zna­je Jan Kar­wow­ski, szef fir­my Da­ar, pro­du­cen­ta bo­rów­ki. Ale i on, i Hen­ryk Or­fin­ger, współ­wła­ści­ciel La­bo­ra­to­rium Ko­sme­tycz­ne­go Dr Ire­na Eris, pod­kre­śla­ją, że szu­ka­nie no­wych ryn­ków nie ozna­cza re­zy­gna­cji z Eu­ro­py: – Eu­ro­pa jest dla pol­skich ko­sme­ty­ków bar­dzo trud­nym ryn­kiem. Wy­ni­ka to z kwe­stii men­tal­nych. Trud­no skło­nić Niem­ców czy Fran­cu­zów, by uży­wa­li pol­skich ko­sme­ty­ków, stąd po­szu­ki­wa­nia no­wych ryn­ków – tłu­ma­czy Hen­ryk Or­fin­ger.

To­masz Sta­rzyk z wy­wia­dow­ni go­spo­dar­czej Dun & Brad­stre­et przy­zna­je, że fir­my co­raz czę­ściej szu­ka­ją, spraw­dza­ją i za­ma­wia­ją da­ne go­spo­dar­cze o spół­kach z Ro­sji, Ru­mu­nii, Li­twy, Ja­po­nii, Buł­ga­rii, Ukra­iny, Es­to­nii i Tur­cji. – To do­wód, że pol­skie spółki interesują się co­raz bar­dziej ryn­ka­mi wschod­ni­mi oraz kra­ja­mi na po­łu­dnio­wym wscho­dzie Eu­ro­py – mó­wi Sta­rzyk.

Reklama
Reklama

An­drzej Pu­ta z HSBC Bank Pol­ska do­da­je: – Zmia­ny w struk­tu­rze pol­skie­go eks­por­tu są nie­unik­nio­ne ze wzglę­du na ro­sną­ce zna­cze­nie ryn­ków wscho­dzą­cych w świa­to­wej go­spo­dar­ce.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama