Firmy szukają nowych rynków, nie wycofują się z Europy

Polskie fir­my szu­ka­ją na świe­cie no­wych ryn­ków, ale nie wy­co­fu­ją się z Eu­ro­py

Publikacja: 29.03.2012 03:34

Firmy szukają nowych rynków, nie wycofują się z Europy

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski

Unia Eu­ro­pej­ska i kra­je stre­fy eu­ro po­zo­sta­ją klu­czo­wy­mi ryn­ka­mi dla eks­por­te­rów. I na­wet je­śli obec­nie są to trud­ne ryn­ki, to fir­my nie po­win­ny gwał­tow­nie zmie­niać kie­run­ków sprze­da­ży za­gra­nicz­nej – pod­kre­śla­ją ana­li­ty­cy Mi­ni­ster­stwa Go­spo­dar­ki w ana­li­zie prze­ka­za­nej „Rz".

Z tą opi­nią przed­się­bior­cy zga­dza­ją się tyl­ko czę­ścio­wo, tłu­ma­cząc, że szu­ka­nie no­wych kie­run­ków eks­por­to­wych nie ozna­cza wy­co­fy­wa­nia się z Eu­ro­py. A eko­no­mi­ści zwra­ca­ją uwa­gę na to, że w dłu­giej per­spek­ty­wie zmia­ny w struk­tu­rze pol­skie­go eks­por­tu są nie­unik­nio­ne ze wzglę­du na ro­sną­ce zna­cze­nie ryn­ków wscho­dzą­cych w świa­to­wej go­spo­dar­ce.

Ana­li­ty­cy re­sor­tu go­spo­dar­ki zwra­ca­ją uwa­gę, że choć ryn­ki te są obec­nie trud­ne dla eks­por­te­rów, to po­pyt za gra­ni­cą na­dal po­wi­nien ro­snąć. – Na­stą­pi po­wol­na od­bu­do­wa ko­niunk­tu­ry, któ­ra ro­ku­je oży­wie­nie eks­por­to­we na ba­zie do­tych­cza­so­wych re­la­cji han­dlo­wych – tłumaczą eks­per­ci. Do­da­ją, że w naj­bliż­szym cza­sie moż­na prze­wi­dy­wać pew­ną re­orien­ta­cję na­sze­go eks­por­tu na ryn­ki re­pu­blik nad­bał­tyc­kich.

– Znacz­nie  ła­twiej jest wy­co­fać się z ja­kie­goś ryn­ku, niż po­wró­cić. To dru­gie mo­że być nie­moż­li­we ze wzglę­du na kon­ku­ren­cję firm z in­nych kra­jów – przy­zna­je Jan Kar­wow­ski, szef fir­my Da­ar, pro­du­cen­ta bo­rów­ki. Ale i on, i Hen­ryk Or­fin­ger, współ­wła­ści­ciel La­bo­ra­to­rium Ko­sme­tycz­ne­go Dr Ire­na Eris, pod­kre­śla­ją, że szu­ka­nie no­wych ryn­ków nie ozna­cza re­zy­gna­cji z Eu­ro­py: – Eu­ro­pa jest dla pol­skich ko­sme­ty­ków bar­dzo trud­nym ryn­kiem. Wy­ni­ka to z kwe­stii men­tal­nych. Trud­no skło­nić Niem­ców czy Fran­cu­zów, by uży­wa­li pol­skich ko­sme­ty­ków, stąd po­szu­ki­wa­nia no­wych ryn­ków – tłu­ma­czy Hen­ryk Or­fin­ger.

To­masz Sta­rzyk z wy­wia­dow­ni go­spo­dar­czej Dun & Brad­stre­et przy­zna­je, że fir­my co­raz czę­ściej szu­ka­ją, spraw­dza­ją i za­ma­wia­ją da­ne go­spo­dar­cze o spół­kach z Ro­sji, Ru­mu­nii, Li­twy, Ja­po­nii, Buł­ga­rii, Ukra­iny, Es­to­nii i Tur­cji. – To do­wód, że pol­skie spółki interesują się co­raz bar­dziej ryn­ka­mi wschod­ni­mi oraz kra­ja­mi na po­łu­dnio­wym wscho­dzie Eu­ro­py – mó­wi Sta­rzyk.

An­drzej Pu­ta z HSBC Bank Pol­ska do­da­je: – Zmia­ny w struk­tu­rze pol­skie­go eks­por­tu są nie­unik­nio­ne ze wzglę­du na ro­sną­ce zna­cze­nie ryn­ków wscho­dzą­cych w świa­to­wej go­spo­dar­ce.

Unia Eu­ro­pej­ska i kra­je stre­fy eu­ro po­zo­sta­ją klu­czo­wy­mi ryn­ka­mi dla eks­por­te­rów. I na­wet je­śli obec­nie są to trud­ne ryn­ki, to fir­my nie po­win­ny gwał­tow­nie zmie­niać kie­run­ków sprze­da­ży za­gra­nicz­nej – pod­kre­śla­ją ana­li­ty­cy Mi­ni­ster­stwa Go­spo­dar­ki w ana­li­zie prze­ka­za­nej „Rz".

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?