Turkish Airlines mają coraz większe szanse na przejęcie Polskich Linii Lotniczych LOT – wynika z informacji „Rzeczpospolitej". – Poważnie traktujemy rozmowy z tureckimi liniami – przyznaje w rozmowie z „Rz" Magdalena Kobos, rzeczniczka Ministerstwa Skarbu Państwa.
Dwa dni temu resort ogłosił konkurs na doradcę prywatyzacyjnego. – Rozstrzygnięcie ma nastąpić 14 maja – mówi Magdalena Kobos. Zastrzega jednak, że kontakty z Turkami są jedynymi, jakie w sprawie prywatyzacji LOT ma ministerstwo.
Jak dowiedziała się „Rz", Turkish Airlines przeprowadziły w marcu dokładne badanie sytuacji finansowej LOT. Miało to być due diligence (z ang. należyta staranność) – czyli dokładna analiza kondycji przedsiębiorstwa. Według resortu skarbu kluczowy moment dla przyszłości polskiego przewoźnika miałby nastąpić w maju.
Ile wart jest teraz LOT? Zdaniem Adriana Furgalskiego, dyrektora Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, spółkę można bardzo ostrożnie wycenić na ok. 2 mld złotych. – Wartość LOT rośnie nie tylko z powodu zbliżających się dostaw nowych samolotów – zarówno dreamlinerów, jak i bombardierów dla Eurolotu, ale przede wszystkim dlatego, że rośnie jego udział w rynku i przewozy. To wszystko w trudnym dla europejskiego lotnictwa czasie.
W sytuacji gdy średnia wzrostu przewozów pasażerskich w Europie wyniosła w pierwszych 15 tygodniach 5,4 proc., dla LOT sięgnęła ona 10,1 proc. Czeskie linie CSA – konkurent polskiego przewoźnika z południa – zanotowały w tym czasie spadek o ponad 20 proc. Ale z kolei zainteresowane LOT Turkish Airlines mogą się poszczycić imponującym wzrostem o 26,4 proc. Turcy zainteresowani są LOT właśnie dlatego, by utrzymać wysokie tempo wzrostu. Szczególnie zależy im na Warszawie jako drugim potencjalnym porcie przesiadkowym (hubie) oraz większym wykorzystaniu krakowskich Balic. Na sens tego scenariusza wskazuje również w swoim raporcie o perspektywach europejskiego lotnictwa analityczna firma Roland Berger. W tym przypadku turecki przewoźnik zapewniłby sobie łatwy dostęp do rynku europejskiego, z czym miał dotąd problemy.