Reklama
Rozwiń
Reklama

Motoryzacja zapewni Polsce nowe inwestycje

Według Deloitte branża będzie przyciągać nowe inwestycje

Publikacja: 17.05.2012 05:07

Nowe projekty obejmą sektor produkcji części i komponentów. Nie ma raczej szans na budowę nowych fab

Nowe projekty obejmą sektor produkcji części i komponentów. Nie ma raczej szans na budowę nowych fabryk samochodów.

Foto: Rzeczpospolita

Polska przez 5 – 10 lat będzie atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej. Jednym z najważniejszych atutów stanie się dostępność wykwalifikowanych pracowników i wysokiej klasy menedżerów – takie wyniki przynosi badanie w sektorze samochodowym, jakie przeprowadziła firma doradcza Deloitte.

Ważne dla przedstawicieli sektora okazały się: wzrost gospodarczy, poziom zamożności społeczeństwa i wielkość zadłużenia. Ale jeszcze mocniej podkreślono wagę czynników polityczno-prawnych – stabilności przepisów i stopnia ingerencji władzy w gospodarkę. Dopiero na końcu brane były pod uwagę czynniki techniczne, czyli dostępność nowych technologii.

Okazuje się więc, że kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców mają te elementy, na które największy wpływ ma państwo.

Branża, mimo osłabiającego ją kryzysu, pozostaje jednym z filarów polskiej gospodarki. Sama wartość ubiegłorocznego eksportu tego przemysłu ma sięgać (dane jeszcze niepotwierdzone) 19 mld euro. W ub.r. była wiodącym sektorem pod względem napływu kapitału w specjalnych strefach ekonomicznych.

Podobnie będzie w tym roku. Z wartych 0,5 mld euro nowych projektów inwestycyjnych podpisanych w I kw. przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, najwięcej – siedem – będzie realizowanych właśnie w motoryzacji. Także w portfelu negocjowanych przez PAiIZ inwestycji branża motoryzacyjna może przynieść największe efekty: 30 projektów, które mogą utworzyć 12,5 tys. etatów, wartych jest 1,9 mld euro.

Reklama
Reklama

Polskie inwestycje zachodnich firm motoryzacyjnych mają wysokie notowania: fabryki Opla w Gliwicach i Fiata w Tychach oceniane są jako najbardziej efektywne w swoich koncernach. Równie dobre oceny zbierają zakłady produkcji części i komponentów.

Przedsiębiorcy uważają jednak, że dla pełnego wykorzystania inwestycyjnego potencjału gospodarki konieczne są elastyczne przepisy dotyczące zatrudnienia. – Potrzebna będzie także większa aktywność samorządów, które powinny stać się biznesowymi partnerami inwestorów lokujących na ich terenie swoje zakłady – podkreśla Deloitte.

Inwestorzy nie ukrywają, że liczą na finansowe wsparcie państwa przy nowych inwestycjach. Tymczasem jak zaznacza Ryszard Jania, prezes firmy Pilkington Automotive Polska, wyróżnionej przez PAIIZ za najlepszą inwestycję 2011 r. (budowę fabryki szyb samochodowych), procedury przyznawania pomocy z budżetu są długie i uciążliwe.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.wozniak@rp.pl

Polska przez 5 – 10 lat będzie atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej. Jednym z najważniejszych atutów stanie się dostępność wykwalifikowanych pracowników i wysokiej klasy menedżerów – takie wyniki przynosi badanie w sektorze samochodowym, jakie przeprowadziła firma doradcza Deloitte.

Ważne dla przedstawicieli sektora okazały się: wzrost gospodarczy, poziom zamożności społeczeństwa i wielkość zadłużenia. Ale jeszcze mocniej podkreślono wagę czynników polityczno-prawnych – stabilności przepisów i stopnia ingerencji władzy w gospodarkę. Dopiero na końcu brane były pod uwagę czynniki techniczne, czyli dostępność nowych technologii.

Reklama
Biznes
Awaria sieci Play. Klienci nie mogą wykonywać połączeń
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
Koniec turystycznego biznesu z Rosją. Republiki bałtyckie zamykają granice
Biznes
UE i Chiny łagodzą napięcia handlowe. Szczyt klimatyczny bez udziału USA?
Biznes
ORLEN napędza transformację w Europie Centralnej
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Cyberatak na polskie biuro podróży. Wyciekły dane klientów
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama