Reklama
Rozwiń
Reklama

Motoryzacja zapewni Polsce nowe inwestycje

Według Deloitte branża będzie przyciągać nowe inwestycje

Publikacja: 17.05.2012 05:07

Nowe projekty obejmą sektor produkcji części i komponentów. Nie ma raczej szans na budowę nowych fab

Nowe projekty obejmą sektor produkcji części i komponentów. Nie ma raczej szans na budowę nowych fabryk samochodów.

Foto: Rzeczpospolita

Polska przez 5 – 10 lat będzie atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej. Jednym z najważniejszych atutów stanie się dostępność wykwalifikowanych pracowników i wysokiej klasy menedżerów – takie wyniki przynosi badanie w sektorze samochodowym, jakie przeprowadziła firma doradcza Deloitte.

Ważne dla przedstawicieli sektora okazały się: wzrost gospodarczy, poziom zamożności społeczeństwa i wielkość zadłużenia. Ale jeszcze mocniej podkreślono wagę czynników polityczno-prawnych – stabilności przepisów i stopnia ingerencji władzy w gospodarkę. Dopiero na końcu brane były pod uwagę czynniki techniczne, czyli dostępność nowych technologii.

Okazuje się więc, że kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców mają te elementy, na które największy wpływ ma państwo.

Branża, mimo osłabiającego ją kryzysu, pozostaje jednym z filarów polskiej gospodarki. Sama wartość ubiegłorocznego eksportu tego przemysłu ma sięgać (dane jeszcze niepotwierdzone) 19 mld euro. W ub.r. była wiodącym sektorem pod względem napływu kapitału w specjalnych strefach ekonomicznych.

Podobnie będzie w tym roku. Z wartych 0,5 mld euro nowych projektów inwestycyjnych podpisanych w I kw. przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, najwięcej – siedem – będzie realizowanych właśnie w motoryzacji. Także w portfelu negocjowanych przez PAiIZ inwestycji branża motoryzacyjna może przynieść największe efekty: 30 projektów, które mogą utworzyć 12,5 tys. etatów, wartych jest 1,9 mld euro.

Reklama
Reklama

Polskie inwestycje zachodnich firm motoryzacyjnych mają wysokie notowania: fabryki Opla w Gliwicach i Fiata w Tychach oceniane są jako najbardziej efektywne w swoich koncernach. Równie dobre oceny zbierają zakłady produkcji części i komponentów.

Przedsiębiorcy uważają jednak, że dla pełnego wykorzystania inwestycyjnego potencjału gospodarki konieczne są elastyczne przepisy dotyczące zatrudnienia. – Potrzebna będzie także większa aktywność samorządów, które powinny stać się biznesowymi partnerami inwestorów lokujących na ich terenie swoje zakłady – podkreśla Deloitte.

Inwestorzy nie ukrywają, że liczą na finansowe wsparcie państwa przy nowych inwestycjach. Tymczasem jak zaznacza Ryszard Jania, prezes firmy Pilkington Automotive Polska, wyróżnionej przez PAIIZ za najlepszą inwestycję 2011 r. (budowę fabryki szyb samochodowych), procedury przyznawania pomocy z budżetu są długie i uciążliwe.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.wozniak@rp.pl

Polska przez 5 – 10 lat będzie atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej. Jednym z najważniejszych atutów stanie się dostępność wykwalifikowanych pracowników i wysokiej klasy menedżerów – takie wyniki przynosi badanie w sektorze samochodowym, jakie przeprowadziła firma doradcza Deloitte.

Ważne dla przedstawicieli sektora okazały się: wzrost gospodarczy, poziom zamożności społeczeństwa i wielkość zadłużenia. Ale jeszcze mocniej podkreślono wagę czynników polityczno-prawnych – stabilności przepisów i stopnia ingerencji władzy w gospodarkę. Dopiero na końcu brane były pod uwagę czynniki techniczne, czyli dostępność nowych technologii.

Reklama
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Zarobki w służbie cywilnej, dronowa ofensywa UE i oferta Orlenu dla Azotów
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama