Ford i Volkswagen zmonopolizowały firmowe floty

Najpopularniejszym samochodem w polskich przedsiębiorstwach jest ford i volkswagen

Publikacja: 19.05.2012 13:17

Ford i Volkswagen zmonopolizowały firmowe floty

Foto: Bloomberg

Polscy przedsiębiorcy najchętniej jeżdżą niemieckimi samochodami. Najpopularniejszą marką jest Ford, najchętniej używanym modelem skoda octavia, produkowana przez koncern Volskwagena. W 127 największych polskich przedsiębiorstwach używanych jest 1,6 mln pojazdów.

Raport o stanie firmowych samochodów przygotowała dla „Rz" wywiadownia gospodarcza Soliditet Polska z Grupy Bisnode. Wynika z niego, że w końcu ubiegłego roku w przedsiębiorstwach zarejestrowanych było 116,4 tys. fordów, 103,5 tys. volkswagenów, 98,7 tys. renaultów. Na kolejnych miejscach znalazły się takie marki jak Mercedes, Skoda, Fiat, Opel oraz Toyota, następnie Peugeot oraz Citroen. - Pierwszych dziesięć najpopularniejszych marek kupowanych przez przedsiębiorców stanowi niemal połowę wszystkich zarejestrowanych pojazdów w Polsce – mówi Tomasz Starzyk, analityk Soliditet Polska.

W preferowanych przez firmy modelach skoda octavia wyprzedza forda focusa, którego goni skoda fabia. Niewiele dalej za nią jest najważniejszy model Opla – kompaktowa astra. Liczba zakupionych przez firmy każdego z tych trzech ostatnich samochodów przekracza 30 tys. (octavia jest poza zasięgiem - to prawie 43 tys. aut). Znacznie mniejszym powodzeniem – nieco ponad 20 tys. – cieszą się kolejne w rankingu modele klasy średniej: volkswagen passat oraz ford mondeo. Dopiero za nimi są auta małe: fiat panda oraz toyota yaris.

Co z autami dostawczymi? Tu bezapelacyjnym liderem jest ford transit. Na koniec 2011 roku liczba rejestracji tego auta przekroczyła 30 tys. Drugim pod względem popularności modelem jest citroen berlingo, a pierwszą trójkę zamyka mercedes sprinter. - Na uwagę zasługuje auto polskiej produkcji FS-lublin, które uplasowało się na wysokiej szóstej pozycji, pozostawiając w tyle tak renaulta kangoo czy fiata ducato – podkreśla Starzyk.

Dotychczasowa praktyka wskazuje, że mimo kryzysu na rynku motoryzacyjnym, firmowe floty aut będą dalej rosnąć. Z ubiegłorocznego badania Corporate Vehicle Observatory (CVO), międzynarodowej branżowej instytucji badawczej działającej w 14 krajach europejskich wynika, że 42 proc. odpowiedzialnych za firmowe samochody menedżerów polskich firm prognozuje zwiększenie swojej floty w ciągu najbliższych trzech lat. Z kolei tylko 1 proc. zakłada, że będzie odwrotnie. To najlepszy wynik od 2008 roku. Zarazem zdecydowanie lepszy od prognoz w innych krajach UE, gdzie wzrost firmowych flot zakłada 25 proc. badanych, natomiast aż 10 proc. spodziewa się ich redukcji.

Z kolei instytut Keralla Research zakłada, że coraz więcej przedsiębiorstw będzie decydowało się na wynajmowanie samochodów służbowych od wyspecjalizowanych firm sektora Car Fleet Management. Największym powodzeniem wśród przedsiębiorstw decydujących się na wynajem floty cieszy się tzw. leasing operacyjny, gdzie zewnętrzna firma nie tylko dostarcza samochody, ale także serwisuje je, ubezpiecza, a później wymienia na nowe. W takiej formie wynajmowanych jest już ponad 111 tys. służbowych aut. Decydują się na nią zwłaszcza duże i średnie przedsiębiorstwa.

– Wszystko wskazuje, że wynajem samochodów służbowych jest coraz powszechniejszym narzędziem usprawniającym działalność biznesu – mówi Katarzyna Pydych, dyrektor generalny Keralla Research. Instytut zapytał największe firmy zajmujące się w Polsce wynajmowaniem aut o prognozę na rok 2012: przeważała opinia, że rynek wzrośnie jeszcze bardziej – o 10-11 proc.

Ale rozwijający się wynajem aut nie uniknie prawdopodobnie wstrząsów. Keralla Research zakłada także możliwość osłabienia popytu, czego powodem byłaby tendencja do ciecia kosztów z powodu wzrostu cen paliw i ubezpieczeń. Jednym ze sposobów jest dłuższe eksploatowanie aut flotowych: standardowym okresem są trzy lata, ale część przedsiębiorstw wydłużyło ten okres nawet do pięciu lat.

Polscy przedsiębiorcy najchętniej jeżdżą niemieckimi samochodami. Najpopularniejszą marką jest Ford, najchętniej używanym modelem skoda octavia, produkowana przez koncern Volskwagena. W 127 największych polskich przedsiębiorstwach używanych jest 1,6 mln pojazdów.

Raport o stanie firmowych samochodów przygotowała dla „Rz" wywiadownia gospodarcza Soliditet Polska z Grupy Bisnode. Wynika z niego, że w końcu ubiegłego roku w przedsiębiorstwach zarejestrowanych było 116,4 tys. fordów, 103,5 tys. volkswagenów, 98,7 tys. renaultów. Na kolejnych miejscach znalazły się takie marki jak Mercedes, Skoda, Fiat, Opel oraz Toyota, następnie Peugeot oraz Citroen. - Pierwszych dziesięć najpopularniejszych marek kupowanych przez przedsiębiorców stanowi niemal połowę wszystkich zarejestrowanych pojazdów w Polsce – mówi Tomasz Starzyk, analityk Soliditet Polska.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?