Pierwsze trzy miesiące 2012 roku to czas triumfu smartfonów, których udział w sprzedaży wszystkich telefonów komórkowych wzrósł w Polsce do 47 proc. To o 18 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2011 roku – podaje najnowszy raport Mobile Phone Tracker firmy analitycznej IDC . Jednocześnie Polacy kupili o 47 proc. mniej zwykłych telefonów komórkowych niż przed rokiem. W sumie w pierwszym kwartale 2012 roku znalazło u nas nabywców 2,2 mln urządzeń – i smartfonów, i telefonów z niższej półki.
- Gonimy Europę Zachodnią, jeśli chodzi o udział smartfonów w ogólnej sprzedaży telefonów komórkowych, ale myślę, że pozostajemy nieco w tyle z powodu słabszej siły nabywczej. Tam zaawansowany technicznie smartfon nie stanowi równowartości jednej średniej pensji – powiedział „Rz" Marek Kujda, analityk IDC.
Tym, co zasadniczo odróżnia nasz rynek od rynków zachodnich, jest sposób korzystania ze smartfona – w Polsce pełnię jego funkcji (a więc przeglądanie poczty, stron WWW czy korzystanie z aplikacji mobilnych) wykorzystuje co najwyżej 17 proc. użytkowników. Takie wyniki uzyskał Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w październiku 2011 roku podczas badania przeprowadzonego wśród internautów.
- Wciąż istnieje spora grupa właścicieli smartfonów, którzy nie posiadają wykupionego pakietu danych i używają tych urządzeń głównie do dzwonienia i SMS-owania – przyznaje Marek Kujda.
Pozycję lidera na polskim rynku zajmuje Samsung, który po raz pierwszy wysunął się na szczyt rankingu – detronizując Nokię - w poprzednim kwartale. Koreańska firma sprzedała w pierwszych trzech miesiącach tego roku aż 1 mln telefonów komórkowych na polskim rynku.