Szybko przybywa hoteli nad polskim morzem

Budują międzynarodowe sieci oraz polskie firmy. Nowe inwestycje w turystykę napędza szybki rozwój gospodarczy całego regionu

Publikacja: 24.05.2012 03:29

Szybko przybywa hoteli nad polskim morzem

Foto: Fotorzepa, Darek Gorajski DG Darek Gorajski

Biznes turystyczny na Wybrzeżu kręci się coraz szybciej. W Świnoujściu otwarto w kwietniu ekonomiczny hotel w sieci Hiltona – Hampton by Hilton, a spółka Zdrojowa Invest planuje budowę dużego kompleksu hotelowo-apartamentowego.

W Międzyzdrojach na przełomie lipca i sierpnia otwiera się budowany przez firmę deweloperską Qualia Development hotel Golden Tulip Międzyzdroje Residence. W Ustroniu Morskim inwestycja Zdrojowej Invest przyjmie pierwszych gości w 2013 r., a jeszcze w tym roku kolejny hotel sieciowy uruchomiony zostanie w Łebie. Co w Gdańsku? Tu w przyszłym miesiącu zacznie działać hotel Gran Cru należący do sieci Dobry Hotel oraz hotel Fahrenheit. Ponadto trwa budowa kolejnego obiektu

Qualia, który będzie funkcjonował pod marką Golden Tulip i zostanie otwarty w połowie przyszłego roku.

– Rozwój infrastruktury hotelowej zwiększy atrakcyjność poszczególnych miejscowości jako kierunków turystycznych. Widać to na przykładzie Kołobrzegu, gdzie liczba Polaków korzystających z hoteli wzrosła w latach 2007 – 2010 o 140 proc. – mówi Janusz Mitulski, partner w branżowej firmie doradczej Horwath HTL.

Według analiz branżowego e-hotelarstwa w pierwszej połowie 2007 roku w województwie pomorskim było 113 hoteli, natomiast w pierwszym kwartale obecnego roku – już 158. W tym samym czasie liczba pokoi hotelowych podskoczyła z 5,7 tys. do 8 tys. Poniesione na ten wzrost nakłady szacuje się na ok. 800 mln zł.

Inwestycje rosną we wszystkich segmentach. Od połowy do końca ubiegłej dekady liczba 3-gwiazdkowych hoteli w północnej części Polski wzrosła z 65 do 88, natomiast 2-gwiazdkowych z 65 do 78. Największy skok dokonał się jednak w grupie hoteli 4- i 5-gwiazdkowych: liczba tych pierwszych wzrosła przeszło dwukrotnie – z 12 do 25. Natomiast o ile w grupie hoteli 5-gwiazdkowych w 2006 roku były tylko dwa hotele, to cztery lata później już siedem.

Według Horwath HTL nowe inwestycje w turystykę i usługi nakręca jednak przede wszystkim rozwój gospodarczy regionu. Przykładem jest Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna: tylko w pierwszym kwartale zaplanowane nakłady inwestycyjne wzrosły tutaj do 300 mln zł w porównaniu z 45,5 mln w pierwszych trzech miesiącach 2011 r. A z rozmów, jakie strefa prowadzi z inwestorami, wynika, że ten rok może się okazać  lepszy niż poprzedni. Według Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) także w tej branży mocno rosną notowania Trójmiasta. W tym roku swoje centra ulokowały tu m.in. koncerny Bayer oraz Metsa Group. – Nasz potencjał to m.in. silny ośrodek akademicki i duża podaż nieruchomości biurowych – mówi „Rz" Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora instytucji Invest In Pomerania zajmującej się ściąganiem na Pomorze inwestycji. Zdaniem Teresy Kamińskiej, prezesa Pomorskiej SSE, mechanizm rozwoju sam się już nakręca: – Wzrost inwestycji i napływ przedsiębiorców zwiększył zapotrzebowanie na podniesienie komfortu życia, więc pojawiły się nowe hotele, restauracje, ośrodki spa czy szkoły z zajęciami w języku angielskim. A to z kolei przyciąga kolejne inwestycje – tłumaczy Kamińska

Popularność Bałtyku będzie podnosić niewątpliwie rozwój infrastruktury. – W naszej ocenie turystycznie najwięcej zyska Trójmiasto, które będzie najlepiej skomunikowane – twierdzi Mitulski.

Frekwencja w poszczególnych kurortach Wybrzeża zależy także od możliwości dotarcia do nich samolotem. Dlatego już od dłuższego czasu zyskują miejscowości w okolicach aglomeracji trójmiejskiej, a także Międzyzdroje i Świnoujście. Trend będzie widoczny również w kolejnych latach. Według Horwath HTL liczba pasażerów na gdańskim lotnisku będzie rosnąć szybciej niż do tej pory. Jeśli trzy lata temu nie przekraczała 2 mln, to w 2012 r. ma zbliżyć się do 3 mln, a w roku 2016 dojść do 5 mln.

Rozbudowa bazy rozrywkowej widoczna jest nie tylko w Trójmieście, ale na całym Wybrzeżu. Jeszcze w tym roku w Słupsku ma powstać aquapark, podobne obiekty pojawią się w 2014 roku w Koszalinie i w 2016 roku w Szczecinie. W przyszłym roku w Gdańsku zacznie działać Teatr Szekspirowski, a za pięć lat atrakcją Świnoujścia stanie się molo.

Andrzej Szafrański, analityk portalu e-hotelarstwo

Wśród inwestycji w kurortach, poza Świnoujściem, brakuje trochę dużych obiektów czy raczej kombinatów o charakterze wypoczynkowo- -rozrywkowym. Takich jak chociażby ośrodki Gołębiewskiego w Mikołajkach czy Wiśle, które pozwalają zniwelować efekt nadal silnej nad Bałtykiem sezonowości. To ona bowiem jest najgorszym wrogiem inwestorów. Zresztą nie tylko polskich, bo z problemami z frekwencją, szczególnie po sezonie letnim, borykają się hotelarze sąsiadującego z Polską powiatu Vorpommern-Greifswald w Niemczech.

Kondycja branży jest coraz lepsza

Sektor hotelarski coraz bardziej się ożywia. W ubiegłym roku frekwencja w polskich hotelach zwiększyła się o 7,6 proc. To dobry wynik na tle Unii Europejskiej, gdzie według Eurostatu liczba gości hotelowych wzrosła średnio o 3,8 proc. Hotele odnotowały także wysoki, 9-procentowy, wzrost gości z Polski. Ten trend widoczny jest w branży już od kilku lat, a w latach 2005 – 2010 udział Polaków korzystających z hoteli 4 – 5-gwiazdkowych wzrósł z 28 do 42 proc. Dla branży to dobry prognostyk: im większy odsetek gości krajowych, tym większa stabilność przychodów. Ale branża wciąż pozostaje rozdrobniona. Blisko 87 proc. hoteli to obiekty niezależne. W rezultacie przeciętny hotel w Polsce ma zaledwie 50 pokoi. Przy czym hotele sieciowe mają średnio po 100 pokoi, a niezależne po 38, co jest wynikiem poniżej granicy opłacalności biznesowej. W dodatku ponad 95 proc. hoteli jest zarządzanych przez właścicieli. Brak zaś wydzielenia zarządzania od majątku utrudnia ich sprzedaż. Rozwój branży przyniesie wzrost zatrudnienia. Tylko w ostatnich miesiącach powstało blisko 60 nowych hoteli liczących ok. 3 tys. pokoi, co przełoży się na ponad pół tysiąca nowych etatów. W kolejnych latach, głównie dzięki inwestycjom wielkich sieci, liczba miejsc pracy znacznie wzrośnie.

Biznes turystyczny na Wybrzeżu kręci się coraz szybciej. W Świnoujściu otwarto w kwietniu ekonomiczny hotel w sieci Hiltona – Hampton by Hilton, a spółka Zdrojowa Invest planuje budowę dużego kompleksu hotelowo-apartamentowego.

W Międzyzdrojach na przełomie lipca i sierpnia otwiera się budowany przez firmę deweloperską Qualia Development hotel Golden Tulip Międzyzdroje Residence. W Ustroniu Morskim inwestycja Zdrojowej Invest przyjmie pierwszych gości w 2013 r., a jeszcze w tym roku kolejny hotel sieciowy uruchomiony zostanie w Łebie. Co w Gdańsku? Tu w przyszłym miesiącu zacznie działać hotel Gran Cru należący do sieci Dobry Hotel oraz hotel Fahrenheit. Ponadto trwa budowa kolejnego obiektu

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki