Chińczykom bardzo zależy na Saabie

Firma Youngman Lotus z Zhejiangu zaproponowała więcej za zbankrutowanego Saaba tuż po informacji ze Sztokholmu, że rząd Szwecji jest gotów przejąć dwa działy firmy motoryzacyjnej

Publikacja: 10.06.2012 16:34

Chińczykom bardzo zależy na Saabie

Foto: Bloomberg

Chińczycy proponują teraz 5 mld koron (700 mln dolarów), podczas gdy w pierwszej ofercie z lutego dawali 3 mld — podał dziennik „Svenska Dagbladet". — Nasza skorygowana oferta dotyczy wszystkich części majątku upadłościowego Saaba, także działu części zamiennych — cytuje dziennik przedstawiciela Youngmana, Johana Nylena. — Youngman jest absolutnie przekonany, że proponuje najwięcej, a ze względu na to, że wykazaliśmy dostęp do pieniędzy, Youngman powinien być w dogodnej pozycji — dodał.

Firma samochodowa z Zhegjiangu stara się od początku przejąć kontrolę nad Saabem, kiedy ta słynna marka zaczęła mieć problemy w 2010 r., ale natrafiła na różne przeszkody, z których największą okazała się zgoda dawnego właściciela Saaba, General Motors.

Kupno Saaba dałoby jej dostęp do technologii, znacznie bardziej zaawansowanej od tej, jaką ma teraz, ale właśnie na to nie chciał zgodzić się koncern z USA. Kupno pozwoliłoby ponadto rywalizować z Geely Automobile Holdings, która w 2010 r. kupiła od Forda markę Volvo i przystąpiła do jej odradzania.

Youngman ogłosiła o podwyższeniu swej oferty w kilka godzin po informacji, że rząd Szwecji jest gotów przejąć od Saaba jego działy części zamiennych Saab Parts i narzędzi Saab Automobile Tools, zgłoszonych jako zastaw pod pożyczkę gwarantowaną przez skarb państwa.

Pod koniec 2011 r. Saab ogłosił utratę płynności, bo nie był w stanie spłacić długu 13 mld koron (1,8 mld dolarów), w tym ok. 2,2 mld szwedzkiemu urzędowi długów. Likwidatorzy masy upadłościowej usiłowali sprzedać aktywa tej firmy, ale ciężko było znaleźć chętnego do zapłacenia takiej sumy, aby dostać zgodę urzędu długów. Urzędowi zależy z kolei na odzyskaniu wszystkich pieniędzy podatników.

Nylen wyjaśnił, że nowa oferta Youngmana oznacza, iż skarb państwa otrzyma w całości należny mu dług, czyli 2,2 mld koron.

Wcześniej szef urzędu, Bo Lundgren oświadczył, że sprzedaż Saaba w całości jest nadal najlepszym rozwiązaniem, ale rząd może przejąć dział części zamiennych, jeśli nie uda się sprzedać wszystkiego razem za dobrą cenę. Urząd długów przejął udziały w dziale części Saaba, firmie córce Saab Automobile oraz w dziale narzędzi jako zastaw za udzielenie gwarancji pożyczki 400 mln euro od EBI dla Saab Automobile. Później zmniejszono ją do 280 mln, a Saab wykorzystał 217 mln. Na początku roku urząd spłacił EBI i oświadczył, że zastaw jest więcej wart od spłaconej pożyczki.

Lundgren wyjaśnił teraz, że istnieje możliwość odzyskania w ciągu 7-8 lat pieniędzy podatników ze sprzedaży udziałów w dziale narzędzi i z zysków działu części zamiennych.

Przejęcie części Saaba świadczyłoby o zmianie stanowiska rządu w Sztokholmie, który dotąd nie chciał angażować się w sprawę dotyczącą wyłącznie biznesu. Teraz rząd przygotowuje aktywnie sprzedaż aktywów państwa, m.in. producenta wódki Absolut Vin& Sprit, chce zmniejszyć stan posiadania w banku Nordea i w operatorze TeliaSonera.

Chińczycy proponują teraz 5 mld koron (700 mln dolarów), podczas gdy w pierwszej ofercie z lutego dawali 3 mld — podał dziennik „Svenska Dagbladet". — Nasza skorygowana oferta dotyczy wszystkich części majątku upadłościowego Saaba, także działu części zamiennych — cytuje dziennik przedstawiciela Youngmana, Johana Nylena. — Youngman jest absolutnie przekonany, że proponuje najwięcej, a ze względu na to, że wykazaliśmy dostęp do pieniędzy, Youngman powinien być w dogodnej pozycji — dodał.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 w 2024 r.
Biznes
Będzie więcej pieniędzy na zbrojenia w UE? "Wielki wybuch" na obronność
Biznes
Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Biznes
Co przewiduje traktat UE-Mercosur? Na pewno dalsze spory i protesty