Walka o rynek telewizorów OLED nabiera tempa

Mający kłopoty japońscy producenci elektroniki chcą wspólnie rozwijać technologię telewizorów OLED i w przyszłym roku wprowadzić ją do masowej produkcji

Publikacja: 25.06.2012 16:10

Walka o rynek telewizorów OLED nabiera tempa

Foto: Bloomberg

Rywalizujący ze sobą Sony i Panasonic zapowiedzieli dzisiaj, że będą współpracować  nad rozwojem technologii OLED (Organic Light-Emitting Diode, dioda organiczna emitująca światło). Dzięki kooperacji japońskie firmy chcą skuteczniej konkurować na rynku telewizorów nowej generacji z koreańskimi Samsungiem i LG.

Najważniejszą zaletą  technologii OLED jest brak konieczności instalowania dodatkowego oświetlenia, które jest niezbędne do podwyższenia jasności obrazu w przypadku telewizorów plazmowych i LCD. Cecha ta powoduje, że telewizory OLED pobierają mniej energii i zajmują mniej miejsca; grubość takiego urządzenia ma wynosić tylko 5 mm. Jednakże obecny poziom rozwoju tej technologii nie zapewnia wysokiej żywotność takich odbiorników, która jest mniejsza niż w przypadku telewizorów plazmowych i LCD.

Eksperci uważają, że palmę pierwszeństwa na rynku telewizorów OLED zdobędzie ten producent, który jako pierwszy będzie w stanie produkować na masową skalę telewizory o przystępnej cenie przyciągającej klientów. Sony i Panasonic zapowiedziały chęć wprowadzenia telewizorów z organicznymi diodami do masowej produkcji w przyszłym roku.

Zarówno Samsung jak i LG przedstawiły swoje 55-calowe OLED-owe prototypy, które mają wejść do sprzedaży jeszcze w tym roku, a ich cena ma wynosić ok. 10 tys. dol. Jest to około czterokrotnie więcej, niż kosztuje porównywalny model LCD. Jeden ze specjalistów LG stwierdził, że według badania przeprowadzonego przez jego firmę, klienci zaczną kupować telewizory OLED, kiedy ich cena spadnie do poziomu ok. 130-140 proc. ceny odbiorników LCD. Jak szacuje instytut badawczy IHS, w ciągu 3 lat sprzedaż telewizorów nowej generacji może wzrosnąć z tegorocznych 34 tys. do 2,1 mln.

Sony jest pionierem technologii OLED, która obok mniejszego zużycia energii charakteryzuje się  również wysoką ostrością obrazu i szybkim odświeżaniem. Japończycy sprzedali swój pierwszy telewizor tego typu w 2007 r., ale po trzech latach wstrzymali produkcję z powodu kryzysu. Jednak dla najbardziej zamożnych klientów Sony nadal wytwarza telewizory oparte na OLED kosztujące nawet 26 tys. dol. Panasonic zainwestuje ok. 370 mln dol. w swoją fabrykę w Himeji w zachodniej Japonii, gdzie stanie testowa linia produkcyjna telewizorów z organicznymi diodami.

Obecnie Sony i Panasonic są  w poważnych tarapatach. Ci giganci elektroniki użytkowej byli niegdyś  symbolem innowacji i najnowszych technologii, ale w ostatnich latach obie firmy zanotowały gigantyczne straty.

Na początku czerwca akcje Sony spadły na tokijskiej giełdzie poniżej 1000 jenów do najniższego poziomu od ponad 30 lat. Na początku XXI wieku spółka wyceniana była na ponad 140 mld dol., obecnie jej kapitalizacja wynosi zaledwie 13 mld dol. Największy uszczerbek firma poniosła na swoim oddziale produkującym telewizory, który w minionej dekadzie przyniósł 12 mld dol. straty. W minionym roku Sony zanotowało stratę wynoszącą 5,7 mld dolarów. Sytuacja Panasonica jest równie zła. Wartość jego akcji runęła przed trzema tygodniami do 570 jenów, najniższego poziomu od 1980 r. Zeszłoroczna strata firmy sięgnęła niemal 9,7 mld dol.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się