Rywalizujący ze sobą Sony i Panasonic zapowiedzieli dzisiaj, że będą współpracować nad rozwojem technologii OLED (Organic Light-Emitting Diode, dioda organiczna emitująca światło). Dzięki kooperacji japońskie firmy chcą skuteczniej konkurować na rynku telewizorów nowej generacji z koreańskimi Samsungiem i LG.
Najważniejszą zaletą technologii OLED jest brak konieczności instalowania dodatkowego oświetlenia, które jest niezbędne do podwyższenia jasności obrazu w przypadku telewizorów plazmowych i LCD. Cecha ta powoduje, że telewizory OLED pobierają mniej energii i zajmują mniej miejsca; grubość takiego urządzenia ma wynosić tylko 5 mm. Jednakże obecny poziom rozwoju tej technologii nie zapewnia wysokiej żywotność takich odbiorników, która jest mniejsza niż w przypadku telewizorów plazmowych i LCD.
Eksperci uważają, że palmę pierwszeństwa na rynku telewizorów OLED zdobędzie ten producent, który jako pierwszy będzie w stanie produkować na masową skalę telewizory o przystępnej cenie przyciągającej klientów. Sony i Panasonic zapowiedziały chęć wprowadzenia telewizorów z organicznymi diodami do masowej produkcji w przyszłym roku.
Zarówno Samsung jak i LG przedstawiły swoje 55-calowe OLED-owe prototypy, które mają wejść do sprzedaży jeszcze w tym roku, a ich cena ma wynosić ok. 10 tys. dol. Jest to około czterokrotnie więcej, niż kosztuje porównywalny model LCD. Jeden ze specjalistów LG stwierdził, że według badania przeprowadzonego przez jego firmę, klienci zaczną kupować telewizory OLED, kiedy ich cena spadnie do poziomu ok. 130-140 proc. ceny odbiorników LCD. Jak szacuje instytut badawczy IHS, w ciągu 3 lat sprzedaż telewizorów nowej generacji może wzrosnąć z tegorocznych 34 tys. do 2,1 mln.
Sony jest pionierem technologii OLED, która obok mniejszego zużycia energii charakteryzuje się również wysoką ostrością obrazu i szybkim odświeżaniem. Japończycy sprzedali swój pierwszy telewizor tego typu w 2007 r., ale po trzech latach wstrzymali produkcję z powodu kryzysu. Jednak dla najbardziej zamożnych klientów Sony nadal wytwarza telewizory oparte na OLED kosztujące nawet 26 tys. dol. Panasonic zainwestuje ok. 370 mln dol. w swoją fabrykę w Himeji w zachodniej Japonii, gdzie stanie testowa linia produkcyjna telewizorów z organicznymi diodami.