Według kryteriów badaczy Nielsena, sklepy wielkoformatowe to hipermarkety, czyli placówki o powierzchni powyżej 2,5 tys. m kw., oraz supermarkety, liczące od 301 do 2,5 tys. m kw. W tej drugiej kategorii mieści się większość sklepów dyskontowych.
"Wielki format zyskuje na znaczeniu w sprzedaży produktów spożywczych oraz stanowi ponad połowę sprzedaży koszyka chemicznego" - przekazała PAP analizująca wyniki badań Anna Szymańska z Nielsena.
Jak wskazała, tego rodzaju sklepy w ubiegłym roku sprzedały 50 proc. wszystkich towarów spożywczych, podczas gdy w roku 2010 było to o 3 punkty procentowe mniej. "Cały ten wzrost został wygenerowany wyłącznie przez sieci dyskontowe" - podkreśliła.
W przypadku tzw. koszyka chemicznego udział sklepów wielkoformatowych w całości zakupów Polaków wyniósł 52 proc., czyli tyle, ile rok wcześniej. "Tutaj także obserwujemy wzrost znaczenia dyskontów, podczas gdy pozostałe kanały wielkoformatowe tracą na znaczeniu" - zauważyła Szymańska.
Hipermarketów w ciągu 2011 roku przybyło 7 proc., a supermarketów - 8 proc. W przypadku sklepów dyskontowych o powierzchni powyżej 300 m kw. wzrost sięgnął 13 proc. Nielsen jako najbardziej dynamiczne wymienia tu sieci handlowe: Biedronka, Lidl, Netto i Aldi.