Reklama

Coraz trudniej w skrzydlatej Europie

Linie lotnicze zmniejszają przewozy, zwalniają nawet firmy w Azji

Publikacja: 03.07.2012 01:06

Coraz trudniej w skrzydlatej Europie

Foto: Bloomberg

Wszyst­ko wska­zu­je, że speł­ni się naj­czar­niej­szy sce­na­riusz Mię­dzy­na­ro­do­we­go Sto­wa­rzy­sze­nia Prze­woź­ni­ków Po­wietrz­nych (IATA). Po ze­szło­rocz­nej za­pa­ści od­bu­do­wu­ją się je­dy­nie prze­woź­ni­cy z Bli­skie­go Wscho­du. Naj­trud­niej jest w Eu­ro­pie, cho­ciaż ruch lot­ni­czy na­dal nie­znacz­nie ro­śnie.

Za­bój­cze ce­ny pa­liw

W ze­szłym ty­go­dniu zban­kru­to­wa­ła już dziewiąta w tym ro­ku li­nia lot­ni­cza w Eu­ro­pie – fiń­ski re­gio­nal­ny prze­woź­nik Air Fin­land, któ­ra po­zo­sta­wi­ła na lot­ni­skach ty­siąc pa­sa­że­rów. Ich po­wrót miał zo­stać zor­ga­ni­zo­wa­ny i opła­co­ny przez fiń­ski Urząd Ochro­ny Kon­su­men­tów.

Za­rząd ban­kru­ta tłu­ma­czył fa­tal­ną sy­tu­ację fi­nan­so­wą li­nii bar­dzo wy­so­ki­mi ce­na­mi pa­liw, ostrą kon­ku­ren­cją na ryn­ku oraz zbyt wy­so­ką po­da­żą miejsc w sa­mo­lo­tach na ryn­ku eu­ro­pej­skim. – Nie­ste­ty nie uda­ło nam się za­pew­nić fi­nan­so­wa­nia, więc zo­sta­li­śmy zmu­sze­ni do prze­rwa­nia dzia­łal­no­ści – tłu­ma­czył pre­zes Air Fin­land Mi­ka He­le­nius. Przewoźnik la­tał nie tyl­ko po Skan­dy­na­wii, ale i do Ali­can­te, Ma­la­gi, An­ta­lii, na Ma­de­rę, do Gre­cji, Du­ba­ju i na Wy­spy Ka­na­ryj­skie. Wła­ści­cie­la­mi li­nii byli Ber­ling Ca­pi­tal Ltd i gru­pa in­we­sto­rów in­dy­wi­du­al­nych.

Po­dob­ny los cze­kał­by na­ro­do­we­go prze­woź­ni­ka mal­tań­skie­go Air Mal­ta, gdy­by rząd w ostat­niej chwi­li nie zdo­łał uzy­skać zgo­dy Bruk­se­li na wspar­cie li­nii kwo­tą 130 mi­lio­nów eu­ro. Air Mal­ta jest li­nią pań­stwo­wą i za pie­nią­dze rzą­du roz­pocz­nie te­raz re­struk­tu­ry­za­cję.

W kło­po­ty fi­nan­so­we wpa­dły rów­nież cze­skie li­nie CSA. W ogło­szo­nych wła­śnie wy­ni­kach za 2011 rok od­no­to­wa­ły stra­tę trzy­krot­nie więk­szą niż w 2010 ro­ku – 11,6 mln dol. (241 mln ko­ron). Ja­ko po­wo­dy tak złych wy­ni­ków Cze­si po­da­ją – jak in­ne li­nie – wy­so­kie kosz­ty pa­li­wa, na któ­re wy­dat­ki sko­czy­ły o 40 proc., i ko­niecz­ność ure­gu­lo­wa­nia za­le­głych zo­bo­wią­zań fi­nan­so­wych za le­asing sa­mo­lo­tów. Zmniej­szy­ły się jed­nak zna­czą­co rów­nież przy­cho­dy li­nii, do 16,9 mld ko­ron z 21,4 mld w ro­ku 2010.

Reklama
Reklama

Cze­ka­nie na in­we­sto­ra

CSA, po­dob­nie jak LOT, są wła­śnie w trak­cie głę­bo­kiej re­struk­tu­ry­za­cji. Jak in­for­mu­je pre­zes prze­woź­ni­ka Phi­lip­pe Mo­re­els, li­nia zdo­ła­ła w ubie­głym ro­ku zmniej­szyć kosz­ty za­trud­nie­nia o jed­ną trze­cią, a siat­kę po­łą­czeń zmniej­szy­ła o pra­wie 20 proc. Je­śli cho­dzi o licz­bę sa­mo­lo­tów, to, jak mó­wi pre­zes, „po­wró­ci­ła ona do sta­nu od­po­wia­da­ją­ce­go po­ten­cja­ło­wi ma­łe­go lo­kal­ne­go ryn­ku". Mo­re­els z ża­lem za­uwa­ża, że w ro­ku 2011 nie uda­ło się prze­pro­wa­dzić wszyst­kich nie­zbęd­nych zmian, co od­bi­ło się na wy­ni­kach. – Ten rok też nie bę­dzie do­bry, po­nie­waż wy­so­kie kosz­ty w cią­gu czte­rech pierw­szych mie­się­cy 2012 r. prak­tycz­nie wy­eli­mi­no­wa­ły wszyst­kie ko­rzy­ści pły­ną­ce z re­struk­tu­ry­za­cji. – W tej sy­tu­acji nie ma in­ne­go wyj­ścia, jak sku­pić się na dal­szym cię­ciu kosz­tów – mó­wi pre­zes CSA.

Ta li­nia, tak sa­mo jak PLL LOT, por­tu­gal­ski TAP, skan­dy­naw­ski SAS oraz ir­landz­ki Aer Lin­gus, cze­ka na pry­wa­ty­za­cję. W naj­lep­szej sy­tu­acji jest li­nia por­tu­gal­ska, któ­ra ma i zy­ski, i chęt­nych do jej prze­ję­cia. LOT po­pra­wia wy­ni­ki fi­nan­so­we, ale po­ten­cjal­ny in­we­stor – Tur­kish Air­li­nes, zre­zy­gno­wał z prze­ję­cia na­sze­go prze­woź­ni­ka i te­raz przy­mie­rza się do in­we­sty­cji w Aer Lin­gu­sa. Na SAS, któ­ry na­le­ży do trzech skan­dy­naw­skich rzą­dów – Da­nii, Szwe­cji i Nor­we­gii, na ra­zie chęt­nych nie ma.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama