Przetarg za 3 mld zł na celowniku Eurocoptera

Eurocopter, największy na świecie producent śmigłowców, szuka u nas partnerów przemysłowych, którzy pomogą mu wygrać helikopterowy przetarg dla polskiej armii

Publikacja: 05.07.2012 17:03

Cougar

Cougar

Foto: spółka

Wojsko, które przygotowuje właśnie techniczne wymagania do konkursu na zakup pierwszych 26 śmigłowców dla sił zbrojnych RP oczekuje, że nowe warte ok. 3 mld zł helikoptery będą produkowane, lub przynajmniej montowane w kraju. Dwaj wielcy rywale Euroocoptera w  tym samym przetargu: włosko – brytyjska Agusta Westland i amerykański Sikorsky Aircraft już wcześniej zainwestowali w przejęcie i rozwój lotniczych zakładów w Świdniku i Mielcu. Francusko - niemiecko- hiszpański koncern chciałby zneutralizować tę przewagę konkurentów.

Państwowe spółki na celowniku

Według informacji „Rz" przedstawiciele Eurocoptera rozmawiali już z kilkoma państwowymi zakładami lotniczymi o warunkach przyszłej współpracy. Strony nie ujawniają biznesowych szczegółów planowanych przedsięwzięć. Według naszych ustaleń, rodzime firmy są zainteresowane inwestycjami potentata.

– Nie dziwię się entuzjazmowi prezesów spółek, jest szansa na cenną współpracę z największym światowym graczem w branży śmigłowcowej i przemysłową obecność na polskim rynku całej trójki helikopterowych gigantów - mówi Bartosz Głowacki ekspert lotniczy pisma Skrzydlata Polska.

- Eurocopter oczekuje na wymagania przetargowe z Ministerstwa Obrony Narodowej. Rozumiemy, że w tej dokumentacji mogą zostać ujęte pewne wskazówki dotyczące oczekiwanego poziomu współpracy z krajowym przemysłem. Dołożymy wszelkich starań, aby  im sprostać – zapewnia Olivier Michalon, wiceprezes firmy Eurocopter na Europę i Azję Środkową.

Śmigłowce dla świata

Jerzy Gruszczyński szef pisma Lotnictwo twierdzi , że  helikopterowy potentat ma spore doświadczenie w budowaniu miedzynarodowych programów przemysłowych na nowych rynkach.  - To obecnie konieczność, standard. Bez inwestycji i przemysłowego zaangażowania nie da się już dziś sprzedać uzbrojenia – dodaje.

Eurocopter jest już obecny w USA, Brazylii, Meksyku, Kazachstanie, Chinach. Testy śmigłowców trwają w Rosji, a eurocoptery już bronią Bułgarii i Rumunii. Kilkadziesiąt maszyn ze znakiem EC lata także w Polsce - w tym 23 medyczne EC135 w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. - To także nasz atut. Jesteśmy jedynym producentem, któremu udało się z powodzeniem i w rekordowym czasie wdrożyć w Polsce flotę nowych, zachodnich śmigłowców  ratowniczych. Potrafimy szkolić pilotów i zapewnić wsparcie techniczne w procesie przejścia ze starych, posowieckich helikopterów na nowe, zachodnie maszyny – kusi Olivier Michalon.

Europejski koncern, który powstał w 1992 r. i jest częścią EADS – lotniczej i rakietowej grupy zbrojeniowej - w zeszłym roku, z przychodami  5,4 mld euro był na pierwszym miejscu wśród producentów śmigłowców na świecie. Firma z portfelem zamówień na 457 helikopterów ma już ponad 40 procent udziału w rynku nowych helikopterów sprzedawanych odbiorcom cywilnym i wojskowym.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej