Raport BCG: koszty operatorów da się obniżyć

Firmy telekomunikacyjne mają od trzech do pięciu lat na zmianę strategii. W efekcie ich koszty mogą spaść o 30–40 proc. – przekonują eksperci Boston Consulting Group

Publikacja: 18.07.2012 02:24

„Stawiając czoła przyszłości" – tak brzmi tytuł najnowszego raportu Boston Consulting Group. Doradcza firma radzi w nim telekomunikacyjnym gigantom, jak przygotować się do przyszłych wyzwań.

Analitycy BCG sugerują, by firmy telekomunikacyjne przemyślały dotychczasowy model działania. Powód to zmiany zachodzące na rynku. Doradcza firma uważa, że telekomy mają od trzech do pięciu lat, aby „wymyślić się" na nowo.

40 proc. niższe mogą być koszty operacyjne telekomów, jeśli zastosują odpowiednią strategię – uważa Boston Consulting Group

BCG zauważa, że do niedawna branża cieszyła się uznaniem inwestorów, bo firmy telekomunikacyjne osiągały stabilne przychody i hojnie dzieliły się zyskiem z akcjonariuszami. Jednak w ostatnim czasie sytuacja się zmieniła: najwięksi gracze, m.in. France Telecom-Orange, Telecom Italia czy Telefonica, zaczęli informować inwestorów o zmianie polityki dywidendowej. Zarządy telekomów pytane o przyczyny tych zmian powoływały się na trzy rynkowe zjawiska. Wśród nich na ostrą konkurencję wymuszającą ograniczenie marż, a także ograniczenie przychodów wskutek rozwoju takich usług jak komunikatory czy media społecznościowe, wypierające SMS-y. Według szacunków brytyjskiego ośrodka badawczego Ovum w 2011 r. komunikacja przez tego typu serwisy  sprawiła, że przychody operatorów spadły o 13,9 mld dol. Z kolei analitycy Informy wskazują, że wzrost liczby smartfonów o 10 proc. sprawia, że przychody firm telekomunikacyjnych spadają o 1,19 mld dol. Po trzecie, wyniki telekomów topnieją w związku z inwestycjami w sieci nowej generacji (NGN), do których są zmuszeni.

3–5 lat mają operatorzy na przedefiniowanie swoich modeli biznesowych, aby ich przychody i zyski znowu rosły – uważa BCG

– Dokument pokazuje, że prosty wzrost w telekomach się skończył. W Europie stało się to w latach 2008–2009, kiedy kryzys podkopał wiele branż, a regulatorzy naciskali na obniżenie stawek hurtowych. W Polsce dodatkowo mieliśmy do czynienia z próbą podziału Telekomunikacji Polskiej – mówi Marcin Jędrzejewski, młodszy partner w BCG.

BCG proponuje telekomom przyjęcie strategii, która pozwoliłaby im szybciej dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych. Eksperci uważają, że telekomy powinny decydować się na udostępnianie infrastruktury innym operatorom i przekazywać ją w zarządzanie firmom zewnętrznym.

Z drugiej strony zalecają przygotowanie strategii odpowiadającej na potrzeby różnych odbiorców. Idzie za tym m.in. posiadanie w portfelu więcej niż jednej marki, co stanowi odwrót od trendu widocznego u operatorów przez ostatni rok. W końcu BCG?uważa, że operatorzy – jak norweski Telenor – powinni otwierać centra usług cyfrowych i tworzyć aplikacje konkurencyjne wobec Facebooka czy Amazonu.

BCG przekonuje, że stosując te cztery zalecenia, operatorzy mogą ograniczyć koszty o 30–40 proc. – W Polsce mamy już do czynienia z pierwszymi próbami wspólnego zarządzania siecią (np. NetWorks!). Dlatego aby operatorzy działający w naszym kraju mogli zredukować koszty o 30–40 proc,  musieliby drastycznie zmienić modele biznesowe, w tym odejść od subsydiowania aparatów i dotychczasowego modelu dystrybucji usług – mówi Jędrzejewski.

„Stawiając czoła przyszłości" – tak brzmi tytuł najnowszego raportu Boston Consulting Group. Doradcza firma radzi w nim telekomunikacyjnym gigantom, jak przygotować się do przyszłych wyzwań.

Analitycy BCG sugerują, by firmy telekomunikacyjne przemyślały dotychczasowy model działania. Powód to zmiany zachodzące na rynku. Doradcza firma uważa, że telekomy mają od trzech do pięciu lat, aby „wymyślić się" na nowo.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?